بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط غرب‌گرایان

کاسبان «تسلیم» به دنبال «خود تحریمی»

کدخبر: 2342243

نپیوستن به FATF نه تنها موجب تحریم ایران و مشکلات اقتصادی کشور نخواهد شد، بلکه برعکس با انجام درخواست های FATF موجبات خودتحریمی و تحریم نظام بانکی توسط خودمان در داخل خواهیم شد. کاسبان تسلیم و جریان غرب گرا نیز خواسته یا ناخواسته با اصرار و فضاسازی خود در حال تکمیل راهبرد فشار حداکثری آمریکا در داخل می باشند.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی‌راد: جریان غرب گرا که در دولت ، نمایندگان مجلس و روزنامه های زنجیره ای حضور پررنگ و عیانی دارد؛ طی سال های گذشته هرجا در تحقق وعده های اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم عاجزشده، پای مذاکره و کدخدا و غرب را به میان کشیده است. روزی با شعار هم چرخ زندگی مردم باید بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها، با کدخدا وارد مذاکره شدند و نتیجه آن خسارت محضی شد که امروز نه چرخ سانتریفیوژی می چرخد و نه چرخ زندگی مردم.

اما پس از مرگ برجام، کاسبان تسلیم بهانه جدیدی را آغاز کردند به نام FATF . و مکررا در رسانه های خود حل مسائل بانکی و اقتصادی کشور را به تصویب دو کنوانسیون پالرمو و CFT از لوایح درخواستی گروه ویژه اقدام مالی از ایران گره زده اند. این روزها با اوج گرفتن مشکلات معیشتی مردم و بحران بیکاری و رکود و تورم شاهد آن هستیم همان سناریو نخ نما توسط کاسبان تسلیم در حال انجام شد. از سویی گرای مذاکره و توافق موقتی با آمریکا به واسطه سفر روحانی به ژاپن را می دهند و از طرفی در داخل به مجمع تشخیص مصلحت نظام فشار می آورند تا لوایح مذکور را به تصویب برساند.

در یکی از آخرین اظهارات و ادعاها دیاکو حسینی مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در اظهارنظری سیاسی و نه فنی مدعی شد «تصویب نشدن FATF منجر به تحریم همه ملت ایران می‌شود.» یا روزنامه آرمان ملی به نقل از علی قربانی از نمایندگان مجلس می نویسد در دنیا همه بجز یکی دو کشور عضو FATF هستند و اگر به آن نپیوندیم همین روزنه های مالی هم بسته می شود.

اما همانطور که بارها اثبات شده نظرات مدافعان FATF صرفا سیاسی با هدف تهییج افکار عمومی است و هیچگونه پشتوانه فنی و کارشناسی ندارد. در اینجا نیز این ادعا که همه کشورهای دنیا جز یکی دو کشور FATF هستند کاملا بی اساس است. آنچه براساس یک سرچ ساده روشن خواهد شد تا به امروز اعضای اصلی FATF ، ۳۷ کشور هستند که به علاوه دو نهاد شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا مجموعا ۳۹ عضو اصلی FATF را تشکیل می دهند.

از طرفی نه تنها عدم تصویب FATF منجر به تحریم همه ملت ایران نخواهد شد که اتفاقا اجرای استانداردهای برنامه اقدام FATF عین خودتحریمی است. چرا که با اجرای بندهای ۲۱و ۳۱ «برنامه اقدام» با موضوع «شناسایی و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به ذی نفع واقعی» زمینه لازم برای اجرای موفقیت آمیز تحریم های ثانویه بانکی آمریکا در خاک کشورمان توسط نظام بانکی ایران را فراهم می کنند. با توجه به اینکه کارکرد FATF هوشمند سازی تحریم­های آمریکاست، اجرای استانداردهای FATF باعث شفافیت نظام بانکی ایران برای آمریکا می­شود. درواقع این اقدام ما منجر به « نقطه زنی تحریم­ها» و افزایش اثر گذاری تحریم­ها خواهد شد که عین «خودتحریمی» است. از طرفی از سال ۸۸ تا ۹۵ که جمهوری اسلامی ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی( FATF ) بود نه تنها گرفتار خودتحریمی نبود، بلکه تبادلات بانکی خود را به طرق مختلف انجام می داد.

مشکل تبادلات مالی کجاست؟

آنچه تبادلات بانکی ایران را دچار مشکل کرده است به گونه ای که امروز هیچکدام از بانک های اروپایی با ایران تراکنش مالی انجام نمی دهند، تحریم های ثانویه آمریکا ست. آمریکا در راهبرد فشار حداکثری خود هر بانکی که هرگونه ارتباط بانکی با ایران برقرار کند را با جریمه های مالی سنگین مواجه می کند. امروز نیز اتحادیه اروپا کاملا در تبعیت از تحریم های آمریکا عمل می کند و معدود بانک هایی که با ایران بطور مجزا همکاری می کردند نیز از ترس جریمه های آمریکا و حتی قطع دسترسی و تحریم خودشان ارتباط شان را با ایران قطع کرده اند.

لذا مشکل اصلی در تحریم های ثانویه آمریکاست و البته آمریکا برای هدفمندشدن و دقیق ترشدن تحریم های خود نیاز به شفافیت مالی بیشتر دارد که در این مسیر، FATF بهترین وسیله برای این مقصود می باشد. در همین راستا نیز می بینیم مقامات آمریکایی مکررا درخواست پیوستن ایران به FATF را مطرح می کنند و اتحادیه اروپا نیز آن را پیش شرط تحقق اینستکس می کند.

برای نمونه خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا برای تبیین بهتر جایگاه FATF در فشار بر ایران در کتاب «جنگ خزانه داری ها» صراحتا می گوید: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است...برای اینکه نظام مالی ایران منزوی شود، لازم است FATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند.»

این اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا برای دقیق‌تر شدن تحریم‌ها نیاز بسیار زیادی به اجرای استانداردهای FATF در ایران دارد و اتاق جنگ اقتصادی این کشور در وزارت خزانه داری از FATF به عنوان یک بازوی قدرتمند در این راستا استفاده می‌کند. لذا نپیوستن به FATF نه تنها موجب تحریم ایران و مشکلات اقتصادی کشور نخواهد شد، بلکه برعکس با انجام درخواست های FATF موجبات خودتحریمی و تحریم نظام بانکی توسط خودمان در داخل خواهیم شد. کاسبان تسلیم و جریان غرب گرا نیز خواسته یا ناخواسته با اصرار و فضاسازی خود در حال تکمیل راهبرد فشار حداکثری آمریکا در داخل می باشند.

ارسال نظر: