انتخابات مجلس: تحقق گام دوم انقلاب یا ادامه استمرارطلبان

کدخبر: 2341806

رهبر معظم انقلاب، گام دوم را دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی نامیدند، که خطاب اصلی و ویژه آن، جوانان وطن هستند که ماموریت‌های مهم آنها آشکارا مشخص شده است اما در سطحی دیگر، مخاطب این بیانیه تاریخی، سیاسیون و دولتمردان قبلی و کنونی جامعه هستند که تلویحاً بیانیه تکلیف آنها را مشخص کرده است. بیانیه گام دوم اندیشه معیار تحلیل در گذشته و گفتمان آینده است.

نسیم آنلاین: محمدامین سرکهکی: رهبر معظم انقلاب، گام دوم را دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی نامیدند، که خطاب اصلی و ویژه آن، جوانان وطن هستند که ماموریت‌های مهم آنها آشکارا مشخص شده است اما در سطحی دیگر، مخاطب این بیانیه تاریخی، سیاسیون و دولتمردان قبلی و کنونی جامعه هستند که تلویحاً بیانیه تکلیف آنها را مشخص کرده است. بیانیه گام دوم اندیشه معیار تحلیل در گذشته و گفتمان آینده است.

بیانیه گام دوم انقلاب یک اندیشه و حرکت کلان راهبردی و مستمر نظام در مسیر پیشرفت و توسعه است و اهداف مصرح در آن، اقتضائاتی دارد و یکی از الزامات آن فضاسازی و مسیرسازی برای مشارکت جوانان در عرصه‌های مختلف به ویژه سیاسی است. انتظار جامعه جوان ایران و فرهیختگان بعد از ارائه بیانیه گام دوم این بود که بسیاری از سیاسیون، احزاب و جبهه‌ها و اتحادیه‌ها مسیر را برای فعالیت و مشارکت سیاسی جوانان فراهم خواهند ساخت.

همه گروه­های اجتماعی بر این باور بودند که انتخابات پیشروی مجلس، یک سنجه و شاخصه مناسبی برای ارزیابی و تحقق اهداف رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است. علی رغم این که به لحاظ آماری تعداد افراد جوان برای نمایندگی مجلس نسبت به دوره­های گذشته افزایش یافته است اما در کمال ناباوری ثبت‌نام‌ها نشان داد که جامعه جوان ایرانی با دو پدیده نامیمون روبروست که یکی بر دیگری تاثیر می‌گذارد: استمرار و ادامه قدرت سیاسیون و مدیران سنتی جامعه (پدر سالاری بر سیاست و قدرت) و مافیایی شدن ثروت و مدیریت است. اتفاقات اخیر حاکی از آن است که سیاسیون و مدیران سنتی همواره در جهت تنگ‌تر کردن فضا برای جوانان جهت کنشگری سیاسی هستند. از سوی دیگر، برخی سیاسیون و نمایندگانی که بیانیه گام دوم انقلاب را تنها راه و مسیر نجات کشور می‌دانستند و نظریه‌پردازی می­کردند اما اقدام اخیر آنها در کاندیداتوری و ثبت نام نشان داد که اندیشه و تفکر آنها نسبت به بیانیه گام دوم سطحی، خودمحورانه و دارای عمق کم و یا بدون عمق است.

به زعم نویسنده، شورای محترم نگهبان می‌تواند اظهارات و بیانات آنها نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان یکی از مولفه‌ها و نسبت سنجی ولایتمداری کاندیداها در نظر بگیرد.

سیاسیون و دولتمردان باید بدانند که اندیشه و تفکر آنها دیگر برای عبور از بحران‌های کنونی و شاید خودساخته آنها دیگر کارگر نیست. سیاست آنها باعث سیاست‌گریزی، سکوت، سرخوردگی و بی‌هدف بودن جوانان امروز شده است که راه چاره آنها همان مسیری است که رهبری به خوبی و دقیق در بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم کرده است. جوانان با بی‌مهری سیاسیون روبرو هستند و این مسئله، چشم‌انداز آنها را با ابهام روبرو ساخته است. اگر بعد از بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها از سوی شورای نگهبان، بار دیگر سیاسیون فرصت را برای جوانان اندک کاندیدا تنگ‌تر کنند حرکت و اقدام سیاسیون قدیمی، یک افتضاح تاریخی خواهد بود. ثابت خواهد کرد که آنها با بیان اراجیف و با استفاده از احساسات عقیدتی، باورهای مذهبی و دادن القاب‌ تشریفاتی به جوانان زیر عنوان‌های موتور محرکه، نخبگان، آیندگان، طلایه‌داران و سدشکن و ... چندین ‌دهه است که از نسل جوان، استفادۀ مصرفی در راستای قدرت، ثروت و ادامه سلطه نابهنجار خود در دولت و جامعه می‌کنند و اعتقادی به بیان رهبر معظم انقلاب و جوانان ندارند.

درست در اینجاست که برخی بر این باورند جوانان و مردم بهتر از مسئولان و دولتمردان، گفتمان رهبر و ولی خود را درک کرده و همواره در راستای تحقق و عینیت یافتن آن گام برمی دارند چه بسا این نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی ایران و مؤلفه تمایز بخش آن از سایر نظام‌های سیاسی است.

انتخابات پیشرو فرصتی است تا یکبار دیگر، مردم مثل گذشته با حضور حماسی خود و رای به نامزدهای جوان انقلابی و فعال به پیام و بیانیه رهبر خود جامعه عمل بپوشانند و درس عبرتی به سیاسیون تاریخ مصرف گذشته بدهند. همچنین جوانان نیز با حضور و مشارکت جدی در انتخابات و حمایت همه جانبه از جوانان و رای به آن‌ها، در این شرایط حساس و سرنوشت‌ساز، وضعیت حال و آینده را به نفع خود شان رقم بزنند تا دیگر نسل مصرف و ناظر در سیاست نباشند تا بار دیگر همانند دفاع مقدس به دفاع از روحیه انقلابی و انقلابی‌گری در عرصه‌ها و مطالبه هوشمندانه خواسته به حق رهبری و نیازهای واقعی مردم، گام‌های محکم‌تری بردارند تا بیانیه گام دوم انقلاب به کام استمرارطلبان نباشد.

ارسال نظر: