آقای روحانی با مردم گفتگو کنید

۳ پیشنهاد عملیاتی برای کمک به دولت

کدخبر: 2340202

این روزها باید وعده های شخص رئیس جمهور را در صندوقچه خاطراتمان نگه داریم و حتی آن را در ذهن هم مرور نکنیم که جز کام تلخ، نتیجه ای ندارد. مثلا یادمان برود که قرار بود با مذاکره و رفع تحریم ها و انبوه سرمایه گذاری خارجی، آنچنان رونق اقتصادی اتفاق بیوفتد تا همه از دریافت یارانه بی نیاز باشیم چرا که مشی دولت تدبیر و امید به تعبیر خودشان گداپروری نبود!

نسیم آنلاین : حانیه‌سادات مومنی: این روزها باید وعده های شخص رئیس جمهور را در صندوقچه خاطراتمان نگه داریم و حتی آن را در ذهن هم مرور نکنیم که جز کام تلخ، نتیجه ای ندارد. مثلا یادمان برود که قرار بود با مذاکره و رفع تحریم ها و انبوه سرمایه گذاری خارجی، آنچنان رونق اقتصادی اتفاق بیوفتد تا همه از دریافت یارانه بی نیاز باشیم چرا که مشی دولت تدبیر و امید به تعبیر خودشان گداپروری نبود! حتی فراموش کنیم که آقای رئیس جمهور حقوقدان که بارها در سخنرانی های متعدد خواسته بود مسائل مهم کشور را به رفراندوم بگذارد، حالا چطور موضوع پراهمیت افزایش قیمت بنزین را بدون درنظر گرفتن آرا و نظر مردم و حداقل اطلاع رسانی به موقع، آن را به یک باره اجرا کرده است.

این تصمیم تا اندازه ای آنی و دفعی بوده که ظاهرا ملاحظات امنیتی آن نیز لحاظ نشد و همان طور که از خبرهای این چند روز پیداست باز از همان سوراخ «کمین دشمن برای موج سواری بر مطالبات برحق مردم» گزیده شدیم. به آتش کشاندن مکان های عمومی و دولتی و خسارت های متعدد به بهانه «اعتراض به وضع موجود» قصه آشنایی است که حداقل در دو مقطع فتنه ۸۸ و اغتشاشات دی ماه ۹۶ فضای کشور را ملتهب کرد. از این رو به نظر می رسد باید قبل از اجرایی شدن این تصمیم حساس، مقامات دولتی و نهادهای امنیتی مربوطه راهی مناسب برای بیان مطالبات به حق مردمی که زندگی شان دچار چالش جدی شده بود تدبیر می کردند و با این اقدام مانع از موج سواری اغتشاش گران در کشور نیز می شدند.

طبیعتا چنین تصمیمی آن هم در شرایط فعلی که مردم به لحاظ تامین معیشت و نیازهای اولیه دچار مشکلات جدی هستند، باید با ظرافت بیشتر و درنظرگرفتن جوانب آن اجرایی می شد. اگرچه از نظر کارشناسان اثر تورمی این موضوع بین ۵ تا ۷ درصد است اما کیست که نداند اقتصاد بیمار ایران نسبت به خبر گران شدن بنزین همانند خبر تحریم ها شرطی است و صدر تا ذیل خدمات و کالاهای اساسی را تحت تاثیر قرار داده و آنها را با افزایش نجومی قیمت مواجه می کند.

به نظر می رسد حال که این مصوبه تصمیم سران سه قوه بوده و لازم الاجراست «با همه ایرادات و اشکالات جدی به نحوه و زمان اجرا»، باید به هرچه بهتر اجراشدن آن کمک کرد تا مردم و قشر ضعیف جامعه بیش از پیش دچار مشکلات اقتصادی و تنگدستی نشوند. از این رو باید فَرمان مطالبه گری و هدایت آن از مسیر درست، در دست نخبگان دلسوز و آگاه کشور باشد تا فرصت ناآرام سازی جامعه و به تبع آن گم شدن مطالبات مردم از دشمن گرفته شود.

۱- نخبگان باید با کمک بدنه جریان انقلابی در سراسر کشور، مردم را در فضاهایی مانند مساجد و حسینیه ها یا دانشگاه ها جمع کرده تا آنان به دور از فضاهای خشونت آمیز و به صورت آزادانه از خواسته های خود بگویند و از طرف دیگر مسئولان دولتی اعم از رئیس‌جمهور، وزیران، استانداران، فرمانداران و کارشناسان و مشاوران دولت به عنوان مسئولان اصلی اجرای این طرح با حضور در این اجتماعات استدلال های خود را تبیین کرده و بدون واسطه به مردم پاسخگو باشند و آنان را از برنامه هایی که برای بهترشدن معیشت درنظر گرفته شده، مطلع کنند. چنانکه چندین سال برای مذاکرات و اجرای برجام در همه محافل رسمی و رسانه ای برای اقناع افکار عمومی حضور فعال داشتند حال نیز باید با همان پتانسیل حضور داشته باشند و برای مردم توضیح دهند و پاسخگو باشند.

۲- همان طور که پیش تر هم اشاره شد اثر افزایش نرخ بنزین بر افزایش قیمت کالاهای اساسی و تورم بر کسی پوشیده نیست و در یک سال گذشته نیز به واسطه بی ثباتی نرخ ارز و دلار زندگی مردم به اندازه کافی سخت و مشقت بار شده و تحمل فشار بیش از این ممکن نیست، از این رو باید کمک های دولت و سبدهای حمایتی متناسب با تورم موجود در کشور باشد تا آسیب وارد شده بر زندگی مردم تا اندازه ای جبران شود.

۳- از سوی دیگر شفاف شدن درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین مطالبه ای است که باید به کمک نمایندگان مردم آن را پی گرفت و پیشنهاد می شود مجلس شورای اسلامی کمیسیون ویژه ای برای پیگیری این موضوع تشکیل دهد تا به صورت دقیق و موشکافانه بر این فرایند نظارت کرده و در صورت وجود تخلف و هرگونه بی کفایتی بدون هیچ ملاحظه ای با مسئولین در هر سطح برخورد قانونی کند

ارسال نظر: