در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر باید منتظر کدام فیلمسازان جوان باشیم؟

این جوان‌های دوست‌داشتنی!

کدخبر: 2341133

37 فیلم اولی امسال متقاضی حضور در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر بودند. این خبر شاید در نگاه اول برای بسیاری از مخاطبان خبرهای سینمای ایران خبری عادی به نظر برسد ولی آن‌ها که در این سینما فعالیت می کنند می‌دانند که حضور 37  فیلم اولی برای یک دوره از جشنواره یعنی فعال شدن تعداد زیادی از کارگردانان جوان برای ساخت اولین اثر سینمایی خود

نسیم آنلاین ؛ احسان سالمی: 37 فیلم اولی امسال متقاضی حضور در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر بودند. این خبر شاید در نگاه اول برای بسیاری از مخاطبان خبرهای سینمای ایران خبری عادی به نظر برسد ولی آن‌ها که در این سینما فعالیت می کنند می‌دانند که حضور 37 فیلم اولی برای یک دوره از جشنواره یعنی فعال شدن تعداد زیادی از کارگردانان جوان برای ساخت اولین اثر سینمایی خود؛ خبری که به خودی خودنشان‌دهنده تلاش چهره‌هایی جوان برای ورود به جریان حرفه‌ای فیلمسازی در سینمای ایران دانست و می‌توان آن را به فال نیک گرفت. اما در میان فیلم‌ اولی‌هایی که تاکنون خبرهای مختلفی در ارتباط با آن‌ها رسانه‌ای شده است، می‌توان چند مورد را جدی‌تر از بقیه دانست؛ فیلم‌هایی که محور این گزارش شده‌اند.

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

«لباس شخصی» احتمالا یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر امسال و البته مدعیان بخش «نگاه نو» این دوره از جشنواره است. فیلمی در حال و هوای دهه 60، که قصه‌ای سیاسی دارد و خط اصلی قصه آن مربوط به یکی از اتفاقات مهم سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی است. «لباس شخصی» که محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج است؛ اولین تجربه امیرعباس ربیعی در ساخت اثری سینمایی است. ربیعی که بعد از تجربه ساخت چند فیلم کوتاه و نیمه‌بلند از جمله فیلم کوتاه داستانی«ولد»، فیلم کوتاه «بعد از ظهر»، فیلم کوتاه «ماه در خانه» و همچنین فیلم داستانی «میتینگ» به سراغ ساخت اولین اثر سینمایی خود آمده است، در این اثر دست بر یکی از اتفاقات مهم تاریخ معاصر گذاشته است.

نکته مهم در ارتباط با «لباس شخصی» آن است که ربیعی در این اثر به جای روال مرسوم سینمای ایران در استفاده از ستاره‌ها برای جذب مخاطبان سعی کرده تا با استفاده از بازیگران تئاتری، بر ظرفیت بازی گرفتن از بازیگران تئاتر تمرکز کند. مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، کیوان محمودنژاد، علی فرهادزاده و ماه‌منیر بیطاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

نکته دیگر اینکه با توجه به سابقه سازمان اوج در معرفی چهره‌های جدید به سینمای ایران که یکی از بهترین مثال‌های آن محمدحسین مهدویان بود و البته فیلم‌های کوتاه ساخته شده توسط ربیعی پیش از ورود به عرصه ساخت آثار سینمایی، بعید نیست که ربیعی و «لباس شخصی» بتوانند یک بار دیگر موفقیت‌های مهدویان و «ایستاده در غبار» را در جشنواره فیلم فجر تکرار کند.

اوج 110 (سیاوش سرمدی)

سیاوش سرمدی هر چه قدر در دنیای مستندسازی چهره‌ای شناخته شده است برای اهالی سینمایی داستانی چهره‌ای تازه و جدید است. اما تجربه نشان‌ داده آن ‌ها که با سابقه مستندسازی وارد دنیای سینما می‌شوند، معمولا فیلمسازان موثر و مهمی هستند؛ محمدحسین مهدویان و نرگس آبیار دو مورد از مهمترین مستندسازانی هستند که با ورود به سینمای داستانی تبدیل به فیلمسازانی موثر شدند. احتمالا با همین فلسفه هم بوده که سازمان اوج امسال برای دومین اثری که با یک فیلمساز فیلم اولی می‌سازد به سراغ سیاوش سرمدی رفته است تا «اوج 110» را با این فیلمساز برای سی‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده کند. قصه این فیلم به بخش‌هایی از زندگی شهید سرلشکر منصور ستاری به ویژه در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق می‌پردازد و سازمان اوج قرار است این اثر را با همکاری و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش تولید کند.

روز صفر (سعید ملکان)

آن‌ها که سینما و تلویزیون ایران را می‌شناسند، بدون شک بارها نام سعید ملکان را در تیتراژ آثار مختلف در قامت یک گریمور دیده‌اند. ملکان البته چند سالی می‌شود که در کنار گریموری به عنوان تهیه‌کننده و مجری طرح نیز در سینمای ایران فعالیت می‌کند. ملکان که در چند سال گذشته از طریق تهیه‌کنندگی چند فیلم اول مهم از جمله «ابد و یک روز»، «ویلایی‌ها» و «برادرم خسرو» نشان داده که علاقه زیادی به حمایت از فیلم اولی‌ها دارد، امسال قرار است برای اولین خودش هم تجربه کارگردانی در سینما را به دست آورد.

ملکان امسال با ساخت «روز صفر» قرار است روایتی تازه و متفاوت از ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی، تروریست معروف شرق کشور را به تصویر بکشد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو ستاره اصلی اولین ساخته سینمایی سعید ملکان هستند و احتمالا این ساخت ملکان یکی از پر سر و صداترین آثار حاضر در جشنواره فجر امسال خواهد بود.

شنای پروانه (محمد کارت)

محمد کارت هر چه قدر در دنیای سینمای مستند برای مستندسازان نامی آشنای به شمار می‌آید در دنیا فیلم‌های سینمایی اسمی تازه و ناآشناست. کارت که بسیاری او را به واسطه ساخت مستندهای مهمی همچون «آوانتاژ» و فیلم کوتاه «بچه‌خور» می‌شناسند، امسال در اولین تجربه ساخت یک اثر سینمایی قرار است به پشتوانه تجربه رسول صدرعاملی در قامت تهیه‌کننده فیلم «شنای پروانه» را تولید کند. این فیلم که یکی از آثار پربازیگر جشنواره امسال است، از جمله آثاری است که با استفاده از سرمایه محمدصادق رنجکشان برای حضور در جشنواره فجر امسال آماده می‌شود. جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.

جالب اینکه کارت در این اثر از همکاری سازندگان جوان فیلم «جان‌دار» که خودشان جزو فیلم‌ اولی‌های جشنواره فجر سال گذشته بودند، استفاده کرده است و فیلمنامه «شنای پروانه» که حال و هوایی اجتماعی دارد را با همکاری حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته است.

ملاقات با جادوگر (حمید بهرامیان)

«ملاقات با جادوگر» هم یکی از آثار پر سر و صدای جشنواره فجر امسال است. اثری که انتشار یکی از گریم‌های آن حسابی در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد. اولین ساخته حمید بهرامیان که پیش از این به‌عنوان دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز در سینمای ایران فعالیت داشته است. بهارمیان برادر بهرام بهرامیان کارگردان پرحاشیه سینما و تلویزیون است و در این اثر با همکاری حمید اعتباریان تهیه‌کننده فیلم «سن پترزبورگ»، برای اولین بار تجربه کارگردانی در سینما را به دست آورده است. اثری سینمایی را فعالیت داشته و فیلم‌های کوتاه متعددی از او در فستیوال‌های جهانی به نمایش درآمده است؛ «ملاقات با جادوگر» نخستین اثر سینمایی بهرامیان محسوب می‌شود . فیلمنامه «ملاقات» توسط امیرمهدی ژوله بازنویسی شد و مانی حقیقی، حمید فرخ‌نژاد، نسیم ادبی و امیرمهدی ژوله از جمله مهمترین بازیگران این فیلم هستند.

اورکا (سحر مصیبی)

«اورکا» هم اولین تجربه فیلمسازی یک مستندساز است. سحر مصیبی که کارگردانی این اثر را برعهده دارد پیش از ان تجربه ساخت مستند «صفر تا سکو» با موضوع زندگی خواهران منصوریان را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است.

ترانه علیدوستی، مسعود کرامتی، مهتاب نصیرپور، عطیه غبیشاوی، محمد رشنو و مهتاب کرامتی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. در خلاصه داستان «اورکا» آمده است: «تو اورکایی دختر…چون اونقدر می‌جنگی تا به اون چیزی که می‌خوای می‌رسی.»

بی‌صدا حلزون (بهرنگ دزفولی زاده)

فیلم سینمایی «بی صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده و تهیه کنندگی مرتضی شایسته است هم از جمله فیلم اولی‌هایی است که خود را برای حضور در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند. «بی‌صدا حلزون» که چون اغلب تجارب فیلمسازهای فیلم اولی سینمای ایران، اثری در ژانر اجتماعی است، روایتگر داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است .

در این فیلم پربازیگر چهره‌هایی چون هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی با حضور علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، بیژن بافکار و شیرین، ولی پور بازیگران «بی‌صدا حلزون» هستند .

«کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی، «پیتوک» به کارگردانی سید مجید صالحی و «لتیان» به کارگردانی علی تیموری هم از دیگر فیلم‌ اولی‌های مهمی هستند که مدعی حضور در جمع 10 فیلم نهایی بخش «نگاه نو» جشنواره فجر امسال هستند.

ارسال نظر: