آلمانی‌ها خواستار دوری از آمریکا و نزدیکی به روسیه هستند

کدخبر: 2341274

نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر شهروندان آلمانی مانند فرانسه خواستار استقلال دفاعی بیشتر از آمریکا و نزدیکی بیشتر به روسیه هستند.

دولت آلمان کاملاً از انتقاد اخیر "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه از ائتلاف نظامی ناتو که این ائتلاف را به مرگ مغزی متهم کرده بود فاصله گرفته است.

حالا نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر شهروندان آلمانی از موضع رئیس جمهور فرانسه در قبال ناتو حمایت می‌کنند.

این نظرسنجی که توسط مؤسسه "یوگو" انجام شده است نشان می‌دهد که اکثر شهروندان آلمانی مانند "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه خواهان استقلال اروپا از آمریکا در زمینه دفاعی بوده و نزدیکی بیشتر به روسیه را می‌خواهند.

بر اساس این نظرسنجی که به‌سفارش خبرگزاری آلمان انجام گرفته است 55 درصد شهروندان آلمانی خواهان این هستند که کشورهای اروپایی عضو ناتو در آینده بدون کمک آمریکا و به‌صورت مستقل بتوانند در برابر حملات از خود دفاع کنند، بر این اساس تنها 21 درصد شهروندان آلمانی نمی‌خواهند از حمایت‌های نظامی آمریکا انصراف دهند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که 48 درصد شهروندان آلمانی خواهان بازگشت کامل و یا بخشی از سربازان آمریکایی مستقر در آلمان هستند. تنها 32 درصد خواهان این مسئله هستند که نیروهای آمریکایی باید با قدرت تمام در آلمان حضور داشته باشند.

همچنین بسیاری شهروندان آلمانی خواستار نزدیکی بیشتر به روسیه هستند. بر اساس این نظرسنجی 54 درصد شهروندان آلمانی بر این عقیده‌اند که ناتو باید دوباره به‌صورت قدرتمندانه‌تر بر همکاری با روسیه به‌جای بازدارندگی نظامی تأکید کند. تنها 21 درصد شهروندان آلمانی خواستار اتخاذ موضع سخت در قبال مسکو هستند.

شهروندان آلمانی همچنین در قبال تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه نظرات مختلفی داشتند. 34 درصد خواستار لغو این تحریم‌ها و 37 درصد مخالف آن بوده و 29 درصد هم اطلاعی در این باره نداشتند.

شهروندان آلمانی همچنین درباره اهمیت ناتو هم نظرات مخالفی داشتند. حدود 54 درصد شهروندان بر اهمیت ناتو تأکید داشته و 23 درصد هم بر این باور بودند که ناتو مشروعیت برای موجودیت خود را از دست داده است.

در زمینه افزایش هزینه‌های دفاعی هم نظرات مختلفی بین شهروندان آلمانی وجود داشت. 36 درصد شهروندان از اقدام دولت آلمان مبنی بر اینکه هزینه‌های دفاعی باید تا سال 2031 به 2 درصد تولید ناخالص ملی افزایش یابد موافق بوده و 42 درصد هم با آن مخالفت کردند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در حالی به هفتادمین سالگرد تأسیس خود پا گذاشته، که تردید در مورد آینده آن به بحثی جدی در اروپا و آلمان بدل شده است. صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل و همتایان او از 28 عضو دیگر ناتو در مراسم سالگرد تأسیس ناتو در لندن درباره آینده این سازمان بحث و رایزنی خواهند کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل مکرون، اخیراً گفته بود که ناتو دچار "مرگ مغزی" شده و اروپا باید در زمینه دفاع از خود مستقل شود. رئیس‌جمهور فرانسه حتی پیشنهاد کرده بود که اروپا می‌تواند زرادخانه‌ای هسته‌ای داشته باشد. این موضع‌گیری نشان از تغییری جدی در اتحاد ماورای آتلانتیک اروپا و آمریکا دارد. آمریکا با زرادخانه هسته‌ای خود تا کنون حامی و محافظ اروپا به‌شمار می‌رفت.

با این حال، مرکل و وزیر خارجه آلمان هر دو هنوز تأکید دارند که اروپا بدون ایالات متحده نمی‌تواند از خود دفاع کند.

وزیر خارجه آلمان هایکو ماس پس از انتقاد شدید ماکرون از ناتو پیشنهاد کرده بود گروه کاری برای اصلاح ساختار ناتو تشکیل شود تا پیشنهادهایی برای همکاری سیاسی بهتر متحدان این پیمان ارائه کند. حال قرار است پس از اجلاس لندن "پروسه تجدیدنظر" آغاز شود که البته دستور کار آن هنوز روشن نیست و بازه زمانی هم برای آن مشخص نشده است.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از پرواز به لندن بار دیگر تأکید کرد که آمریکا تا کنون برای ناتو "خیلی زیاد" پرداخت کرده است. اما او همزمان پذیرفته که در حال حاضر متحدان ناتو مشارکت مالی بیشتری برای تأمین هزینه‌های ناتو دارند. ترامپ با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شده که از زمان روی کار آمدن او، شمار متحدان ناتو که به وعده خود برای بودجه این پیمان نظامی عمل کردند، بیش از دو برابر شده است. ترامپ سال گذشته تهدید کرده بود که ایالات متحده را از ناتو خارج می‌کند. با این تهدید بحثی جدی درباره استقلال بیشتر اروپا از آمریکا در اتحادیه اروپا شکل گرفت.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: