خودروسازان در ۶ ماهه اول امسال ۵ هزار میلیارد تومان زیان دیدند

کدخبر: 2340335

دبیر انجمن خودروسازان گفت: در ۶ ماهه اول امسال هر خودروساز ۵ هزار میلیارد تومان زیان کرد.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به قیمت خودرو و افزایش قیمت بنزین، گفت: افزایش نرخ فروش خودرو تنها در بازار رخ داده و خودروسازها هیچگونه افزایش قیمتی را مصوب نکرده اند و گاهی نیز خودروهای خود را بر اساس مصوبه وزارت صمت با زیان نیز فروخته اند.

او ادامه داد:طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار سال گذشته خودروسازان ۷ تا ۸ میلیارد تومان زیان کرده‌اند. در ۶ ماهه اول امسال هر خودروساز ۵ هزار میلیارد تومان زیان کرد، به طور مثال سایپا پراید را ۳۷ میلیون تومان می‌فروشد در حالی که قیمت تمام شده آن ۳۹ میلیون تومان است. همچنین باید برای آن ارزش افزوده ۹ درصدی نیز بپردازد و سودی نیز برای شرکت در نظر بگیرد که هم‌اکنون این خودرو را با زیان می‌فروشند.

دبیر انجمن خودروسازان بیان کرد: قیمت‌ خودرو در بازار افزایش یافته ولی نرخ کارخانه هیچ تغییر نکرده که دلیل آن نیز هزینه‌های سرگردان در بازار است. هم اکنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد.

نعمت‌بخش تشریح کرد: وزارت صمت برای کوتاهی دست دلالان صنعت خودرو، ضوابطی را برای کاهش قیمت خودرو مشخص کرده است. به طور مثال ثبت نام و خرید خودرو از هریک از خودروسازی ها را منوط به ارائه کد ملی فردی که ۱۸ ماه هیچ ثبت نام خودرویی انجام نداده است.

او ادامه داد: تنها راه حل کاهش قیمت خودرو، فروش خودرو در بازارهاست. در صورتی که خودروسازان به فروش محصولاتشان در حاشیه بازار کنند دیگر دلال ها و سرمایه گذاران کاذب طمع ثبت نام چندین هزار خودرو آن هم در سامانه شرکت های خودروسازی را نمی کنند.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: اگر مانند دهه ۷۰ خودرو‌ها در حاشیه بازار فروش برسد تقاضای کاذب خودرو کاهش یافته و قطعاً قیمت در حاشیه بازار نزولی می شود. حتی پیشنهاد داده‌ایم اگر در این رویه سودی به حسابمان واریز شود آن را به حساب سازمان حسابرسی واریز کنیم، اما کسی این پیشنهاد را قبول نکرد.

نعمت‌بخش تشریح کرد: فروش خودروها در بازار آزاد برمبنای نرخی است که دربهمن سال گذشته توسط وزارت صمت به خودروسازان اعلام شد و هیچ تغییر در این مصوبه رخ نداده است.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: