چرا نیجریه مهم است؟

کدخبر: 2341762

راه یابی نیجریه به آب های آزاد از جنوب و قرار گرفتن بخش نفت خیز این کشور در مرز آب های آزاد به آن موقعیتی ژئوپلیتیکی بخشیده است. نیجریه با قرارگرفتن در منطقه L  شکل قاره آفریقا ضمن نزدیکی به شمال در گوشه آفریقا و مرکز، به آب های آزاد راه دارد.

نیجریه از غرب با کشور بنین، از شرق با کشورهای چاد و کامرون و هم چنین از سمت شمال با کشور گمنامی چون نیجر همسایه است. در جنوب این کشور خلیج گینه، بخشی از اقیانوس اطلس و از سمت شمال با جمهوری صحرا هم مرز است.

راه یابی نیجریه به آب های آزاد از جنوب و قرار گرفتن بخش نفت خیز این کشور در مرز آب های آزاد به آن موقعیتی ژئوپلیتیکی بخشیده است. نیجریه با قرارگرفتن در منطقه L شکل قاره آفریقا ضمن نزدیکی به شمال در گوشه آفریقا و مرکز، به آب های آزاد راه دارد .

نیجریه پس از سال ها مستعمره انگلیس بودن در سال 1960 به استقلال رسید و در سال 1990 اولین قانون اساسی آن تصویب و حکومت فعلی فدرالی تشکیل شد. طی سال های ۱۹۶۰ الی ۱۹۹۹ حاکمیت در اختیار نظامی ها بوده است. نیجزیه از ۳۶ فدرال و یک فدرال مرکزی تشکیل شده است که در نقشه زیر مشاهده می شود .

جمعیت و آینده آن

آب و هوای استوایی باعث پیدایش جنگل های متراکم و انبوه، در شرق، غرب و جنوب این کشور شده است. میانگین دمای سالانه ۳۲ درجه، با رطوبت فراوان است. از دیگر نکات حائز اهمیت در این کشور جمعیت بالای آن است. نیجریه با داشتن حدود ۲۰۰ میلیون نفر لقب پرجمعیت ترین کشور آفریقایی را به خود اختصاص داده است.

بر طبق آمار سازمان ملل امید به زندگی ۵۲ سال الست که رقمی بسیار پایینی است. هرم جمعیتی در نیجریه نشان می دهد ۴۳ درصد زیر ۱۴ سال سن دارند. و این بدین معناست که در دهه های آتی نیجزیه برای کار و توسعه به یکی از منبع های مهم نیروی انسانی تبدیل خواهد شد.

قبیله گرایی یکی از اصلی ترین چالش های نیجریه است. ۳۵۰ گروه نژادی با ۲۵۰ گویش زبانی در نیجریه وجود دارند.

آمارهای متعددی از نسبت معتقدان به ادیان مردم نیجزیه وجود دارد. اما دست کم ۵۰ درصد این کشور آفریقایی مسلمان هستند. مسیحیان نیز حداکثر ۴۰ درصد جمعیت و معتقدان به ادیان غیر الهی و بومی نیز ۱۰ آن را تشکیل می دهند.

این کشور یکی از کشورهای ثروتمند آفریقا به لحاظ نفتی است، اما به هراندازه که درآمدهای نفتی دولت این کشور زیاد و قابل توجه است، فساد اقتصادی و اداری نیز در آن بیداد می کند به طوری که درآمدهای هنگفت نفتی، به جای این که صرف توسعه و آبادانی کشور شود، میان نخبگان سیاسی و والیان مناطق مختلف کشور ًعمدتا تقسیم گردیده و به جیب گروه حاکم می رود و توده های مردم، اعم از مسیحی و مسلمان که اکثریت جامعه را تشکیل می دهند، از این نعمت محروم اند .

انرژی های فسیلی در نیجریه

نیجریه هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گازی دارد که بسیار مورد قدرت های بزرگ بوده است. نیجریه به دلیل توسعه نیافتگی، رقم مصرف سوخت و نفت آن بسیار اندک است و این امر موجب شده است نیجریه به یکی از صادرکنندگان اصلی نفت و تأثیرگذار اوپک تبدیل شود. درآمد سرانه ی هر نیجریه ای از فروش نفت این ۲۷۰۰ دلار اما در حال حاضر تخمین زده می شود ۷۰ درصد مردم این کشور در فقر مطلق به سر می برند و با درآمد روزانه ۱.۲ دلار زندگی خود را سپری می کنند. در این میان، اوضاع مناطق شمالی و مسلمان نشین این کشور بدتر است.

بر طبق آمارهای رسمی صادرشده توسط اداره ی ملی 75% از مردم این مناطق در فقر مطلق با حدود درآمدی کم تر از یک دلار در روز به سر می برند، در حالی که این رقم در جنوب کشور که عمده ی جمعیت آن مسیحی است کمتز از ۲۷ درصد است. نفت بیشتر در مناطق جنوبی این کشور وجود دارد و همین امر موجب فاصله ی توسعه یافتگی میان شمال و جنوب این کشور شده است. البته برخی تحلیل گران نظری نزدیک تر به واقعیت دارند و آن هم شکاف مسلمانان و مسیحیان است که هم در زمان استعمار شکل گرفته است.

ارسال نظر: