هند مانع برگزاری جشن میلاد پیامبر «ص» در کشمیر شد

کدخبر: 2339779

برای نخستین بار در تاریخ کشمیر مردم از برگزاری جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام «ص» و هفته وحدت منع شدند و نظامیان هندی به سرکوب مردم پرداختند.

هر ساله هزاران نفر از مردم کشمیر از مناطق دور و نزدیک در آستانه میلاد پیامبر اکرم «ص» در مسجد حضرت بل گرد هم می آیند تا جشن بگیرند. مردم از شب قبل به دعا و راز و نیاز می پرداختند و بعد از نماز صبح در مراسمی که موی منتسب به حضرت رسول به نمایش گذاشته می شود شرکت می کردند و به دعا و نماز مشغول می شدند.

ولی در سال جاری این مراسم نیز از طرف مقامات امنیتی ممنوع اعلام شد و نظامیان هندی مانع برگزاری این سنت قدیمی شدند. هند علت ممانعت از برگزاری این جشن را وضعیت ویژه کشمیر و حکومت نظامی اعلام کرده است.

یکی از مقامات ارشد امنیتی در این خصوص اعلام کرده است: به کسی اجازه نخواهند داد که به سمت مسجد حرکت کند و شرایط امنیتی در سراسر شهر سرینگر از جمله مسجد و مناطق مجاور افزایش خواهد یافت.در طول سه ماه اخیر این چندمین بار است که مقامات امنیتی مانع از برگزاری مراسمات مذهبی در کشمیر می شوند.

ممنوعیت مراسمات مذهبی در کشمیر از دهه نود میلادی آغاز شد. تا قبل از آن مسلمانان کشمیر در روز میلاد پیامبر (ص) از منطقه لال چوک و سایر مناطق دیگر به سمت مسجد حضرت بل راهپیمایی می‌کردند و در آنجا جشن میلاد پیامبر را برگزار می کردند. اما همزمان با ممنوعیت مراسم عزاداری شیعیان در روزهای 8 و 10 محرم این مراسم نیز ممنوع شد.

گفتنی است حکومت نظامی در کشمیر از 98 روز پیش آغاز شده و سرکوب مردم توسط نظامیان هندی موجب کشته و زخمی شدن صدها نفر در این منطقه اشغالی شده است.

هند طی 3 دهه اخیر بیش از 100 هزار کشمیری را کشته و باعث مفقودالاثر شدن 10 هزار نفر دیگر شده است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: