چگونه جنگ اقتصادی آمریکا را خنثی کنیم؟

کدخبر: 2340913

هر چرخ کارخانه ای که راه بیفتد ، هر اشتغالی که ایجاد بشود، و هر برخوردی که با مفسدین اقتصادی و دانه درشت ها بشود و اعتماد مردم جلب شود ، هر مسئول ساده زیستی که علیه اشرافیت هم بشورد ، همگی بزرگترین مبارزه با آمریکاست

نسیم آنلاین ؛ سید رضا حسینی: رهبرمعظم انقلاب اسلامی سال 86 ، جنگ اقتصادی را اعلام کردند و توجه همه مسئولین ، خواص و مردم را به این مهم جلب کردند و تمامی 11 سال گذشته را سال های اقتصادی نامگذاری کردند تا اهمیت این مساله بیش از پیش مشخص شود اما بعد از همه این سالها آنچنان که باید کشور در حوزه اقتصادی آرایش جنگی نگرفته است. ایشان راهکار مقابله با این جنگ اقتصادی همه جانبه را نیز اقتصاد مقاومتی مطرح کردند امر بسیار مهمی که صرفا تبدیل به کلیشه های سخنرانی مقامات و بنرهای تبلیغاتی تنزل یافت و در عرصه عملیاتی پیگیری جهادی و انقلابی نشد.

آمریکا در جنگ اقتصادی خود علیه ایران همزمان از نقاط ضعف جمهوری اسلامی ایران و نقاط قوت خود در اقتصاد جهانی برای فشار علیه ایران استفاده کرده است. مهمترین نقطه ضعف نظام اقتصادی ایران وابستگی آن به فروش نفت است و از طرفی مهمترین ابزار آمریکا استفاده از اهرم دلار و تسلط اش برنظام بانکی جهانی ، برای تشدید فشارهاست.

لذا آمریکا به سمت سلاح سازی از ابزار مالی حرکت کرد و با تشدید تحریم ها در حوزه فروش نفت ، و تحریم های بانکی هم مانع از فروش نفت ایران شد و هم تمامی تبادلات مالی بین المللی ایران را دچار مشکل کرد و هر بانکی که با ایران همکاری کند را نیز با جریمه ها و تحریم های سنگین مواجه کرد.

مهمترین مساله در جنگ اقتصادی و فهم اقتصاد مقاومتی تکیه به ظرفیت های داخلی و کاهش وابستگی های خارجی است تا اهرم تحریم بی اثر شود و توجه به این موضوع است که راهکار حل مشکلات اقتصادی از غرب نمی گذرد بلکه در دستان همین جوانان انقلابی درون کشور است. همچنان که در سال90 آمریکا با تحریم بنزین میخواست ایران را به قول خودش فلج کند ، اما جوانان انقلابی در قرارگاه خاتم الانبیا با تولید بنزین در پتروشیمی ها توانستند این اهرم فشار را از امریکا بگیرند و آن را بی خاصیت کنند. هرمقدار که وابستگی اقتصاد به خارج از کشور کمتر شود مسلما فشارهای تحریمی نیز کم اثرتر خواهد شد.

امروز که آمریکا و اذناب منطقه ای آن در تلاشند تا جلو فروش نفت ایران را بگیرند ، بهترین فرصت است تا از این شرایط برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت تلاش شود. به عنوان مثال امروز 150 هزار میلیاردتومان فرارمالیاتی داریم و در بودجه سال 98 درآمد پیش بینی شده حاصل از فروش نفت 148 هزار میلیاردتومان است، یعنی تنها اصلاح سازوکارهای مالیاتی می تواند جبران مساله فروش نفت را بکند یا با گسترش پتروشیمی ها و تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی هم از خام فروشی جلوگیری شود و هم تحریم ها دور زده خواهد شد و هم اشتغال عظیمی در کشور صورت خواهد پذیرفت. و همچنین با گسترش فروش ریالی نفت در بورس تحریم های نفتی را کم اثر کنند، اما با اهمال کاری دولت های مختلف این اهرم یعنی تحریم نفتی، هنوز به عنوان پاشنه آشیلی در دست آمریکا جهت فشار به ایران بکار می رود.

اما از طرف دیگر آمریکا با استفاده از تسلط خود بر نظام اقتصادی مبتنی بر دلار، از آن دقیقا در نقش یک سلاح مانند موشک های بالستیک دور برد در جهت تغییر نظام های مستقل و تسلط بر آنها استفاده می کند. و هرچه کشوری وابسته تر به نظام مالی مبتنی بر دلار بوده، به همان اندازه آسیب پذیرتر شده است. امروز بیش از 40 کشور جهان با استفاده از انعقاد پیمان های پولی دوجانبه به سمت حذف نقش دلار در مبادلات اقتصادی خود حرکت کرده اند. پیمان پولی دوجانبه توافقی بین دو کشور است که به واسطه آن، کشورها به جای استفاده از ارزهای جهان ‌روای دلار و یورو، از ارزهای ملی خودشان استفاده می‌کنند.

در شرایطی که تحت شدیدترین تحریم های پولی و بانکی آمریکا قرار داریم ، استفاده و وابستگی به دلار یعنی سلطه کامل آمریکا بر اقتصاد ایران و گروگان گرفتن اقتصاد توسط آمریکا جهت فشار به ایران و تلاش برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی است. لذا یکی از مهمترین اقدامات اساسی که در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و دور زدن تحریم ها از اولویت برخوردار است، حذف دلار از نظام تجارت خارجی کشور است که پیمان پولی دوجانبه یکی از بهترین و در دسترس ترین روش ها می باشد. اما تا زمانی که اقتصاد ما تحت سلطه دلار قرار دارد، و دولت ها هیچ تلاشی برای رهایی از آن نکنند، سلاح دلار کارآیی خودش را از دست نخواهد داد و باید شاهد برجام های بعدی موشکی و منطقه ای هم باشیم.

نکته قابل ذکر این است که طبق برآورد کارشناسان اقتصادی تاثیر تحریم ها در اقتصاد ایران 20 تا 30 درصد می باشد، و عمده مشکلات اقتصادی کشور داخلی است که نیاز به اصلاحات اساسی دارد تا هم مشکلات مردم تحت فشار اقتصادی رفع شود و هم دشمن از فشار اقتصادی ناامید شود. اقداماتی مانند هدایت نقدینگی به سمت تولید ، تصویب مالیات عایدی بر سرمایه ، شفافیت در نظام اقتصادی کشور ، حل مساله تعارض منافع ، برخورد جدی و قاطع با مفاسد اقتصادی از جمله اقدامات ضروری برای اصلاح درونی اقتصاد می باشد.

نهایتا اینکه هدف آمریکا از جنگ اقتصادی و جنگ رسانه ای ایجاد نارضایتی های عمومی بین مردم ، شکاف بین حاکمیت و مردم ، شورش های اجتماعی طبقه ضعیف و کارگر است. پاتک به این راهبرد بسیار روشن است ، اگر محورعملیاتی آمریکا ایجاد نارضایتی میان مردم است ، می طلبد مسئولین و متولیان امر تمام همت خود را بصورت جهادی برای خدمت به مردم بگذارند و همانطور که رهبرمعظم انقلاب فرمودند خدمت به مردم بزرگترین مبارزه با آمریکاست. هر چرخ کارخانه ای که راه بیفتد ، هر اشتغالی که ایجاد بشود، و هر برخوردی که با مفسدین اقتصادی و دانه درشت ها بشود و اعتماد مردم جلب شود ، هر مسئول ساده زیستی که علیه اشرافیت هم بشورد ، همگی بزرگترین مبارزه با آمریکاست . امروز مبارزه با فقر و فساد و تبعیض باطل السحر راهبرد آمریکا مبنی برجدایی مردم از حاکمیت است.

ارسال نظر: