بخش خصوص استقبال چندانی از خرید نیروگاه‌های برق نمی‌کند

کدخبر: 2341479

دبیر سندیکای صنعت برق با بیان اینکه عدم توجیه اقتصادی باعث شده تا بخش خصوص استقبال چندانی از خرید نیروگاه‌های برق نکند گفت: علی‌رغم افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر بخش خصوصی به این اقدام استقبال نشان نمی‌دهد.

سپهر برزی مهر در پاسخ به این سوال که چرا بخش خصوصی از خرید نیروگاه‌های برق استقبال نمی‌کند گفت: به هر حال خرید نیروگاه برق و واگذاری نیروگاه باید مورد استقبال بخش خصوصی قرار گیرد بنابراین وقتی توجیه اقتصادی نداشته باشد بخش خصوصی نیز برای خرید و تحویل نیروگاه‌ها اقدام نمی‌کند.

دو سال است که بخش خصوصی از خرید نیروگاه برق استقبال نمی کند و همین موضوع باعث شده تا وزارت نیرو اخیرا از سندیکای شرکتهای تولیدکننده برق بخواهد در یک اقدام کارشناسی دلیل این عدم استقبال را تهیه و به این وزارتخانه اعلام کند.

برزی مهر در خصوص افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیروگاههای تجدیدپذیر ادامه داد: پس از اینکه وزیر نیرو در مهرماه نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها را ابلاغ کرد اما می‌بینیم که رشد هزینه‌ها به واسطه رشد نرخ ارز باعث شد تا این نرخ چندان مورد توجه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری صورت نگیرد.

برزی مهر با اشاره به اینکه تجهیزات اصلی نیروگاه‌های خورشیدی وارداتی است و با رشد نرخ ارز این تجهیزات با قیمت‌های بالا وارد کشور می‌شود گفت: به هر حال وقتی سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر توجیه نداشته باشد این نرخ‌ها نمی‌تواند موجب تشویق سرمایه‌گذاری شود.

20 مهر ماه امسال اردکانیان وزیر نیرو نرخ‌های خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر را با 30 درصد افزایش ابلاغ کرد.اما نوسانات ارزی در دو سال گذشته، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر که به عنوان صنعتی نوپا در کشور در حال رشد بود را کند و در مواردی حتی متوقف کرد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: