آمریکا نگران توسعه روابط تجاری چین با پاکستان است

کدخبر: 2340500

درحالی که آمریکا نگران توسعه روابط چین با پاکستان است معاون رئیس جمهور آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی مدعی شد پروژه چند میلیارد دلاری کریدور اقتصادی چین-پاکستان به مردم پاکستان آسیب می رساند.

یک دیپلمات ارشد آمریکا حضور اقتصادی پکن در پاکستان را مورد انتقاد قرار داد و ادعا کرد سرمایه‌گذاری عظیم چین در این منطقه چیزی جز فساد و تجمع بدهی به دنبال نخواهد داشت. چین در مقابل گفت که وام های صندوق بین المللی پول بار سنگین تری هستند.

ممکن است که آمریکا و چین از نظر اقتصادی و مالی بسیار به هم وابسته باشند ولی این وابستگی آنها را با هم دوست نمی کند. ایجاد کشمکش قدرت علیه این ابر قدرت رو به رشد، بخش اصلی سیاست خارجه دونالد ترامپ است و یکی از تازه ترین جنگ های لفظی را در این هفته بر سر پاکستان به راه انداخته است.

یک دیپلمات ارشد آمریکا در جنوب و مرکز آسیا انتقادهای شدیدی از پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان به راه انداخته است. این پروژه طرحی بلند پروازانه برای قرار دادن پاکستان در یک مسیر تجاری بزرگ است که چین را مستقیماً به دریای عرب در شمال اقیانوس هند متصل میکند. آلیس ولز، معاون رئیس جمهور آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در مرکز وودلو ویلسون گفت که این پروژه چند میلیارد دلاری باعث فساد می شود و به مردم پاکستان آسیب می رساند. این پروژه از نظر چین نمونه ای از همکاری با سایر کشورها در طرح کمربند و جاده است.

این دیپلمات آمریکایی گفت:« چین ضربه سختی به اقتصاد پاکستان خواهد زد مخصوصاً زمانی که حجم بازپرداخت وام ها طی 4 تا 6 سال آینده آغاز شود». وی اضافه کرد که عدم شفافیت هزینه پروژه ها را بالا برده و باعث بدهی های سنگین تری می شود.

ولز گفت آمریکا گزینه بهتری برای پاکستان در همکاری با این کشور دارد. دولت آمریکا به جای وام پیشنهاد کمک های توسعه ای به پاکستان داده است که شرکت‌های خصوصی را تشویق می‌کند در پاکستان فعالیت کنند.

وی گفت:« برخلاف چین، آمریکا به شرکت هایش نمی گوید که کجا فعالیت کنند . آنها جایی می روند که بهترین فرصت را برای منافع دو جانبه داشته باشند».

سفیر چین در پاکستان گفت:« روابط پاکستان و چین بر اساس همکاری برد-برد تنظیم شده است و برای هر دو کشور منفعت دارد». وی اضافه کرد دولت او می تواند در صورت لزوم بدهی پاکستان را سازماندهی کند چون صندوق بین‌المللی پول که اساسا توسط غرب کنترل می‌شود، در سیستم بازپرداخت خود بسیار سختگیر است.

سفیر چین اشاره کرد که 90 درصد وام دهندگان به پاکستان از غرب هستند نه چین و آمریکا خودش هیچ توجهی به بیش از یک تریلیون دلار بدهی اش به چین ندارد. وی اضافه کرد که اتکای ولز به گزارش رسانه ها برای متهم کردن پروژه‌های چین به ایجاد فساد برای یک مقام ارشد دولتی اصلاً مناسب نیست.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: