گزارشی از ابعاد تحریم دارویی ایران

تحریم دارویی مردم ایران؛ جنایتی دیگر از آمریکا + فیلم

کدخبر: 2342044

هرچند مقامات آمریکایی در اظهارات خود با گرفتن ژست مردم دوستی اعلام می کنند تحریم ها مردم را هدف قرار نداده و دارو و مواد غذایی از تحریم ها معافند اما اتفاقا فشارهای تحریمی بر اقلام بشردوستانه روز به روز بیشتر شده است و حتی شرکت های دارویی چون مولنیک از فروش داروهایی برای کودکان بیمار مبتلا به ای بی(پراونه ای) سرباز می زنند.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا ربیعی: آمریکا در راهبرد تحریمی خود از دوران اوباما تمامی مبادلات بانکی و بطور خاص بانک مرکزی ایران را به طور بی سابقه ای هدف تحریم های ثانویه خود قرارداد تا دیگر هیچ کشور و بانکی در دنیا با ایران هیچگونه تبادل مالی نداشته باشد و درغیر اینصورت باید شاهد جریمه های سنگین وزارت خزانه داری آمریکا باشند. برای نمونه بانک پاریباس فرانسه در سال ۹۳ با جریمه ۹/۸ میلیارد دلاری آمریکا مواجه شد. لذا بانک های خارجی به دلیل ریسک بالای همکاری با ایران و در معرض خطر قرار گرفتن تحریم های ثانویه آمریکا مدت هاست قید همکاری و تبادل مالی با ایران راه زده اند و در این بین حتی حاضر به انجام تراکنش های مربوط به اقلام بشر دوستانه ای چون غذا و دارو نیز نیستند.

در دوره ترامپ که شاهد بازگشت تحریم های تعلیق شده و افزوده شدن تحریم های جدیدی نیز هستیم، عملا تحریم دارویی و مواد غذایی نیز بر مردم ایران اعمال شده است. هرچند مقامات آمریکایی در اظهارات خود با گرفتن ژست مردم دوستی اعلام می کنند تحریم ها مردم را هدف قرار نداده و دارو و مواد غذایی از تحریم ها معافند اما همانطور که در بالا نیز ذکر شد و بررسی ها نشان می دهد، اتفاقا فشارهای تحریمی بر اقلام بشردوستانه روز به روز بیشتر شده است و حتی شرکت های دارویی چون مولنیک از فروش داروهایی برای کودکان بیمار مبتلا به ای بی(پراونه ای) سرباز می زنند.

در همین راستا مجله آمریکایی نیوزویک می نویسد:‌ «در اواخر سپتامبر تنها دو ماه پس از ادعای هوک که تحریم‌ها شامل اقلام انسان‌دوستانه نمی‌شود، دولت ‌ترامپ مردم ایران را بیشتر از گذشته تحت فشار قرار داد. دولت با تحریم بانک مرکزی ایران، عامدانه آخرین موارد استثناء در زمینه تحریمات بشردوستانه را بی‌اثر کرد. حتی پیش از این اقدام، ادعای هوک درخصوص همراهی با غیرنظامیان ایرانی در شبهه است. با وجود موارد استثناء تحریمی، بانک‌های بین‌المللی به میزان کمی‌ تضمین پرداخت داشتند، زیرا بسیاری نگرانند که به‌خاطر نقض تحریم‌ها جریمه شوند. اما اعلام بانک مرکزی به‌عنوان یک نهاد تروریست ظاهراً عامدانه صورت گرفته است تا معاملات اقلام بشردوستانه با ایران نابود شود، مسئله‌ای که با خروج ‌ترامپ از توافق هسته‌ای ایران محدود شده بود. وجود بانک مرکزی برای تجارت اقلام انسان‌دوستانه مانند دارو و مواد غذایی ضروری است زیرا این بانک به ازای انتقال این اقلام، ذخایر محدود مالی به‌عنوان بازپرداخت در اختیار فروشندگان قرار می‌دهد . »

سارا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر نیز با انتشار توییتی در این زمینه می نویسد: «مقامات دولت ترامپ ادعا می‌کنند که در کنار مردم ایران ایستاده‌اند اما رژیم تحریم‌های سنگین و بسیار گسترده آمریکا در حال آسیب زدن به حق سلامت ایرانیان از جمله دسترسی به داروهای نجات‌دهنده زندگی است.شبکه جامع تحریم‌های آمریکا منجر به این شده است که بانک‌ها و شرکت‌ها از تجارت بشردوستانه با ایران عقب بکشند و ایرانیان متبلا به بیماری‌های نادر یا پیچیده از دسترسی به داروها و درمان مورد نیازشان محروم بمانند.»

صدای دبیرکل سازمان ملل هم درآمد!

حتی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز چندی پیش سکوت خود را شکست و در گزارش مربوط به وضعیت حقوق بشر در ایران تصریح کرد: «نهادهای حقوق بشری ابراز نگرانی کرده‌اند که تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی ایران ممکن است به طور غیرقانونی بر تولید، دسترسی و توزیع داروها، تجهیزات و لوازم پزشکی در ایران تأثیر بگذارد . »

برخلاف دروغ های مقامات آمریکایی چون برایان هوک و ترامپ، تحریم دارو و مواد غذایی مردم ایران آنچنان روشن است که در نشست امنیتی ASPEN وندی شرمن، رئیس تیم مذاکره‌کننده قبلی با ایران در زمان دولت اوباما نیز به این امر اعتراف کرد و اظهار داشت: «این مسئله دل مرا می‌شکند که هیچ معافیتی از سوی وزارت خزانه‌داری در رابطه با اقلام بشردوستانه صادر نشده است، چون فکر می‌کنم مردم ایران بدجوری دارند اذیت می‌شوند». فیلم این اظهارات در ادامه آمده است:

مهرماه امسال نیز شبکه دولتی فرانسه «فرانس ۲۴» گزارشی پیرامون تبعات تحریم های دارویی بر مردم ایران پخش کرد:

اما مضاف برآنچه تا کنون اتفاق افتاده است، چهارشنبه ۲۰ آذرماه نیز وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد که به صراحتی بیش از گذشته صادرات دارو، موادغذایی و اقلام زراعی به ایران را با تحریم مواجه کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در توضیح خود در مورد آثار این تحریم‌ها، به صراحت عنوان کرده است که اقدام تازه این کشور ارسال دارو و اقلام انسانی به ایران را محدود می‌کند. در صفحه پرسش و پاسخ‌های خزانه‌داری آمریکا، در این رابطه آمده است: «ایالات متحده مجوزها و معافیت‌های گسترده‌ای ذیل تحریم‌ها دارد که اجازه فروش محصولات زراعی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران توسط افراد آمریکایی یا غیرآمریکایی را می‌دهد. اما این مجوزها و معافیت‌ها عموما تراکنش با افرادی که ذیل فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ تحریم شده‌اند را شامل نمی‌شود.»

بنا بر اعلام واشنگتن، تحریم‌هایی که این هفته رسانه‌ای شد، از روز ۸ ژوئن ۲۰۲۰ میلادی (۱۹ خرداد ۱۳۹۹) اجرایی می‌شوند. به نوشته خزانه‌داری آمریکا، از آن تاریخ به بعد، «اتباع ایالات متحده، مگر با دریافت مجوزهای موردی، از مشارکت در تراکنش با IRISL و E-Sail منع خواهند شد، از جمله از تراکنش‌های مربوط به فروش محصولات زراعی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی از سوی اتباع ایالات متحده یا از ایالات متحد.»

خزانه‌داری آمریکا می‌افزاید: «علاوه بر این، افراد غیرآمریکایی هم که آگاهانه در تراکنش‌های مشخص با IRISL و E-Sail مشارکت داشته باشند، حتی برای فروش محصولات زراعی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی، خود را در معرض تحریم‌های دیگر قرار می‌دهند.»

این اقدام آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که بخش بزرگی از واردات مواد غذایی و دارو به ایران از طریق دریا و توسط شرکت خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین خطوط کشتی‌رانی ایران انجام می‌گیرد. در حقیقت برچسب‌های تازه‌ای که آمریکا به این شرکت افزوده، تنها از یک نظر در وضعیت پیشین خطوط کشتی‌رانی ایران تفاوت ایجاد کرده و آن هم دشوارتر کردن صادرات اقلام انسانی به ایران است .

هدف نهایی از تحریم ها؛ فشار روز افزون بر مردم ایران

امروز نیز خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که کره جنوبی در حال مذاکره با آمریکا در ارتباط با ازسرگیری صادرات کالاهای بشردوستانه به ایران است . این گزارش افزود: تراکنشهای مالی بین تهران و سئول برای انتقال کالاهای بشردوستانه از جمله کالاهای درمانی به ایران به طور موثری به دلیل سختتر شدن تحریمهای آمریکا علیه بانک مرکزی ایران در ماه سپتامبر ناممکن شده است .

نهایتا همانطور که ملاحظه شد برخلاف ادعاها و تبلیغات دروغین مقامات آمریکایی، هدف تحریم ها فشار روز افزون بر مردم ایران جهت نارضایتی و شکاف بین مردم و نظام است. آمریکا امروز با تحریم های اقلام بشردوستانه که در طول تاریخ از هرگونه تحریمی معاف هستند، عملا در حال جنایت علیه بشریت و حقوق بشر است. کودکان بیماری که بواسطه تحریم های ظالمانه آمریکا با فقدان دارو مواجه می شوند و تبعات بعدی آن همگی ناشی از جنایت آشکار آمریکاست. که البته می طلبد ضمن تبیین این موضوع برای مردم، مقامات وزارت بهداشت نیز از این فرصت بهره کافی بگیرند تا در تامین دارو خودکفا و متکی به داخل شویم.

حجم ویدیو: 645.68K | مدت زمان ویدیو: 00:00:10 دانلود ویدیو
ارسال نظر: