آماده‌باش خوزستان در آستانه بارش شدید

کدخبر: 2342197

استاندار خوزستان با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های ۱۰۰ میلیمتری در برخی نقاط استان به سراسر استان اعلام آماده‌باش کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های ۱۰۰ میلیمتری در برخی نقاط استان به سراسر استان اعلام آماده‌باش کرد.

غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان که یکشنبه شب (۲۴ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: درست است که امسال بارندگی نسبت به سال گذشته کمتر شده اما نسبت به متوسط درازمدت وضعیت بهتر است. بارش‌ها در مدت اخیر نسبتا خوب و قابل قبول بوده است و امیدواریم بارندگی‌ها با همین منوال ادامه پیدا کند تا از شرایط خشکسالی گذر کنیم.

وی افزود: حتی اگر سیل رخ دهد از خشکسالی و قحطی بهتر است. سال گذشته مزارع آسیب دیدند اما با بارندگی‌های مطلوب، وضعیت کشت کشاورزان در تابستان جبران شد و ۴۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزان زیر کشت تابستانه رفت. همچنین ۹۶۰ هزار تن شلتوک و ۶۰۰ هزار تن برنج به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان در خوزستان تولید شد و تولید محصولات دیگری نیز داشتیم. با وجود اینکه ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع ما زیر آب رفت اما امسال تولید گندم خوزستان نیز افزایش یافته است.

استاندار خوزستان گفت: ۹۰۰ هزار تن افزایش محصولات نسبت به سال گذشته داشته‌ایم که این افزایش، معادل ۵ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان بوده است.

شریعتی بیان کرد: در این بین مشکلاتی رخ می‌دهد که باید با برنامه‌ریزی تلاش کنیم خسارت‌ها به حداقل برسد.

وی عنوان کرد: سال گذشته در هندیجان بارندگی ۱۲۰ میلیمتری نیز تجربه شد. اکنون نیز طبق اعلام هواشناسی خوزستان بارندگی ۱۰۰ میلیمتری در هندیجان خواهیم داشت که باید مراقبت‌های لازم انجام شود. سال گذشته نزدیک بود چند نفر را آب ببرد که باید هشدارهای لازم ارائه شود. همچنین با توجه به پیش‌بینی بارش‌ها در هندیجان، بندرامام و ماهشهر باید مراقبت شود.

شریعتی تصریح کرد: باید بررسی شود که اگر افرادی در مسیل‌ها قرار دارند یا برای تفریح به اماکن در معرض خطر رفته‌اند، هشدارها داده شود. همچنین باید ماهشهر و امیدیه و چند شهر دیگر مواظبت کنند و تیم‌های گشت خود را جهت ارائه هشدارها به مردم به ویژه به عشایر فعال کنند.

وی افزود: سال گذشته ممکن بود در رامهرمز و دزفول برای عشایر مشکلاتی پیش بیاید که خوشبختانه کمک‌های لازم انجام شد و نجات یافتند.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم مراقبت در مسیل‌ها و مناطق کوهستانی، گفت: به صیادان آبادان، خرمشهر، ماهشهر و هندیجان اطلاع‌رسانی شود. همچنین با توجه به وقوع تندباد، ممکن است احتمال قطعی برق وجود داشته باشد که باید اکیپ‌های برق، مجهز و آماده‌باش باشند. همچنین اکیپ‌های آب و فاضلاب باید آماده‌باش باشند.

شریعتی بیان کرد: به شرکت پتروشیمی بندرامام و ماهشهر اعلام آماده‌باش شود و باید همه امکانات خود را برای قرار گرفتن در اختیار فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها بسیج کنند. هلال احمر و اورژانس نیز باید در حالت آماده‌باش قرار بگیرند.

وی گفت: با وجود اینکه در اهواز در زمینه آب و فاضلاب اقدامانی انجام شده اما هنوز ضعف‌های زیادی وجود دارد. در بسیاری از مناطق، شرکت آب و فاضلاب خط لوله را اجرا کرده اما اتصال آخر کار انجام نشده است و تنها هزینه اصلی انجام شده است. این موارد باید بین دو این بارش احصا می‌شد. احصا این مناطق باید در دستور آب و فاضلاب کار قرار بگیرد و تا زمان بارش بعدی انجام شود. اینکه هزینه کردیم اما خدمات ارائه ندهیم، قابل قبول نیست.

استاندار خوزستان با بیان اینکه باید همه دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش قرار بگیرند، تصریح کرد: باید عملیات آبفا به صورت منطقه‌بندی انجام شود و از شهرستان کارون نیز باید مواظبت شود. در این زمینه باید به شرکتهای فولاد، نفت، نیشکر، گاز و ملی حفاری اعلام آماده‌باش شود تا در صورت نیاز به اهواز و کارون کمک کنند.

شریعتی با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های ۱۰۰ میلیمتری در برخی نقاط استان گفت: بخشداران، شهرداران، فرمانداران، مدیران‌کل و روسای ادارت از منطقه خارج نشوند و تنها می‌توانند در صورت اطلاع قبلی جهت خروج اضطراری از منطقه خارج شوند.

خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: