نگاهی توریستی به شهر مشهد مقدس

کدخبر: 2344204

یکی از پربازدید ترین و توریستی ترین شهر های ایران، مشهد مقدس است. مشهد مقدس به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) توانسته سالانه مسافران زیادی را برای زیارت جذب خود کند. شهر مشهد یکی از مهم ترین شهرهای کشور ایران است. مشهد مقدس بعد از تهران دومین شهر بزرگ ایران است و مهمترین قطب گردشگری مذهبی ایران می باشد. اغلب مسافران این شهر در هدف اول جهت زیارت امام رضا و کسب آرامش معنوی به این شهر مقدس سفر میکنند.

نسیم آنلاین : یکی از پربازدید ترین و توریستی ترین شهر های ایران، مشهد مقدس است. مشهد مقدس به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) توانسته سالانه مسافران زیادی را برای زیارت جذب خود کند. شهر مشهد یکی از مهم ترین شهرهای کشور ایران است. مشهد مقدس بعد از تهران دومین شهر بزرگ ایران است و مهمترین قطب گردشگری مذهبی ایران می باشد. اغلب مسافران این شهر در هدف اول جهت زیارت امام رضا و کسب آرامش معنوی به این شهر مقدس سفر میکنند.

اما جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی نیز در این شهر وجود دارد که این شهر را به عنوان مقصدی مناسب برای سفردوستان تبدیل میکند. با ما همراه باشید تا با جاذبه های این شهر مقدس آشنا شوید.

پارک کوهسنگی

یکی از جاذبه های طبیعی مشهد پارک کوهسنگی است که در جنوب غربی شهر و در انتهای خیابانی به همین نام واقع شده . این پارک دارای یک استخر یا حوض آب و مسیر پیاده روی پلکانی و همچنین جوی های آب است و در تابستان به دلیل هوای خنک وطبیعت سرسبز یکی از اصلی ترین نقاط تفریحی مشهد به حساب می آید که میتواند مسافران زیادی را ترغیب به رزرو هتل های مشهد کند تا از این پارک زیبا دیدن کنند. واسه یه روز باحال هرچی لازم دارید اونجا هست از دریاچه و کوه و قایق موتوری و پدالی تا جت اسکی شارژی و بستنی فروشی و هوای عالی و ویوی فوق العاده و بهترین تجربه در یک سفر ایده آل. پارک کوهسنگی از پارک های زیبا و قدیمی مشهد و در انتهای خیابان کوهسنگی قرار دارد. دو کوه نزدیک به هم که برای بالا رفتن قبلا پله نداشت ولی سالهاست که‌ پله هایی از جنس خود کوه تراشیده شده و بالا رفتنش ‌زمان زیادی نمی خواد. داخل پارک سرویس بهداشتی داره و نیمکت برای نشستن هست. وسط پارک استخر بزرگی داره و در نزدیکیش غذاخوری و بوفه ست‌. محلی هم برای بازی بچه‌ها داره. در بالای کوه چند شهید گمنام دفن شدند. از بالا کوه قسمتی از شهر و حرم امام رضا(ع) دیده می شه. بغل کوه ابشار و پایینش ابگیری ساخته شده که عصرها و شب منظره‌ قشنگی داره. برای کسی که به مشهد بیاد دیدن این مکان خالی از لطف نیست. موزه بزرگ خراسان هم در انتهای این پارک قرار داره.

گنبد سبز

در خیابان آخوند خراسانی بنایی تاریخی به رنگ فیروزه ای وجود داره که به دلیل رنگش به «گنبد سبز» معروفه . این بنا در واقع مدفن «شیخ محمد مومن» عارف استرآبادی است که از شیوخ شیعه مذهب بوده . متاسفانه طی دوران ها مختلف و به دلیل شهرسازی، باغ اطراف این بقعه به کلی از بین رفت و این گنبد به صورت مسجد و میدانی بین خیابون به جا موند . کتیبه ای به خط ثلث از زمان «شاه عباس دوم» به جا مونده . گنبد سبز از داخل چهار ضلعی، و در نمای بیرونی هشت گوشه است . کاشی کاری های زیبایی در نمای بنا دیده می شود که نشانی از معماری دوره صفویه است .

باغ گیاه شناسی مشهد

این مجموعه در بلوار جمهوری اسلامی مشهد و در نزدیکی فرودگاه، به تازگی افتتاح شده است.باغی با وسعت بزرگ، سرسبز ،پر از انواع درختان، درختچه ها، گیاهان داروئی ، گلهای رز، دهکده صنایع دستی، دهکده اقوام و باغ کودک، رستوان های مشهد ، کافی شاپ، سرویسهای بهداشتی بوده و در آینده ،پارک ژوراسیک ، مرکز تجاری و باغ تروپیکال آن نیز افتتاح خواهد شد.قدم زدن در این مجموعه ، هم باعث آشنائی با انواع گیاهان و درختان شده و به اطلاعات عمومی افزوده میشه و هم فضای بسیار لطیف توام با اکسیژن را به همراه می آورد. ورودی این مجموعه ۷۵۰۰ تومان میباشد اما برای کارکنان میراث فرهنگی با ارائه کارت، نصف قیمت است. روزهای تعطیل در مشهد که علاوه بر تعطیلی های آخر هفته هستند فرصت خوبیه که تحقیق کنیم برای رفتن به جاهایی که نرفتیم حالا یا توی شهر خودت یا اطرافش. باغ گیاهشناسی مشهد در بلوار جمهوری اسلامی نرسیده به پل غدیر قرار داره و برای کسانی که مسیرشان به سمت جاده تهران و یا میخواهند به فرودگاه بروند لوکیشن مناسبی داره از تعطیلات عید پوسترهای باغ گیاهشناسی مشهد رو می دیدم بالاخره این تعطیلات فرصت شد سری بهش بزنیم.این باغ از قسمت های مختلف مثل: باغ صخره ای و آبشار، گیاهان دارویی و معطر، سیستماتیک و آربراتوم، رزگاردن، جشنواره داوودی،اموزشی و نمایشی،یران و توران،سیای میانه،سوزنی برگان،باغ میوه های بومی ایران،گلخانه و نهالستان،کلکسیون گیاهان زراعی تشکیل شده است.برای دوری از فضای خاکستری و آلوده شهر مکان بسیار بسیار خوبیه که خیلی راحت می تونید براش ۴ساعت وقت بزارید.قسمتهای مختلف باغ زیبا و جذاب هست از قسمتی که گوشه ای از زندگی عشایر نواحی مختلف را به تصویر کشیده اند تا بازسازی نمونه ای از باغ های ایرانی ،برگه ها،آبشارها و رودخانه ها حس خوبی را برای ادامه مسیر در شما ایجاد میکند. تصور ما از ورود به این باغ یک گردش نهایت ۱ساعته بوده اما این قدر زیبا،بزرگ و غافلگیر کننده بود که قشنگ سه ساعت طول کشید و به نظر ما میشد حتی ۴تا ۵ ساعت به طور کامل برای دیدن قسمتهای مختلف

آن زمان صرف کرد. بازدید از این باغ را به شما قویا توصیه میکنم.

باغ موزه نادری

باغ موزه نادری مجموعه ای حدود یک و نیم هکتاری در چهارراه شهداست که متشکل از آرامگاه نادرشاه، مقبره کلنل پسیان، موزه و فضای سبز است. در مرکز این باغ موزه، آرامگاه نادرشاه افشار قرار دارد. زیبایی های باغ موزه توانسته سالیانه تورهای زیادی را به سمت خود جذب کند و مسافران زیادی هر ساله تور مشهد را در برنامه سفری خود قرار میدهند. ساختمان آرامگاه و مجسمه نادرشاه بر فراز آن در دهه ۱۳۴۰ ساخته شده و استاد ابوالحسن صدیقی مجسمه ساز برجسته ایرانی، سازنده تندیس مفرغی نادرشاه و سربازانش است. طراحی آرامگاه نیز از کارهای هوشنگ سیحون معمار ایرانی است که از سیاه چادر عشایر الگو گرفته است. موزه مجموعه نیز دو تالار دارد که محل نمایش اسلحه ها و همچنین اشیایی از دوره افشاریه است. تابلوهایی حاوی اطلاعات مربوط به دوره زندگی و ویژگی های نادرشاه افشار در آرمگاه نصب شده است تا بازدیدکنندگان بیشتر با شخصیت نادرشاه آشنا شوند. در محوطه آرامگاه نیز فروشگاه صنایع دستی قرار دارد.

ارامگاه شاعر بزرگ فردوسی

به گزارش خبرگزاری ایرنا آرامگاه خالق شاهنامه، فردوسی در نزدیکی شهر توس واقع شده. بنای آرامگاه بعد از طی تخریب و بازسازی های فراوان در حال حاضر به سبک معماری باستانی زیگوراتهای تاریخی ایرانی و تحت تاثیر بناهای دوره هخامنشی به صورت یک مکعب بر روی سکویی بلند با طراحی مهندس سیحون توسط انجمن مفاخر ایران در دوره پهلوی ساخته شده. بر روی حجم وسط آرامگاه کتیبه هایی از اشعار شاعر نصب شده و تزییناتی مربوط به دوره هخامنشی مشاهده میشود. پله هایی برای رسیدن به این مکعب بلند از دوطرف تعبیه شده در طبقه زیرین آرامگاه موزه ای از آثار حجاری شده از داستانهای شاهنامه روی دیوارها به نمایش گذاشته شده که واقعا شاهکار هستند و با نورپردازی مناسب حجم ها برجسته تر شدند. حیاط آرامگاه یک حوض اصلی در محور اصلی ورودی دارد که تعداد سی فواره به نشانه سی سال تلاش فردوسی برای خلق شاهنامه است. در محوطه آرامگاه مهدی اخوان ثالث و تندیسی از فردوسی نصب شده و حوض آبی با گلهای نیلوفر میبینید که در فصل بهار بسیار زیبا هستند.

در انتها باید بگوییم که هروقت برای رسیدن به مشهد دعوت شدید پس بدون هرگونه نگرانی به دلی آرام و قلب مطمئن از سفرتون لذت ببرید و مطمئن باشید که برایتان برنامه های ویژه ای دارنن و شک نکنید قرار است کلی به شما خوش بگذرد.

منبع : https://life.irna.ir/news/83629793/

ارسال نظر: