آیا وزارت نفت مخالف ساخت پالایشگاه است؟

کدخبر: 2341738

وزارت نفت با اعتقاد به ضرورت مقاوم سازی اقتصاد کشور، زمینه توسعه صنعت پالایشی کشور را فراهم کرده و از سال ۱۳۹۲ تاکنون با ساخت ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و طرح‌های ارتقای ظرفیت سایر پالایشگاه‌های کشور، ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور را از ۱.۸ به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسانده است.

تعدادی از نمایندگان مجلس در روزهای اخیر موضوع استیضاح «بیژن زنگنه» وزیر نفت را کلید زده‌اند؛ این طرح اکنون در کمیسیون انرژی مجلس در حال بررسی است که در صورت قانع نشدن نمایندگان استیضاح‌کننده، طرح استیضاح در هیات رئیسه مجلس اعلام وصول و در مجلس بررسی خواهد شد.

«عدم توجه به توسعه پالایشگاه‌ها» یکی از محورهای استیضاح وزیر نفت است؛ این در حالی است که ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 500 هزار بشکه افزایش یافته است.

ارتقاء و توسعه ظرفیت پالایشگاه‌ها ظرفیت تولید انواع فرآورده‌های نفتی را افزایش داد؛‌ به عنوان نمونه نه تنها منجر به افزایش ۱۱۵ درصدی تولید بنزین شد، بلکه کشور را از واردات بنزین و بهره‌گیری از بنزین آلاینده پتروشیمی بی‌نیاز و برای نخستین بار کشور را به صادرکننده بنزین تبدیل کرده است.

همچنین با تلاش وزارت نفت، ظرفیت تولید بنزین یورو کشور از صفر در سال ۱۳۹۱ به ۷۶ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۲ و ظرفیت تولید گاز یورو از ۶ میلیون لیتر در روز به ۴۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

علاوه بر این، هم اکنون طرح احداث ۶ واحد پالایشی ۶۰ هزار بشکه‌ای سیراف در حال اجراست که علاوه بر افزایش ۲۲ درصدی ظرفیت پالایشی کشور و تولید سالانه ۲۰ میلیون تن محصول پالایشی، زمینه ایجاد ۱۷ هزار شغل در دوران ساخت آن را فراهم خواهد کرد.

در این شرایط، باید از مدعیان عدم زمینه‌سازی وزارت نفت برای توسعه صنعت پالایشی کشور سوال کرد که با این اعداد و ارقام، چه توجیهی برای ادعای خود دارند؟

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: