کاندیداهای نخست‌وزیری در عراق چگونه «وتو» شدند؟

کدخبر: 2341621

به گفته رهبر ائتلاف الفتح، معضل اصلی در مسیر انتخاب نخست وزیر شخص مقتدی صدر است که شدیدا با انتخاب دو نفر مطرح شده «محمد شیاع السودانی» و «عبدالحسین عبطان» مخالفت می‌کند. رهبر جریان صدر تأکید دارد که نخست‌وزیر باید توسط توده‌ها و اصطلاحا «در خیابان» انتخاب شود و هیچ فراکسیون و حزبی نباید نخست‌وزیر را معرفی کند!

نسیم آنلاین : در حالی که کم‌تر از ۱۰ روز به پایان مهلت رئیس جمهور به پارلمان برای معرفی نخست‌وزیر جدید باقی مانده است، رایزنی‌ها برای انتخاب جانشین عبدالمهدی در کشور بحران‌زده عراق به پیچیدگی‌های جدیدی برخورد کرده و هیچ فراکسیونی زیر بار گزینه‌ مورد اجماع نمی‌رود!

گفته می‌شود شنبه‌شب در فاصله اندکی از فاجعه الخلانی و السنک که باعث کشته شدن حدود ۲۵ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۲۰۰ نفر شد، سران فراکسیون «فتح» در خانه «هادی العامری» در تهران گرد هم آمدند تا به انسجام تشکیلاتی و هماهنگی کافی در زمینه رایزنی برای انتخاب نخست‌وزیر برسند. در این جلسه، دو گزینه اصلی به ترتیب الویت از طرف رهبر فراکسیون فتح مطرح شد: «محمد شیاع السودانی» و «عبدالحسین عبطان»

هادی العامری در این جلسه گفته السودانی به علت سابقه عضویت در الدعوه حمایت کامل نوری المالکی را دارد و حتی احتمال حمایت فراکسیون نصر از وی نیز مطرح است. عبطان نیز از نزدیکان و معتمدین عمار حکیم است و رهبر جریان تیار الحکمة از آن حمایت می‌کند. به این ترتیب ائتلاف نسبی میان هادی العامری، نوری المالکی و عمار حکیم برای انتخاب این دو نفر وجود دارد و این احتمال مطرح است که حیدر العبادی نیز با این گزینه‌ها همراهی عملی نشان دهد! البته عمار حکیم، پیش‌شرط خود را قطعی شدن انتخابات زودهنگام برای تغییر قانون اساسی خوانده و نخست‌وزیر را تنها به عنوان دولت انتقالی تا برگزاری انتخابات می‌پذیرد.

به گفته رهبر ائتلاف الفتح، معضل اصلی در مسیر انتخاب نخست وزیر شخص مقتدی صدر است که شدیدا با انتخاب این دو نفر مخالفت می‌کند. رهبر جریان صدر تأکید دارد که نخست‌وزیر باید توسط توده‌ها و اصطلاحا «در خیابان» انتخاب شود و هیچ فراکسیون و حزبی نباید نخست‌وزیر را معرفی کند! العامری با تأیید رایزنی‌های غیرمستقیم و باواسطه خود با مقتدی صدر ادامه داد: «رهبر فراکسیون سائرون اعتقاد دارد احزاب و فراکسیون‌ها اجازه نمی‌دهند تا برهم صالح نخست‌وزیری را انتخاب کند؛ مگر این‌که پیش از آن از سوی فراکسیون‌‌ها انتخاب شده باشد. برهم صالح سعی می‌کند راه میانه‌ای میان این دو گزینه بیابد؛ اما مقتدی صدر چنین گزینه‌ای را دور از دسترس می‌خواند.»

از سوی دیگر «محمد الخالدی» رئیس فراکسیون «بیارق الخیر» در این مورد می‌گوید: «بیش از ۱۳۰ نماینده به صورت رسمی اعلام کرده‌اند نخست‌وزیری باید انتخاب شود که با شروط‌های معترضین همخوان باشد. این تعداد رو به افزایش است و اعضای آن برآمده از فراکسیون‌هاُ طوائف و قومیت‌های مختلف می‌باشند. حتی برخی از این نمایندگان، فراکسیون‌های مطبوع خود را تهدید کرده‌اند که در صورت رایزنی برای انتخاب نخست‌وزیر، از فراکسیون کناره‌گیری کنند!»

«عبد الامیر الدبی» عضو فراکسیون سائرون در این مورد استدلال غریبی را ارائه می‌دهد: «طبق قانون اساسی، بزرگ‌ترین فراکسیون باید نخست‌وزیر را معرفی کند. هم‌اکنون بزرگ‌ترین فراکسیون، سائرون است و ما رسما اعلام کردیم از حق اختیار نخست وزیر به سود ملت چشم‌پوشی می‌کنیم. در نتیجه الآن اختیار انتخاب نخست وزیر باید در اختیار توده‌های مردم باشد!» او البته توضیح نداد که اولا بزرگ‌ترین فراکسیون با فهرست‌ پیروز در انتخابات متفاوت بوده و سائرون بر همین مبنا سال گذشته عضو فراکسیون اصلاح شد و ثانیا مشخص نکرد که چه‌طور فراکسیون بزرگ‌تر می‌تواند حق خود را به خارج از پارلمان تفویض کند، ثالثا معلوم نیست مکانیسم انتخاب نخست‌وزیر از سوی ملت به چه صورت است؟!

در مجموع به نظر می‌رسد احتمال عدم توافق فراکسیون‌های پارلمان برای انتخاب نخست‌وزیر، بالا باشد!

ارسال نظر: