سلیمی‌نمین: بیانیه ۷۷ نفره اصلاح‌طلبان نوعی فرصت‌طلبی بود

کدخبر: 2340826

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بیانیه‌ای که از سوی ۷۷ نفر از اصلاح‌طلبان صادر شد، یک نوع فرصت‌طلبی سیاسی و بدتر از آن یک نوع فرصت‌سازی برای آشوبگران و رهبران بیرونی آن‌ها بود.

عباس سلیمی نمین کارشناس مسائل سیاسی درباره حوادث اخیر و نوع مواجه برخی جریانات سیاسی ازجمله اصلاح‌طلبان با آن اظهار داشت: پیگیری مطالبات جامعه مسیری دارد که در این مسیر گروه‌های سیاسی، توده‌های مردم و نیروهای امنیتی و انتظامی وظایفی دارند. هر کدام از این‌ها اگر به وظایف خود عمل نکنند، پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت حرکت تدریجی از مطالبات اقشار خاص به سوی مطالبات عمومی، گفت: برخی از مطالبات محدود و مربوط به قشر خاصی است و برخی از مطالبات عمومی و فراگیر است. اگر می‌خواهیم جامعه را به سویی هدایت کنیم تا مطالبات فراگیر مطرح شود، باید به سطحی از رشدیافتگی ارتقا پیدا کنیم.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: بیانیه‌ای که از سوی 77 نفر از اصلاح‌طلبان صادر شد، یک نوع فرصت‌طلبی سیاسی و بدتر از آن یک نوع فرصت‌سازی برای آشوبگران و رهبران بیرونی آن‌ها بود. اشکالی نداشت که امضاکنندگان آن اگر به مصادیقی رسیدند که نیروهای تامین‌کننده امنیت به علت انسان بودن و جایزالخطا بودن، دقیق عمل نکردند محکوم کنند، اما باید خشونت‌هایی که به طور رسمی در رسانه‌ها تبلیغ شد (اشاره به برخی رسانه‌های فارسی زبان و گروه‌های ضدانقلاب مسلح همچون مجاهدین خلق و الاحوازیه که معترضان را تحریک به آشوب، اغتشاش، خشونت و کشتن مردم می‌کردند و به آنان آموزش هم می‌دادند.) هم محکوم می‌کردند.

وی با بیان اینکه بی‌بی‌سی در ماجرای اتفاقات اخیر اصول حرفه‌ای خود را کنار گذاشت و پنهان‌کاری خود برای جذب مخاطب را حذف کرد تا به مقصود خود دست یابد، عنوان کرد: امضاکنندگان بیانیه 77 نفره وقتی اقدامات آن رسانه‌ها و گروه‌ها را محکوم نمی‌کنند و صرفاً اقدامات نیروهای تامین‌کننده امنیت را محکوم می‌کنند، نشان می‌دهند که طرفدار آشوب‌طلبان هستند. آنان می‌خواستند دست آشوب‌طلبان را برای آشوب و اغتشاش تا جایی که می‌توانستند باز نگه دارند تا همه چیز را آتش بزنند و مردم را به قتل برسانند، نیروی انتظامی هم کاری نکند؛ این ترویج خشونت است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: اما چرا این افراد به دنبال ترویج خشونت بوده و هستند؟ این افراد در روز شنبه (یک روز پس از افزایش قیمت بنزین) بیانیه منتشر کردند؛ همه می‌دانند تهیه بیانیه‌ای که برخی از امضاکنندگان آن در داخل و برخی در خارج از کشور هستند، زمان‌بر است؛ ولو اینکه نام برخی بدون هماهنگی ذیل بیانیه آمده باشد. بالاخره در تنظیم بیانیه نظرات متفاوتی وجود دارد و تهیه نسخه نهایی زمان‌بر است.

سلیمی‌نمین با اشاره به جمله اول این بیانیه مبنی بر اینکه "پاسخ خشونت‌بار به تجمعات مردمی در اعتراض به گرانی بنزین طی دو روز گذشته" گفت: این بیانیه روز شنبه منتشر شده است؛ آن وقت چگونه دو روز گذشته ذکر شده است؟ اگر هم که روز گذشته شروع به نوشتن آن و امضا کردن آن کرده باشند، باید بگویند طی دیروز و امروز. اینان خلاف واقع نوشتند تا به مخاطب بگویند ما دو روز فرصت داشتیم تا مطالعه میدانی انجام بدهیم و قضاوت ما براساس مطالعات میدانی است!

وی اضافه کرد: در این بیانیه آمده است که تظاهرات آرام توسط نیروی انتظامی برهم زده شد. در صورتی که هیچ نشانه و آدرسی برای این عبارت ذکر نشده است. وقتی در جمله اول یک بیانیه به مردم دروغ گفته می‌شود؛ یعنی اینکه امضاکنندگان در افزایش خشونت تعجیل دارند و با محکوم کردن کسانی که حافظ امنیت هستند، تلاش دارند آنان را در موضع انفعال قرار دهند و در نتیجه آشوب‌طلبان از فرصت به وجود آمده سواستفاده ‌کنند. این بیانیه یعنی اینکه دست تامین‌کنندگان امنیت بسته و دست گروه‌های تروریستی و خشن باز شود.

سلیمی‌نمین گفت: هیچ کس در روز شنبه نمی‌تواند قضاوت کند که چه اتفاقاتی رخ داده است؛ حتی نیروهای امنیتی نیز نمی‌توانند به این سرعت کسب اطلاعات کنند و آن‌ها را تجزیه و تحلیل نمایند. همانطور که این افراد عجله کردند، غرب و رسانه‌های آنان هم تعجیل کردند و این تعجیل موجب رسوایی‌شان شد. اگر رسانه‌های غربی مانند بی‌بی‌سی تعجیل نمی‌کردند و اصول حرفه‌ای خود را حفظ می‌کردند، دچار شکست در پروژه خود نمی‌شدند.

وی عنوان کرد: قطعاً موضوع افزایش قیمت بنزین نیازمند بحث کارشناسی است. مردم هم باید نظرات خود را بیان کنند. اما اگر دولت تصمیمی گرفت که آن تصمیم برای جامعه مبهم بود؛ هرچند دولت از پشتوانه رهبری و دو قوه هم بهره‌مند باشد، بدان معنا نیست که حتماً طرح خوبی را اجرا کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اینکه جامعه باید نظم داشته باشد و قانونمند باشد، درست است؛ اما همه کارشناسان معتقدند که این طرح پخته نبود و تمامی جوانب در آن در نظر گرفته نشده بود. وزارت نفت در این قضیه اوج سستی را به خرج داد و دلسوزی لازم به عمل نیاورد. وقتی گفته می‌شود که اجرای صحیح حق مردم است و باید از این حق دفاع کرد، بدان معنا نیست که به مخالفان استقلال فرصت داده شود؛ یعنی امضاکنندگان نباید به خشونت‌طلبان فرصت بدهند.

وی بیان داشت: متاسفانه نگارش یک متن 5 پاراگرافی آنقدر عجولانه انجام گرفته که هم نگارش آن درست نیست و هم اینکه به لحاظ سیاسی دارای ضعف‌های چشمگیری است. کسانی که مدعی سیاست‌ورزی هستند، نمی‌توانند یک بیانیه چند خطی بنویسند.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: در این بیانیه سعی شده است تا خشونت غرب علیه ایران تطهیر شود. در بیانیه آمده است که "ما به سهم خود از متصدیان حکومت دعوت می‌کنیم تا در همه امور حکومت و خصوصاً بحث اقتصادی با عادی‌سازی روابط خارجی، بساط تحریم‌ها را جمع کنند." این جمله توجیه‌کننده خشونت غرب است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت آقای روحانی در قضیه هسته‌ای هر امتیازی که می‌توانست به غربی‌ها و آمریکا داد تا تحریم‌ها برداشته شود؛ اما تحریم‌ها برداشته نشد و آنان به تعهداتشان عمل نکردند. چرا آقایان غرب را محکوم نمی‌کنند؟ ایران امتیازات زیادی داد، اما آنان خشونت‌ورزی خود را افزایش دادند. تحریم دارویی ایران؛ یعنی خشونت و کشتن افرادی که نیازمند آن داروها هستند. امضاکنندگان این بیانیه از این خشونت غرب دفاع می‌کنند و می‌گویند ما مشکل داریم!

وی ادامه داد: فرصت‌طلبی در ماجرای این بیانیه موج می‌زند؛ چرا که اینان بلافاصله درباره ردصلاحیت‌های خودشان حرف ‌زدند. هیچ انسان عاقلی به اینان صلاحیت ورود به مجلس را نمی‌دهد. کدام کشوری اجازه می‌دهد، کسانی که از خشونت دفاع می‌کنند و به آشوب‌طلبان فرصت می‌دهند، جایگاه قانونی بدهد؟

سلیمی‌نمین با بیان اینکه در این بیانیه آمده است که "از طریق برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه با حضور تمام گرایش‌ها را فراهم کند." خاطرنشان کرد: آیا گرایشی که دشمن را حمایت و تشویق می‌کند باید در مراکز قانونی حضور یابند؟ مساله این افراد، توده‌های مردم نیست بلکه به دنبال تطهیر غرب و پیگیری زیاده‌خواهی‌های خود هستند. اینان به جای اینکه از مواضع تند و افراطی خود عدول و اصلاح کنند، یک سری مسائلی را دنبال می‌کنند تا نظام را در فشار قرار دهند و سهم خود را بگیرند؛ این فرصت‌طلبی سیاسی است.

وی گفت: در این بیانیه عبارت‌های عجیب و غریبی به کار برده شده است. به طور مثال آمده است که نیروهای امنیتی بی‌مهابا شلیک کردند. از این افراد باید پرسید که در خوزستان و شهرهای مختلف چه افرادی بی‌هدف به سوی مردم تیراندازی کردند؟ نیروهای امنیتی یا عوامل تروریستی؟

سلیمی‌نمین بیان کرد: در جریان این بیانیه البته شاهد بودیم که بین افراطی‌های اصلاح‌طلب دودستگی ایجاد شد و نیروهای عاقلشان چه در داخل و چه در خارج از کشور به میدان نیامدند. عبدی، نبوی، کاشی، فاتح و... حاضر نشدند این بیانیه را امضا کنند. بلکه برخی از نیروهای سطحی این بیانیه را امضا کردند.

وی همچنین گفت: نکته بعد این است که همین آقایان دولت آقای روحانی را روی کار آوردند و اکنون به جای اینکه از مردم عذرخواهی کنند و بگویند که این دولت کار کارشناسی انجام نمی‌دهد و به قشر ضعیف توجه نمی‌کند، بیانیه‌ای صادر می‌کنند که این موضوع را پنهان می‌کنند و بلعکس دعوت به خشونت می‌کنند. وزیر نفتی که حاضر نیست، وقت بگذارد و با قشر ضعیف مردم ملاقات کند، مورد حمایت همین افراد است.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: اینان لازم است خشونت‌طلبی‌ها را محکوم کنند؛ البته اینان نمی‌توانند این کار را بکنند. چرا که برخی از نیروهای تندرو خودشان مانند علی‌اصغر رمضان‌پور که معاون فرهنگی وزارت ارشاد دولت اصلاحات بود، اکنون رسانه مورد حمایت مالی عربستان را اداره می‌کند. اینان در بیانیه خود به هیچ وجه مروجان خشونت در رسانه‌های غربی را محکوم نکردند؛ چون هم‌پیمان آن‌ها هستند.

وی در پایان گفت: آقای حجاریان رسماً می‌گوید که ما باید با نیروهای خارج از کشور پیوند بخوریم؛ این جمله نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال محکوم کردن نیروهای خارج از کشور خود نیستند و صفوف خودشان را مخدوش نمی‌کنند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: