نگاهی به تیم المپیک و رقبایش در گروه مرگ

ماموریت بزرگ استیلی و ستاره‌های امید

کدخبر: 2340364

تیم فوتبال زیر ۲۳ سال ایران خودش را برای رقابت های حساس قهرمانی آسیا که از دی ماه سال جاری در کشور تایلند برگزار می شود، آماده می کند.

تیم ایران برای رسیدن به المپیک تنها یک مسیر دارد و آن موفقیت در رقابت های قهرمانی زیر 23 سال آسیا است. تیم امید ایران این روزها به دنبال آمادگی برای حضور در رقابت های مقدماتی المپیک است. این تیم در اندونزی دو بازی با تیم زیر23 سال این کشور انجام داد و یک مساوی و یک شکست برابر این حریف به دست آورد. حمید استیلی و یارانش بعد از آن به قطر سفر کردند تا ضمن برپایی اردو، یک بازی تدارکاتی نیز با تیم المپیک قطر برگزار کند. امیدهای ایران در این رقابت ها که از 8 ژانویه 2020 در کشور تایلند و با حضور 16 تیم برگزار می شود با تیم های چین، ازبکستان و کره جنوبی هم گروه هستند و به نوعی در گروه مرگ رقابت ها حضور دارند. می توان گفت هر چهار تیم گروه از مدعیان فوتبال در آسیا هستند اما برای رسیدن به المپیک چاره ای جز شکست دادن و عبور از همین تیم ها نیست. تیم ایران برای صعود به المپیک باید یکی از سه تیم اول تا سوم رقابت های قهرمانی زیر23 سال آسیا شود. ایران پرستاره است؟

یکی از مهمترین مباحثی که در مورد تیم زیر23 ایران در دوره جدید مطرح بوده، مقایسه این تیم با تیم های ادوار گذشته است. بسیاری از منتقدان معتقد بودند این تیم امید نسبت به دوره های قبل تیمی کم ستاره تر است، اما با تشکیل آخرین اردوهای تیم زیر23 به نظر می رسد این تیم نیز همچون تیم های ادوار گذشته متشکل از بازیکنان مستعد و باتجربه فوتبال است. ضمن اینکه نباید فراموش کرد بسیاری از ستاره هایی که در دوره های قبل در تیم های زیر23 سال بازی می کردند بعد از حضور در این تیم بود که به عنوان بازیکنان اسم و رسم‌‌دار در فوتبال ایران مطرح شدند. نگاهی به لیست تیم امید ایران نشان می دهد که در حال حاضر حمید استیلی و همکارانش یک تیم پرمهره در اختیار دارند و هر چند شاید مثل همه دوره ها در برخی از پست ها کمبودهایی وجود داشته باشد اما در مجموع این تیم زیر23 سال ایران نیز از نظر بازیکن می تواند یکی از تیم های پرستاره دوره های اخیر لقب بگیرد. لژیونرها و ستاره های لیگ برتری در لیست تیم امید ایران دو لژیونر از باشگاه های اروپایی حضور دارند. الهیار صیاد منش و یونس دلفی دو مهاجم تیم امید در تیم های استانبول اسپور ترکیه و شارلوای بلژیک بازی می کنند. دیگر نفرات تیم هم از بازیکنانی انتخاب شده اند که در لیگ برتر و در تیم هایشان مهره های قابل اتکایی هستند. امید نورافکن کاپیتان تیم امید در سپاهان یک مهره کلیدی است، مهدی قائدی، امیر روستایی، علی شجاعی، رضا شکاری، محمدرضا آزادی، عارف غلامی و البته محمد محبی اگر به این تیم اضافه شود بازیکنانی هستند که در تیم های باشگاهی بزرگ بازی کرده و می توانند با تجربه ای که دارند تیم امید را به یک موفقیت بزرگ برسانند.

رقبای گروه مرگ تیم امید ایران در گروه C مسابقات سه رقیب جدی و مهم دارد. کره جنوبی که می تواند مهمترین رقیب ایران در رقابت های مرحله گروهی قهرمانی آسیا باشد به احتمال زیاد با 5 لژیونرش در این مسابقات حضور پیدا می کند. جئونگ وو یئونگ مهاجم کره عضو تیم فرایبورگ آلمان، پایک سئون هو هافبک تیم دارمشتات آلمان، لی سانگ مین مدافع از تیم وی-وارن ناگازاکی ژاپن، وون دا جایه مدافع تیم اویسپا اوکوکا ژاپن و آن جون سو ازتیم کاگوشیما یونایتد ژاپن لژیونرهایی هستند که احتمالا کره را در این مسابقات همراهی می کنند. در آخرین لیست تیم زیر 23 کره جنوبی 3 بازیکن از تیم دائجو اف سی، دو بازیکن از اف سی سئول و یک بازیکن از تیم سئونگنام حضور داشتند که در رقابت های کی لیگ بازی می کنند. مربی این تیم کیم هاک بوم یک مربی باتجربه 60 ساله است که سابقه هدایت سئونگنام ایلهواچونما از تیم های مطرح کره را در کارنامه اش دارد و با این تیم به مقام قهرمانی کی لیگ هم رسیده است.

تیم ملی چین دیگر همگروه ایران مثل تیم بزرگسالان این کشور با رفتن مارچلو لیپی در انتظار معرفی سرمربی جدید است. لیپی که نظارت مستقیم بر تیم امید چین داشت، ماسیملیانو مادونی هم وطنش را به عنوان مربی تیم زیر 23 سال منصوب کرده بود اما اکنون مشخص نیست که چه کسی سرمربی تیم امیدهای چین خواهد بود. این تیم نیز احتمالا در لیست انتخابی اش برای رقابت ها سه بازیکن لژیونرش را همراه بیاورد. ژان ژیانگ مهاجم این تیم عضو باشگاه وردربرمن آلمان است و نانسونگ هافبک این تیم در باشگاه باچئون 1995 کره بازی می کند. لی وی دروازه بان تیم زیر 23 چین نیز بازیکن باشگاه گاندومار پرتغال است.

ازبکستان رقیب دیگر ایران در رقابت های قهرمانی آسیا و یا همان مقدماتی المپیک، هیچ لژیونری ندارد اما بازیکنان این تیم در باشگاه های مهم کشورشان بازی می کنند به طوری که در آخرین لیست ازبک ها 7 بازیکن از تیم نسف قارشی، 4 بازیکن از بنیادکار، 2 بازیکن از لوکوموتیو و یک بازیکن از نوف باخور حضور داشته اند. ازبک ها تیم قدرتمندی در رده زیر23 سال هستند و شاید دلیل اصلی آن حضور بازیکنان زیادی از باشگاه های معدود باشد که موجب هماهنگی بالای تیمی می شود. لیوبنکو درولوویچ سرمربی 51 ساله و صرب هدایت این تیم را به عهده دارد.

چالش مهم استیلی و دوستان کادرفنی تیم المپیک ایران یک مجموعه با تجربه است. حمید استیلی با سابقه درخشان در دوران بازی و به عنوان یکی از مهمترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران ماموریت دشواری پیش رو دارد. او در کنارش امیرحسین پیروانی را دارد که خودش سرمربی تیم جوانان ایران بوده و سابقه کار کردن با خیلی از این بازیکنان را در رده جوانان دارد. رضا شاهرودی بازیکن تیم ملی، محمد حبیبی و علیرضا امامی فر کادرفنی تیم امید هستند و یکی از مهمترین چالش های دوران حرفه‌ای‌شان را پیش رو دارند. هر چند نتایج تیم امید چه با فرهاد مجیدی و چه با مربیان جدید نتایجی امیدوارکننده نیست اما در شرایطی که به روزهای حساس بازی های قهرمانی آسیا نزدیک می شویم چاره ای جز امیدوار بودن وجود ندارد.

«ورزش۳»

ارسال نظر: