چرا کابینه در اسرائیل شکل نگرفت؟

کدخبر: 2340360

اسرائیل حدود یک سال است درگیر تشکیل کابینه است. در اسرائیل دولت با ائتلاف احزاب در کنست(پارلمان) شکل میگیرد. در فروردین و شهریور امسال دو انتخابات کنست برگزار شده ولی با عدم توانایی تشکیل ائتلاف از سوی احزاب تاکنون دولت شکل نگرفته است.

نسیم آنلاین : اسرائیل حدود یک سال است درگیر تشکیل کابینه است. در اسرائیل دولت با ائتلاف احزاب در کنست(پارلمان) شکل میگیرد. در فروردین و شهریور امسال دو انتخابات کنست برگزار شده ولی با عدم توانایی تشکیل ائتلاف از سوی احزاب تاکنون دولت شکل نگرفته است.

دیشب بنی گانتز رئیس ائتلاف انتخاباتی «آبی و سفید» و رقیب نتانیاهو با پایان مهلت ۲۸ روزه برای تشکیل ائتلاف به رئیس رژیم صهیونیستی رسما اعلام کرد که او در تشکیل کابینه ناکام مانده است .

گانتز رقیب نتانیاهو در روزهای اخیر دیدارهایی با لیبرمن راست‌گرا داشت تا با قانع کردن وی کابینه‌ای را شکل دهد. اما سخنان لیبرمن آبی بود بر آتش امید کنار زدن نتانیاهو از سوی چپ‌ها و مخالفان بی‌بی که ۱۳ سال است بر صندلی نخست‌وزیری اسرائیل تکیه زده است.

لیبرمن مانعی در شکاف اجتماعی

لیبرمن دیشب با تاکید بر اینکه مقصر تشکیل نشدن کابینه این بار، هم نتانیاهو و هم گانتز هستند، توضیح داد: «یکی از نقشه رئیس [اسرائیل] پیروی نمی‌کند و دیگری دست از بلوک مذهبی‌ها نمی‌کشد... من نه با دولت راست‌گرای [نتانیاهو] و نه با دولت چپ‌گرای [گانتز] ائتلاف نمی‌کنم.» وی در تشریح دلایل خود برای نپیوستن به ائتلاف هیچکدام از سران لیکود و آبی‌وسفید، تصریح کرد: متاسفانه نتانیاهو تمام [حزب] لیکود را اسیر و برده احزاب مذهبی کرده است... گانتز هم نقشه رئیس [اسرائیل] را نپذیرفت و حزب آبی‌وسفید نیز رفتاری دورو دارد، از یک طرف دریچه مذاکره با مذهبی‌ها را باز گذاشته و از طرق دیگر با [احزاب] عرب همکاری می‌کند.

سخنان وی نشان می دهد که۸ مثلا اعراب و شکاف اجتماعی لیبرمن را در چالشی قرار داده که یا باید با نتانیاهو توافق می کرد یا با اعرابی که بارها آنان را ستون پنجم و دشمن معرفی کرده بود. لذا وی باری دیگر ترجیح داد به سوی انتخابات سوم حرکت کنند.

راه حل از نظر لیبرمن چیست؟

لیبرمن برای رهایی از این چالش و رهایی خودش از اتهام سخنان عجیبی مطرح کرد و گفت: «امیدوارم در این دوره مسائل شفاف‌تر شوند. به نظرم باید مانند استرالیا قانونی تصویب کنیم که رای دادن اجباری شود، زیرا شرکت‌کنندگان خسته شده‌اند. امیدوارم اینگونه مردم بیشتری به عقل بیایند [و رای دهند]»

مسئله اینجاست که تعداد کرسی‌های بلوک راستگرای نتانیاهو، متشکل از احزاب لیکود با ۳۲ کرسی، «شاس» با ۹ کرسی، «یهودیت تورات متحد» با ۷ کرسی و «یامینا» با ۷ کرسی، به عدد ۵۵ میرسد و تعداد کرسی‌های بلوک چپ- میانه‌رو گانتس، متشکل از احزاب آبی و سفید با ۳۳ کرسی، «کارگر» با ۶ کرسی و «اردوگاه دموکراتیک» با ۵ کرسی به همراه مشارکت احتمالی «فهرست مشترک» عرب با ۱۳ کرسی، به عدد ۵۷ میرسد؛ بنابراین هر دو برای تشکیل ائتلاف، نیازمند ۸ کرسی حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن هستند. لیبرمن نیز نه حاضر است به نتانیاهو بپیوندد و با احزاب به اصطلاح مذهبی همکاری کند و نه حاضر است به ائتلافی با حضور عرب‌ها تن دهد. به همین دلیل هم هست که بر کابینه وحدت بدون حضور عرب‌ها و مذهبی‌ها تأکید می‌کند.

پیش از او و گانتز تلاش یک ماهه نتانیاهو هم برای تشکیل ناکام مانده است . در این وضعیت انتخابات به دور سوم کشیده خواهد شدکه احتمالا آخر امسال برگزار خواهد شد.

نتانیاهو ؛ برنده موقت تکرارهای انتخاباتی

عدم تشکیل دولت ها در این برهه به سود نتانیاهوست تا همچنان علی رغم در اختیار نداشتن اکثریت در کنست نخست وزیر بماند. از آذر ماه پارسال ائتلاف راستگرایان منحل شده است اما به لطف تکرار انتخابات و ناتوانی رقیبان نتانیاهو در ائتلاف وی همچنان نخست وزیر باقی مانده تا کم کم وارد چهاردمین سال نخست وزیری اش شود. دور از انتظار نیست که نتانیاهو تنش‌های منطقه‌ای خود علیه دمشق، بغداد و تهران هم ادامه دهد. سناریوهایی که از ماه گذشته شروع‌شده و با میدان‌داری منافقین سر از اعتراضات بنزینی تهران درآورده است. حمایت وزیر خارجه اسرائیل از اعتراضات نشان‌دهنده امید آنان به اتفاقات اخیر است.

ارسال نظر: