کاندیداهایی که معترضین با نخست‌وزیری آن‌ها مخالفت می‌کنند

کدخبر: 2342519

در این گزارش تصویری، مرور کوتاهی داریم بر مخالفت‌های خیابانی با اسامی مطرح شده به عنوان نامزد نخست وزیری در عراق.

نسیم آنلاین : امروز (پنجشنبه) مهلت ۱۵ روزه قانون اساسی برای انتخاب نخست وزیر از سوی بزرگ‌ترین فراکسیون به پایان می‌رسد. طی یک هفته اخیر رایزنی‌ها برای تعیین نخست وزیر به بالاترین سطح رسیده و اسامی نسبتا زیادی به عنوان گزینه نخست وزیری مطرح شدند. همزمان با مطرح شدن این اسامی، معترضین در خیابان‌ها نسبت به طرح برخی افراد واکنش منفی نشان می‌دهند. در این گزارش تصویری، مرور کوتاهی داریم بر مخالفت‌های خیابانی با اسامی مطرح شده به عنوان نامزد نخست وزیری در عراق.

۱. قصی السهیل

قصی السهیل به عنوان نامزد رسمی از طرف فراکسیون البناء به رئیس پارلمان معرفی شده؛ اما احمد الجبوری (ابومازن) به عنوان ضلع سوم این فراکسیون مخالفت خود را رسما در توییتر با این گزینه بیان کرده است. در گزارش روز گذشته بیان شد که السهیل، گزینه نهایی شده در جلسه سران دو فهرست انتخاباتی «دولة القانون» (نوری المالکی) و «فتح» (هادی العامری) بوده است.

۲. فائق الشیخ علی

فائق الشیخ علی به علت مواضع رادیکال خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران و متحدین آن در عراق از یک طرف و قرار گرفتن در جایگاه اپوزیسیون در دولت‌های گذشته، از ابتدای اعتراضات اخیر به حمایت پررنگ از آنان پرداخت و چنین وانمود می‌کرد که گویا یکی از سیاسیون پشتیبان و در سطح رهبری اعتراضات است. او برای مطرح کردن خود به عنوان نخست وزیر پیشنهادی نیز فضاسازی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها انجام داد؛ اما زمانی که در نامه‌ای رسمی به رئیس جمهور خود را نامزد نخست وزیری کرد، معترضین حاضر در میدان تحریر واکنش منفی نشان دادند.

۳. اسعد العیدانی

به محض مطرح شدن اسعد العیدانی به عنوان گزینه محتمل به جای محمد شیاع السودانی از سوی بخشی از ائتلاف فتح، معترضین در استان بصره - که العیدانی استانداری آن را در اختیار دارد - شبانه به خیابان آمدند و به قدری علیه استاندار خود شعار دادند که کم‌تر از ۴۸ ساعت بعد، رهبران الفتح او را کنار گذاشته و با خواسته نوری المالکی مبنی بر معرفی قصی السهیل موافقت کردند.

۴. محمد شیاع السودانی

السودانی متولد 1970 (49 ساله) در بغداد است که البته سالیان زیادی را در استان میسان زندگی کرده است. در 1980، وقتی 10 سال داشت، صدام پدر او و 5 نفر دیگر از اعضای خانواده اش را به جرم عضویت در حزب الدعوه اعدام کرد. او تمامی مدارج تحصیلی خود را در عراق گذرانده و فارغ التحصیل رشته کشاورزی است و از معدود سیاسیون عراقی است که تاکنون در خارج از کشور خود زندگی نکرده است.

همانطور که در بالا آمد، السودانی از کودکی وارد درگیری های سیاسی شده چراکه پدرش، به جرم عضویت در حزب الدعوه، اصلی ترین اپوزیسیون رژیم صدام در عراق، به شهادت رسید. آنطور که در میان عراقی ها منقول است، گویا محمد شیاع السودانی دستی هم در انتفاضه شعبانیه داشته ولی نقش او احتمالا آنقدر کمرنگ بوده که در دوره صدام نه تنها اجازه ادامه حیات، بلکه اجازه ادامه تحصیل نیز یافته است.

عضویت او در حزب الدعوه حداقل از ۲۰۰۳ قطعی است (و یقینا پیش از آن عضو بوده که سال ۲۰۰۳ توانسته به عنوان عضو بلندپایه استانی نمایان شود).

وی از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹، نماینده مجلس استانی میسان از لیست دولت قانون بوده تا این که در سال ۲۰۱۰، در دولت دوم نوری المالکی، به مدت ۴ سال تمام، وزیر حقوق بشر می شود. با اتمام دوره دوم نخست وزیری نوری المالکی، محمد شیاع السودانی در دولت حیدرالعبادی، وزیر کار و امور اجتماعی شد (۲۰۱۴-۲۰۱۷) و از سال ۲۰۱۶، با حفظ سمت، سرپرستی وزارت بازرگانی عراق را هم به مدت کوتاهی بر عهده گرفت.

۵.عزت الشابندر

«عزت الشابندر» عضو سابق پارلمان عراق است.«عزت الشابندر» سیاستمدار عراقی که چند روز پیش همزمان با اوج اعتراضات عراق در امارات عربی متحده بازداشت شده بود، آزاد شده و به کشورش بازگشته است.

الشابندر در دوره نخست‌وزیری «نوری المالکی» حلقه ارتباط میان او و مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده و در آن زمان، امارات به واسطه «محمد دحلان» عضو جداشده سازمان فتح و مشاور غیررسمی ولی‌عهد ابوظبی، که محور ریاض - ابوظبی را علیه محور آنکارا - دوحه هدایت کند، از طریق کمک به محور اول، از نفوذ اخوان المسلمین در عراق، بکاهد. این معامله‌ای بود که امیدی به آن وجود نداشت اما با این وجود این امر، روابط میان الشابندر و محور سعودی - اماراتی را قطع نکرد تا اینکه وی، ابوظبی را متهم کرد که «تمام تلاش خود را خواهد کرد تا عراق را بخشی از معامله قرن کند». پس از این نیز به طور تلویحی از نقش امارات در پشت پرده خشونت‌های جاری در عراق در جریان تظاهرات‌های مردمی که از اول اکتبر آغاز شده، خبر داد.

وی پس از انتشار خبر قصد «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر این کشور برای استعفا، اخبار منتشره مبنی بر نامزدی‌اش برای تصدی این پست را تکذیب کرد. وی طی پستی در توئیتر، نوشته بود: برخی شبکه‌های اجتماعی و برخی صفحه‌های جعلی منسوب به من در این شبکه‌ها، خبر نامزدی من برای تصدی پست نخست‌وزیری پس از دولت آقای عادل عبدالمهدی را منتشر کردند.

اما در روزهای اخیر نامش باری دیگر مطرح شده است.

۶.فائق زیدان

فایق زندان رئیس شورای عالی قضایی عراق است که انتصاب او به جریان مالیک و قرار داشتن وی در صدر قوه قضائیه از اصلی ترین دلایل مخالفت معترضین با اوست. گفتنی است در هفته گذشته سید عمار حکیم در دیدار فائق زیدان گفته است: ما ایمان داریم که فساد روی دیگر تروریسم است، لذا حمایت کامل سیاسی خود را از قوه قضائیه در تعقیب مفسدان از جمله "دانه درشت ها" اعلام می کنیم.

ارسال نظر: