قیس الخزعلی، مقتدی صدر، محمد الکوثرانی و...؛ نوبت کدام یک است؟

آغاز موج دوم ترورهای سیاسی در عراق

کدخبر: 2344167

با توجه به تبلیغات ضد ایرانی و عربگرایی هواداران وی در عراق، چنانچه عوامل استکبار بتوانند او را در قم ترور کنند؛ در عراق فضاسازی سنگینی علیه ایران اسلامی ایجاد خواهد شد! با این حال از نظر عملیاتی به نظر می‌رسد ترور وی در قم برای آمریکا و عوامل استکبار کار بسیار مشکل و تقریبا غیرممکنی باشد.

نسیم آنلاین : تحولات سیاسی امنیتی عراق نشان می‌دهد زمینه برای آغاز دور دوم ترورها در عراق و حتی ایران اسلامی آغاز شده است!

گزارش‌های خبری نشان می‌دهد بالاترین سطح رایزنی‌ها در شهر مقدس قم میان «مقتدی صدر» و «هادی العامری» در جریان است. هدف از این نشست، رایزنی برای تحولات آینده عراق در بازه کوتاه‌مدت است. گفته می‌شود مهم‌ترین موضوع این نشست، بحث بر سر «راهکارهای اخراج آمریکا از عراق» و «انتخاب نخست‌وزیر موقت» بوده است.

جزئیات چندانی از نتایج این نشست اعلام نشده؛ اما این خبر به تواتر رسیده که هادی العامری خواستار اعتماد دوباره به عادل عبدالمهدی برای تداوم نخست وزیری شد؛ اما مقتدی صدر به شدت با این خواسته مخالفت کرده است. مقتدی در پاسخ به درخواست برای تمدید عبدالمهدی گفته است: «در برکناری وی می‌توان چهار جریان را از هم تشخیص داد. هیچ یک از این چهار جریان زیر بار تمدید وی نمی‌رود. این چهار جریان به ترتیب عبارتند از جمعیت معترضان خیابانی که عمدتا مستقل و خارج از اراده احزاب سیاسی رفتار می‌کنند، مرجعیت اعلای شیعیان عراق، جریان صدر و تعداد بالای نمایندگان پارلمان که زیر بار پذیرش اراده سران فراکسیون‌ها نمی‌روند!»

ائتلاف سائرون در گزارش خود صراحتا اعلام کرده که رهبر جریان صدر با رهبر فهرست انتخاباتی فتح بر سر آینده نیروهای نظامی خارجی رایزنی و توافق کرده است! اما این فقط یک سوی ماجرا به نظر می‌رسد! چنانچه مقتدی صدر و هادی العامری به عنوان نیروهای پیشگام و پیشرو در زمینه اخراج نظامیان آمریکایی شناخته شوند، باید در انتظار واکنش کوتاه‌مدت ایالات متحده علیه آنان بود! این نکته زمانی مهم‌تر جلوه می‌کند که به یاد داشته باشیم «ابو علی الشیبانی» که معمولا به عنوان یک پیش‌گو معرفی می‌گردد و در واقع به نظر می‌رسد یکی از مهره‌های رسانه‌ای و جنگ روانی محورهای ضد مقاومت در عراق است، بعد از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، پیش‌بینی کرده بود که به زودی مقتدی صدر ترور خواهد شد!

نباید فراموش کرد که مقتدی صدر در قم زندگی می‌کند. با توجه به تبلیغات ضد ایرانی و عربگرایی هواداران وی در عراق، چنانچه عوامل استکبار بتوانند او را در قم ترور کنند؛ در عراق فضاسازی سنگینی علیه ایران اسلامی ایجاد خواهد شد! با این حال از نظر عملیاتی به نظر می‌رسد ترور وی در قم برای آمریکا و عوامل استکبار کار بسیار مشکل و تقریبا غیرممکنی باشد.

برخلاف مقتدی صدر، شخصیت‌هایی که در عراق حضور دارند در معرض ترور هستند. به نظر می‌رسد در میان سران حشد الشعبی سه نفر بیش‌تر از دیگران در مظان سوقصد باشد! «ابو آلاء الولائی» (فرمانده «کتائب سید الشهداء») که شب گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر عکسی را در کنار سردار قاآنی منتشر کرد، پیش از این نیز بارها آمریکا را به انتقامگیری و حمله به سفارت تهدید کرده بود! «اکرم الکعبی» (فرمانده «جنبش نجباء») که برای عرض تسلیت به خانه شهید سلیمانی رفته و بر انتقام‌گیری بابت خون سردار سپهبد سلیمانی تأکید کرده بود، اخیرا به نیروهای تحت امر خود دستور داده تا تمام دفاتر را تعطیل کنند و به دوره فعالیت مخفی بازگردند تا بتوانند بهتر با حضور نظامیان اشغالگر مخالفت کنند! نفر سوم اما «قیس الخزعلی» است که بعد از تشییع جنازه شهدای در نجف اشرف، در مجامع عمومی حاضر نشده؛ اما منابع غیررسمی از امکان ترور وی خبر می‌دهند.

به غیر از فرماندهان عالیرتبه بسیج مردمی عراق، برخی شخصیت‌ها و سیاستمداران عراقی نزدیک به محور مقاومت نیز در معرض ترور قرار دارند! در مراسم گرامیداشت شهید سلیمانی در بغداد، «نوری المالکی» سخنرانی کرد. گرچه دبیرکل حزب الدعوه از شخصیت‌های مرتبط و مورد اعتماد آمریکا محسوب می‌شد؛ اما امکان دارد حذف وی بتواند رعب شدیدی در میان برخی سیاسیون متمایل به تهران ایجاد کند. در این زمینه «هیثم الهیتی» از تحلیلگران سیاسی نزدیک به آمریکا صراحتا نوری المالکی را به ترور تهدید کرد: «نوری المالکی، هادی العامری و... می‌خواند در غیاب سلیمانی، نقش وی را در عراق ایفا کنند!»

فارغ از افراد فوق الذکر می‌توان به «محمد الکوثرانی» مسئول پرونده عراق در حزب الله لبنان نیز اشاره کرد. او مانند شهید سلیمانی، فردی است که در پشت صحنه سیاست عراق حضور پررنگی دارد؛ اما دارای تابعیت عراق نیست و ترور وی‌ می‌تواند عواقب محدودتری برای واشنگتن نسبت به ترور سیاسیون عراقی داشته باشد.

در پایان نباید فراموش کرد که هنوز هم واشنگتن به تداوم عملیات‌های تروریستی در عراق می‌اندیشد؛ زیرا از طریق تهدید به ترور، می‌خواهد خواسته‌های خود را به نخبگان عراقی تحمیل کند. طی روزهای اخیر بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی عراق از وصول پیام تهدید‌آمیز ترور خبر داده‌اند. «نجاة سعید» نویسنده و تحلیلگر شبکه الحرة (وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا)، «عبد الامیر المجر» (تحلیلگر سیاسی)، «هیثم الهیتی» (تحلیلگر متمایل به ایالات متحده)، «شاهو قره داغی» (تحلیلگر ضدایرانی اهل کردستان عراق و فعال در مرکز مطالعاتی العراق الجدید)، «فواز الفواز» (استراتژیست عراقی‌الاصل نزدیک به آمریکا مقیم فرانسه) و... کسانی هستند که صراحتا می‌نویسند طی روزهای آینده ممکن است برخی شخصیت‌های سیاسی متمایل به ایران ترور شوند.

در چنین شرایطی اصابت ۸ فروند کاتیوشا به پایگاه نظامی «البلد» در عراق که تلفات آن صرفا نظامیان عراقی بوده‌اند و انتساب این رخداد به گروه‌های مسلح همپیمان ایران، معنادار به نظر می‌رسد. آیا باید در انتظار موج دوم ترورهای سیاسی آمریکا در عراق باشیم؟

ارسال نظر: