مذاکرات فشرده در بغداد؛ آیا نوبت «قصی سهیل» می‌رسد؟

کدخبر: 2342455

قصی السهیل نامزد پیشنهادی از طرف نوری المالکی رهبر ائتلاف دولة القانون می‌باشد. نوری المالکی با این استدلال که انتخاب السودانی می‌تواند به منزله اعلان جنگ به حاضرین در میدان تحریر باشد، سران فتح را برای انصراف از وی قانع کرده است. هم‌چنین نخست‌وزیر عراق استدلال‌های خود را برای ترجیح السهیل به علاوی و اسعد العیدانی ارائه داده است.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا مجیدی : شب گذشته خانه هادی العامری رهبر ائتلاف فتح و از فرماندهان ارشد محور مقاومت در عراق، میزبان جلسه‌ای با حضور سران دو ائتلاف فتح و دولة القانون بود. در این نشست که اعضای ارشد دو فراکسیون حضور داشتند، حاضرین به بررسی آخرین تحولات بعد از بازگشت محمد الحلبوسی از آمریکا پرداختند.

این جلسه تا پاسی از شب ادامه داشت و منابع آگاه می‌گویند خروجی احتمالی این جلسه، انتخاب «قصی السهیل» به عنوان گزینه نهایی این دو فهرست انتخاباتی در روز چهارشنبه خواهد بود. طبق قانون اساسی عراق، روز پنجسنبه مهلت ۱۵ روزه برای معرفی نخست وزیر پایان می‌یابد و پس از آن اختلاف بر سر تفاسیر مختلف از قانون اساسی بالا خواهد گرفت. در حال حاضر فراکسیون‌های فتح و دولة القانون عزم خود را جزم کرده و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا قبل از پایان روز پنجشنبه بتوانند تکلیف نخست وزیر را روشن کنند.

در همین راستا، تعیین «بزرگ‌ترین فراکسیون» یکی از چالش‌های عمده برای تعیین نخست وزیر می‌باشد. در صورتی که این دو فهرست انتخاباتی اعلام ائتلاف کنند، تعداد کرسی‌های آنان از «سائرون» (به رهبری مقتدی صدر) پیشی خواهد گرفت و می‌توانند بدون این‌که عکس‌های یادگاری دوره تأسیس فراکسیون البناء را تکرار کنند، مدعی شوند که در حال حاضر حائز فراکسیون بزرگ‌تر بوده و باید اختیار تعیین نخست وزیر به آنان سپرده شود.

بی‌تردید این رایزنی‌ها زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که سران این دو ائتلاف بتوانند بر سر معرفی نامزد نهایی خود توافق کنند. در ابتدای این نشست چهار گزینه از طرف سران دو ائتلاف مطرح بود که عبارت بودند از «محمد شیاع السودانی»، «محمد توفیق علاوی»، «اسعد العیدانی» و «قصی السهیل». اما شنیده‌ها حاکی از آن است که بعد از رایزنی‌های فشرده، احتمال انتخاب قصی السهیل به عنوان گزینه نهایی به بالاترین حد رسیده است.

قصی السهیل نامزد پیشنهادی از طرف نوری المالکی رهبر ائتلاف دولة القانون می‌باشد. نوری المالکی با این استدلال که انتخاب السودانی می‌تواند به منزله اعلان جنگ به حاضرین در میدان تحریر باشد، سران فتح را برای انصراف از وی قانع کرده است. هم‌چنین نخست‌وزیر عراق استدلال‌های خود را برای ترجیح السهیل به علاوی و اسعد العیدانی ارائه داده است.

باید منتظر ماند و واکنش بقیه جریانات سیاسی به ویژه سائرون را مشاهده کرد. قصی السهیل در سال‌های نه‌چندان دور از اعضای شاخص جریان صدر عراق بود؛ اما به علت اختلاف با مقتدی صدر از این جریان جدا شد و مورد حمایت نوری المالکی قرار گرفت. با این حال السهیل بر خلاف بسیاری از افرادی که از جریان صدر جدا شدند، بعد از انشقاق حاضر نشد انتقادات خود از مقتدی را علنی کند. با این حال به نظر می‌رسد رهبر جریان صدر مخالفت جدی خود را با نخست وزیری کسانی که از او رویگردان شدند، ابراز کند.

علاوه بر سائرون، قصی السهیل باید منتظر واکنش بقیه جریانات سیاسی باشد. گفته می‌شود جریان حکمت (عمار حکیم) به شدت نسبت به احیای بحث‌های مربوط به کتلة الاکبر و احیای تجربه ۲۰۱۰ هشدار داده است!

با جدی شدن گمانه‌زنی‌ها در مورد معرفی قصل السهیل، معترضین در شهرهای بصره و میدان تحریر بغداد علیه وی شعار دادند. با این حال گفته می‌شود وزیر فعلی آموزش عالی عراق شخصا با حزب دموکرات کردستان و اطرافیان مسعود بارزانی برای جلب نظر آنان مذاکره کرده است. او همزمان با اتحادیه میهنی نیز مذاکره کرده تا با دست پر نسبت به رقبای خود وارد میدان شود و حتی بتواند نسبت به برهم صالح نیز با زبان تهدید سخن بگوید!

در این شرایط، عراق آماده روزهای سخت‌تری می‌شود. اصلی ترین موضوع جلسه شب گذشته منزل هادی العامری به همین سئوال برمی‌گردد: «آیا باید منتظر روزهای خونین در عراق باشیم؟ تا کجا می‌توان در برابر خواسته‌های ساختارشکنانه معترضین مسامحه کرد؟»

ارسال نظر: