برویم مذاکره؛ کاداستر به کار ما نمی‌آید!

کدخبر: 2343299

اجرای کاداستر، از پیش‌نیازهای شفافیت، اصلاح نظام مالیاتی، حل بسیاری از پرونده‌های قضایی و کاهش دعاوی ملکی، ایجاد زیرساخت‌های اطلاعات مکانی برای مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه‌ی کشور و فواید بسیار دیگر، از مواردی هستند که سالهاست کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه متوجه آن شده و با تصویب قوانین، تخصیص بودجه و الزام تمام نهادهای حکومتی برای همکاری جهت پیاده‌سازی و اجرای این طرح، گامی در راستای توسعه، پیشرفت و تولید ثروت و درآمد پایدار، برای خود برداشته‌اند.

نسیم آنلاین : به گزارش کارگروه مطالبه‌گری طرح کاداستر ملی و رفع موانع آن بسیج دانشجویی، کاداستر یا حدنگار به معنای پایش و اندازه‌گیری کلیه‌ی حدود و موقعیت جغرافیایی اراضی کشور است و درواقع، با اجرای آن، هیچ فرد و نهادی نمی‌تواند به اراضی و املاک دولتی یا خصوصی دست‌درازی کند و به‌عبارت بهتر، قطعا با اجرای طرح کاداستر، دعاوی، تخلفات و پرونده‌های قضایی زمین‌خواری و تصرف غیرقانونی و کلاهبرداری‌ها، به شدت کاهش پیدا می‌کند که این مسئله، اثر مثبتی در عملکرد دستگاه قضا داشته و از اتلاف بیت‌المال جلوگیری می‌کند و موجب چابک‌سازی این بازوی حکومت در مبارزه با فساد می‌شود.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، با انتقاد از اجرای کند و آهسته‌ی طرح کاداستر در کشور، گفت: «بر اساس اطلاعات واصله و طبق شنیده‌ها، در دنیا تنها سه کشور ایران، افغانستان و یک کشور آفریقایی، طرح کاداستر را اجرایی و عملیاتی نکرده‌اند».

چالش‌های اساسی که در بودجه‌ی سال‌های آینده برای کشور به‌وجودآمده، رقم بالای کسری بودجه، عدم تخصیص بودجه به طرح‌های عمرانی که حاصل آن نیمه کاره ماندن این طرح‌هاست، اهمیت وجود کاداستر را بیش از پیش می‌کند؛ از آن‌جایی که درآمدهای نفتی با وجود شدیدترین تحریم‌ها کاملا غیرقابل پیش‌بینی شده و ارتباط با اروپا هم که عملا تبدیل شده به نفت در برابر غذا؛ تنها منبعی که می‌توان برای تدوین بودجه روی آن حساب کرد، درآمدهای مالیاتی است که بستر ایجاد آن، مستلزم اجرای کاداستر می‌باشد.

در هر صورت، لزوم اجرای طرح کاداستر و فواید آن بر هیچ عقل سلیمی پوشیده نبوده و بارها اهمیت آن را از زبان مسئولین و دولتمردانمان شنیده‌ایم؛ البته فقط شنیده‌ایم و در عمل جز خلاف قانون عمل کردن و بهانه‌تراشی، چیز دیگری ندیده‌ایم و حرف آخرشان این است که بودجه نداریم!

طبق ماده‌ی 17 قانون جامع حدنگار، از تاریخ 1 فروردین سال 1394 این قانون لازم‌الاجراست و 100 درصد درآمد ناشی از اجرای آن از محل درآمد‌های خود طرح، برای آن‌که باری بر دوش دولت نباشد، برای آن هزینه شود و تمام درآمد به صورت اختصاصی در اختیار سازمان ثبت باشد؛ لذا باید پرسید که چگونه نمایندگان محترم مجلس و مدیران سازمان برنامه و بودجه خلاف قانون عمل کرده و بیش از 4۰ درصد آن را به دستگاه اجرایی دیگری می‌دهند؟! چرا بودجه‌ی هلال احمر باید از محل اعتبار کاداستر تامین شود؟! آیا این نحوه‌ی تخصیص بودجه اتفاقیست؟! این همه دستگاه‌های مختلف که هرساله رقم‌های هنگفتی از بودجه را دریافت می‌کنند و خروجیشان جز ضرر برای کشور نیست!

به گفته‌ی پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، «60 درصد شرکت‌ها و مؤسسات دولتی زیان‌ده هستند»! از طرفی، این همه بریز و بپاش در قسمت‌های مختلف دولت از جمله نهاد ریاست جمهوری انجام می‌شود که نه گزارش از عملکرد آن‌ها وجوددارد و نه در تصویب لایحه‌ی بودجه، بررسی می‌شوند.

از آن سو، عده‌ای گله دارند و کسری بودجه و نداشتن اعتبار برای اجرای کاداستر و پرخرج بودن آن را بهانه میکنند؛ درحالی که تجربه ثابت کرده‌است هر مبلغی برای یک طرح زیرساختی و به طور خاص، برای کاداستر هزینه‌‌شود، پس از مدتی نه تنها به‌طور کامل جبران می‌شود؛ بلکه، تبدیل به منبع درآمدی برای دولت می‌شود و حتی می‌توان کسری بودجه‌ی سالانه کشور را که مبالغ بسیار بالایی نیز می‌باشد را جبران کرد.

برای مثال، اصلاح ساختار مالیاتی و ایجاد شفافیت، تنها از طریق اجرای طرح کاداستر امکان‌پذیر می‌باشد. اما، این کوته فکریست که بگوییم تخصیص بودجه به کاداستر، خسارت و اتلاف بودجه است و آن را در اولویت مسائل کشور قرار نداده و به بهانه‌ی کمبود منابع مالی اجرای آن را کنار بگذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه‌ی قضائیه، با تأکید به اهمیت و مزایای طرح کاداستر گفت: «طرح کاداستر درحال پیگیری است وان شاء الله از طریق مجلس، بودجه‌ی لازم تعیین شود. در این رابطه معتقدیم عقب ماندگی باید سریعا جبران شود و این موضوع در اولویت ماست.»

حال سؤال اصلی از مسئولان دولتی است که چرا برخلاف قانون عمل‌کرده و به‌جای پرداختن به مسائل حیاتی، در این شش سال کشور را معطل مذاکره با غرب گذاشته‌اند؟ در این زمان، از سال ۹۴ تا ۹۸، درصورتی که تدبیر لازم انجام می‌گرفت، کاداستر کشور اجرایی شده‌بود. چرا برخی دستگاه‌ها کارشکنی کرده و با سنگ‌اندازی‌های مختلف، جلوی اجرای طرح کاداستر را می‌گیرند؟

وقتی مقام معظم رهبری از ضرورت مبارزه با اژدهای هفت‌سر فساد یاد می‌کنند، منظور مبارزه با ساختار فاسد است. این مهم، جز با زدن ریشه و اصلاح ساختارهای معیوب امکان‌پذیر نخواهدبود و از طرفی، اجرا و پیاده‌سازی کاداستر به طور مستقیم و غیر مستقیم، ابزار این عملیات است که شفافیت مالی و مالیاتی، مبارزه با زمین‌خواری و...، جز با داشتن یک زیرساخت مبتنی بر اطلاعات مکانی انجام نمی‌شود؛ که البته آن هم به ضرر بسیاری از خائنین و آقازاده‌ها و دلالان و... است!

ارسال نظر: