جانسون در لیست دیدارهای ترامپ در سفر به انگلیس جایی ندارد

کدخبر: 2340936

در سفر رئیس‌جمهور آمریکا به لندن، برنامه‌ای برای دیدار وی با بوریس جانسون در نظر گرفته نشده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هرگز احساس نزدیکی خود به نخست‌وزیر انگلیس را مخفی نکرده است. اما با نزدیک شدن به انتخابات انگلیس، بوریس جانسون می‌خواهد فاصله خود را با ترامپ حفظ کند.

دونالد ترامپ سال گذشته، در نخستین سفرش به انگلیس، به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، همچون یک توپ بولینگ ورودی سریع به لندن داشت. ترامپ طی مقاله‌ای در روزنامه سان که پیش از آن سفر منتشر شد با انتقاد از رویکرد ترزا می، نخست‌وزیر سابق انگلیس به برگزیت و در عین حال تمجید از بوریس جانسون، رقیب سیاسی او در آن زمان، رابطه ویژه بین دو کشور را محک زد.

ترامپ هفته آینده بار دیگر عازم لندن خواهد بود. وی این بار برای شرکت در اجلاس سازمان ناتو که در بزرگداشت هفتادمین سالگرد تأسیس این سازمان برگزار می‌شود، به لندن می‌رود. ترزا می‌ مدت هاست که از خیابان داونینگ رفته است. جانسون، که هنوز هم مورد علاقه ترامپ است، اکنون نخست‌وزیر است و کمی بیش از یک هفته پس از گردهمایی ناتو در سه‌شنبه و چهارشنبه، انتخاباتی غیرقابل پیش بینی، پیش رو دارد.

روز جمعه، مقامات ارشد آمریکایی اعلام کردند: سفر ترامپ شامل دیدار رو در رو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، خواهد بود، کسی که اخیرا درباره «مرگ مغزی» ناتو هشدار داده بود و پیشنهاد کرده بود اروپا دیگر نمی‌تواند فرض را بر حمایت تزلزل ناپذیر آمریکا بگذارد. ترامپ همچنین با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دیدار خواهد کرد و در ضیافتی که در کاخ باکینگهام به میزبانی ملکه الیزابت برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

غیبت جانسون در این لیست، آشکار است. عدم شرکت ترامپ در دیداری دوجانبه با نخست وزیر کشور میزبان ناتو غیرمعمول است.

کاخ سفید در این باره که جانسون از روی استیصال تلاش داشته است فاصله خود را ترامپ حفظ کند، سکوت اختیار کرده است، زیرا اکنون به نظر می‌رسد که در انتخابات انگلیس، ترامپ برای بسیاری از حامیان جانسون به مثابه یک ماده (خطرناک) رادیواکتیو است که باید از آن دوری کرد. جانسون هفته گذشته در یک مصاحبه رادیویی گفت: آنچه ما (انگلیس و آمریکا) به طور سنتی، به عنوان دوستان و متحدانی که یکدیگر را دوست داریم، انجام نمی‌دهیم این است که در کارزار‌های انتخاباتی یکدیگر مداخله نمی‌کنیم.

باید منتظر ماند و دید آیا ترامپ به علامت‌های «دور بمان» که جانسون (مانند یک پرچمِ هشدار) در جلوِ چشمان ترامپ تکان می‌دهد (مبنی بر این که از من فاصله بگیر)، توجه خواهد کرد یا خیر.

مقامات ارشد دولت آمریکا همچنین گردهمایی هفتادمین سالگرد ناتو (در لندن) را یک «ملاقات مجلل سران» توصیف کردند و گفتند: ترامپ بسیار مشتاق (حضور در) آن است.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: