سومین انتخابات کنست و ۱۰ نکته

کدخبر: 2341851

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد گانتز (رهبر حزب آبی-سفید) هم مانند نتانیاهو نتوانست اکثریت کنست را با خود همراه کند و در تشکیل ائتلاف برای تشکیل دولت ناکام ماند.

نسیم آنلاین ؛ محمد محسن فایضی: همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد گانتز (رهبر حزب آبی-سفید) هم مانند نتانیاهو نتوانست اکثریت کنست را با خود همراه کند و در تشکیل ائتلاف برای تشکیل دولت ناکام ماند.

نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، در فاصله چند ساعت باقی‌مانده به پایان فرصت تشکیل کابینه، طرح انحلال بیست‌ودومین دوره کنست را تقدیم رئیس پارلمان کردند. این رأی‌گیری صوری است، زیرا امروز مهلت گانتز برای تشکیل ائتلاف پایان می‌یافت و پارلمان منحل می‌شد.

بیشتر بدانید:

ساختار انتخاباتی «کنست» اسرائیل چگونه است؟ پیش به سوی انتخابات سوم اسرائیل/ منتظر ماه‌های پر تنش باشیم!

قرار است سومین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی طی یک سال جاری در تاریخ دوم مارس ۲۰۲۰ (دوازدهم اسفند ۱۳۹۸) برگزار شود.

در این طرح کنست برای انحلالش آمده است: «به دلیل شرایط استثنایی که در [اسرائیل] پیش‌آمده و بعد از دو تلاش انتخاباتی متوالی (نتانیاهو و گانتز) که منجر به تشکیل کابینه نشد، انحلال بیست‌ودومین دوره کنست پیشنهاد می‌شود.»

در این خصوص چند نکته را می‌توان مرور کرد :

۱- از آذر سال گذشته ائتلاف راست‌گرایان به رهبری نتانیاهو منحل شد و به تبع آن کنست (پارلمان) هم منحل شد .

۲- پس از آن در دو مقطع (فروردین و شهریور ۹۸) برای تشکیل کنست، انتخابات برگزار شده است .

۳- اما در هر دو مورد حزبی نتوانست با اقناع دیگر احزاب اکثریت کنست را (۶۱ صندلی از ۱۲۰ کرسی) را با خود همراه کند .

۴- احزاب راست‌گرایان در هر دو انتخابات بیش از نصف کرسی کسب کردند اما عدم ائتلاف حزب اسرائیل بیتنا به سرکردگی لیبرمن مانع تحقق دولت شده است .

۵- لیبرمن امید داشت با این اقدام و سناریوهایی عجیب چون دولت وحدت ملی بدون اعراب و ... نتانیاهو را از نخست‌وزیری عزل کند .

۶- نتانیاهو تا اسفند با چالشی جدید روبرو خواهد بود: انتخابات درون‌حزبی لیکود.

۷- بسیاری از هم‌حزبی‌های نتانیاهو از جمله گدعون ساعر معتقدند او با چالش پرونده‌های فساد روبروست و دیگر لایق رهبری حزب لیکود نیست.

۸- تا انتخابات اسفند هر اتفاقی در سیاست اسرائیل ممکن است. از شکل‌گیری احزاب جدید، برکناری نتانیاهو از لیکود تا محکوم شدن بی‌بی در دادگاه.

۹- اما اصلی‌ترین چالش را می‌توان شکاف‌های هویتی دانست. به‌طور نمونه همان‌گونه که گفته شد لیبرمن باآنکه حاضر بود به هر قیمتی نتانیاهو را شکست دهد اما حضور احزاب اعراب با ۱۳ کرسی مانع از آن شد که وی با رقیبان نتانیاهو برای شکست او ائتلاف کند.

۱۰- تغییر جدی و سرنوشت‌ساز آرای لیست‌های انتخاباتی در اسفندماه دور از انتظار است؛ گویا رقیبان نتانیاهو به دادگاه‌ها و پرونده‌های فساد وی امید دارند و نتانیاهو هم معجزه‌ای با خریدن زمان مانند انتخابات گذشته.

ارسال نظر: