عکس: «خرموج» و «آمریکا»؛ در کنار ایران در لیست سیاه FATF!

کدخبر: 2342198

«فوری/ ایران وارد لیست سیاه FATF شد.» این جمله خبری بود که به یک باره در شبکه های اجتماعی و حتی کانال های مشهور اطلاح طلبان باز نشر شد.

نسیم آنلاین : «فوری/ ایران وارد لیست سیاه FATF شد.» این جمله خبری بود که به یک باره در شبکه‌های اجتماعی و حتی کانال‌های مشهور اطلاح طلبان باز نشر شد.

اما اتفاق عجیب آنجا بود که استناد این کانال ها یک عکس از صفحه ویکی پدیا بود. در حالی که به سادگی میشد فهمید این خبر جعلی می باشد با توجه به اینکه به راحتی می توان ویکی پدیا را ادیت کرد. اگر الان وارد سایت ویکی پدیا بشوید هر لحظه اسم کشورها عوض می‌شود! به طور مثال یکی از هموطنان خوش ذوق ایرانی نام شهر خورموج را درج کرده بود!! خرموج یکی از روستاهای استان بوشهر است.

و پس از آن یک نفر دیگر نام آمریکا را جایگزین اسم ایران در صفحه ویکی پدیا کرد!

دلیل این شایعات چیست؟

برخی دلالان و سودجویان که در روزهای اخیر با کاهش نرخ متضرر شده بودند امروز شایعه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF را در فضای مجازی پخش کردند. پیگیری های رسانه ها از یک منبع آگاه در بانک مرکزی، نشان می‌دهد که گروه ویژه اقدام مالی FATF هیچ تصمیم جدیدی در ارتباط با ایران اتخاذ نکرده و ایران همچنان در وضعیت تعلیق اقدامات متقابل قرار دارد.

البته برخی سناریوهای بدبینانه تری را هم مطرح می‌کنند: یکی از فعالین سیاسی در شبکه توئتر مدعی شد: «دیروز ( شنبه ۲۳ آذر)در جلسه ای خصوصی به برخی مدیران رسانه های نزدیک به دولت تاکید شده که فرصت برای تصویب fatf کم است . لازم است با فضاسازی و فشار رسانه ای بنحوی عمل شود که طی دو هفته آینده به تصویب برسد. شایعه قرارگرفتن ایران در لیست سیاه Fatf نتیجه همان جلسه ۲۳ اذرماه می باشد. این شایعه با هدف تاثیر بر دلار طراحی شده بود و باعث رشد دلار در حدود۵۰۰ تومان شددر حالی که در حال شکستن بود.»

این شایعات درست پس از آن مطرح شده که هنوز پرونده استراماچونی سرمربی استقلال باز است و تلاش های بسیاری شد که آن پرونده هم مرتبط با FATF در اذهان عمومی شکل ببندد.

عده ای با موج سواری و سوءاستفاده از احساسات طرفداران باشگاه استقلال و مردم به غلط بیان کنند که اتفاق مذکور به دلیل عدم تصویب لوایح درخواستی گروه ویژه اقدام مالی(FATF) یعنی پالرمو و CFT می باشد و اگر این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نشوند شرایط تبادلات بانکی ما بدتر نیز خواهد شد.

اما مشکل کجاست؟ به دلیل اینکه ایران تحت تحریم های ثانویه آمریکا قرار دارد و کشورهای اروپایی و به تبع بانک های اروپایی از این تحریم ها تبعیت و در راستای فشار تحریمی آمریکا عمل می کنند، امروز تقریبا هیچگونه ارتباط بانکی رسمی میان ایران و اروپا وجود ندارد. بانک های اروپایی بدلیل تبعیت از تحریم های آمریکا حتی در تراکنش های مربوط به اقلام بشردوستانه چون غذا و دارو نیز با ایران همکاری نمی کنند.

لذا ایران برای انتقال و واریز دستمزد استراماچونی ناچارا مجبور به استفاده از کانال های غیر رسمی چون استفاده از صرافی ها شده است، که همین اقدام یعنی دور زدن تحریم ها که البته با اشتباه آن صرافی ایتالیایی بوده است موجب شده مرکز مبارزه با پولشویی (FIU) ایتالیا به دلیل ظن پولشویی حساب را مسدود کند.

اداره FinCEN که نهاد مبارزه با جرایم مالی آمریکاست بصورت مداوم دستورالعمل ها و آئین نامه هایی برای بانک های خارجی منتشر می کند. که دور زدن تحریم ها و استفاده از صرافی را مصداق پولشویی معرفی کرده و به اصطلاح با پرچم های قرمز( (Red Flags شناخته می شود. لذا انتقال دستمزد استراماچونی از طریق صرافی بدلیل تحریم های آمریکا توسط بانک ایتالیایی با ظن پولشویی شناخته شده و حساب مربی استقلال مسدود شده است.

نهایتا اینکه دور زدن تحریم های آمریکا مستلزم استفاده از روش هایی است که از نظر بانک های اروپایی مصداق پولشویی است. FATF دقیقا از ایران همین را می خواهد یعنی در صورت پذیرش لوایح استعماری FATF همین راه های دور زدن تحریم ها نیز مسدود خواهد شد و با دست خودمان کشور را در زنجیر خود تحریمی گرفتار خواهیم کرد.

لازم به ذکر است ایران از سال ۸۸ تا ۹۵ در لیست سیاه FATF قرار داشته و تبادلات بانکی خود را نیز انجام می داده و در پرداخت وجه مربیان ورزشی و چنین مواردی مشکلی نداشته است. لذا این موارد به دلیل تحریم های ثانویه آمریکا است و در حقیقت آمریکا علیه باشگاه استقلال اقدام نموده است و ربطی به FATF ندارد و بالاتر اینکه در صورت پیوستن به FATF راه های دور زدن تحریم ها را نیز با دست خودمان خواهیم بست.

ارسال نظر: