سریال های تلویزیونی صحنه جنگ نرم ترکیه و عربستان

کدخبر: 2340968

روابط ترکیه و عربستان که در سال های اخیر به علت تحریم قطر از سوی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس رو به تیرگی گذاشته و این روند با قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار عربستانی در سرکنسولگری استانبول در ترکیه به اوج خود رسید، بار دیگر به دلیل پخش یک سریال تلویزیونی و جنگ نرم بین دو طرف، خود را به گونه ای دیگر نشان داد.

نسیم آنلاین: روابط ترکیه و عربستان که در سال های اخیر به علت تحریم قطر از سوی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس رو به تیرگی گذاشته و این روند با قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار عربستانی در سرکنسولگری استانبول در ترکیه به اوج خود رسید، بار دیگر به دلیل پخش یک سریال تلویزیونی جنگ نرم بین دو طرف، خود را به گونه ای دیگر نشان داد.

به گزارش ایرنا سریال های تلویزیونی ترکیه که به عنوان قدرت نرم این کشور در سال های اخیر به خصوص در تلویزیون های کشورهای عربی به روی آنتن می رود، علاوه بر زمینه سازی برای جذب گردشگران از این کشورها یکی از ابزارهای مهم در پیشبرد اهداف فرهنگی دولت آنکارا بشمار می رود.

روابط ترکیه و عربستان تا جایی تیره شد که حتی گروه شرکت های تلویزیونی «ام بی سی» عربستان که کار پخش سریال های ترکیه در عربستان را عهده دار بود سال گذشته پخش این سریال ها را متوقف کرد.

شرکت ام بی سی در گام جدید خود سریالی تحت عنوان پادشاهی های آتش را از هفدهم نوامبر / ۲۶ آبان / به نمایش گذاشت. در این سریال پایان کار کشور مملوکان که از اوایل قرن شانزدهم به دست امپراتوری عثمانی ایجاد شده بود به تصویر کشیده شده و در این سریال از امپراتوری عثمانی به عنوان یک حکومت خونخوار یاد شده است.

خبر پخش آن در رسانه های ترکیه به عنوان دشمنی عربستان با ترکیه ارزیابی شده است. پایگاه اینترنتی شبکه خبر رادیو تلویزیون دولتی ترکیه موسوم به " تی. آر.تی" در خبری با تیتر " عربستان که سریال های تلویزیونی ترکیه را از اکران برداشته، سریالی را که در آن دولت عثمانی بد معرفی شده، پخش می کند"، نوشت: شبکه ام بی سی که مرکز آن در امارات متحده عربی قرار دارد و از سوی یک سرمایه دار عربستانی تاسیس شده است، در سریالی که در زمینه سرنگونی دولت مملوکی تهیه کرده، دولت عثمانی را یک نیروی اشغالگر معرفی می کند.

به گزارش نسیم آنلاین دو تصویر بالا بازخورد رسانه های مصری درباره این سریال و رویکرد ضد ترکی آن را اذعان میکنند. (جریانات اخوانی مصر از ساخت و پخش این سریال ناراضی اند)

به نوشته این پایگاه، در سریال از امپراتوری عثمانی به عنوان یک امپراتوری که بر پایه ریختن خون انسان ها حکومت می کند، نام برده شده است. این پایگاه با تاکید بر اینکه دشمنی ام بی سی با امپراتوری عثمانی منحصر به این موضوع نمی باشد، افزود: یاسر هارب تهیه کننده سریال در پخش صحنه هایی از سریال امپراتوری عثمانی را اشغالگر خواند.

کارگردان این سریال پیتر وبر 59 ساله، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر اهل انگلیس است. وی از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده است. وی بیشتر برای کارگردانی اولین فیلم بلند خود دختری با گوشواره مروارید و خیزش هانیبال شناخته شده است.

این سریال در 14 قسمت با هزینه 40 میلیون دلار ساخته شده و پس از پخش در شبکه ام بی سی در نتفلیکس نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

شرکت ام بی سی در سال ۱۹۹۱ میلادی از سوی والد بن ابراهیم آل ابراهیم سرمایه دار عربستانی در انگلستان تاسیس شد؛ مرکز این شرکت بعد از مدتی به امارات متحده عربی منتقل شد و شرکت اقدام به پخش برنامه تلویزیونی به زبان عربی کرد.

برنامه های این شبکه در بسیاری کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا پخش می شود و گفته می شود این کانال در ۲۴ کشور با ۱۸ کانال مختلف برنامه های خود را پخش می کند.

عربستان در اوایل سالجاری کتابهای درسی خود را که در دبستانها و دبیرستانها تدریس می شود تغییر داد و در کتابهای جدید از دولت عثمانی عربستان در اوایل سالجاری کتابهای درسی خود را که در دبستانها و دبیرستانها تدریس می شود تغییر داد و در کتابهای جدید از دولت عثمانی به عنوان قدرت اشغالگر یاد شده است. در کتابهای درسی عربستان گفته می شود که دولت عثمانی به مردم عرب ظلم می کرده است.

ارسال نظر: