ماهواره‌های ظفر به سازمان فضایی ایران تحویل داده شد

کدخبر: 2344554

ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ که توسط دانشگاه علم و صنعت ساخته شده بود جهت قرارگیری در مدار به پایگاه فضایی تحویل داده شد.

امروز ۲۹ دی ماه ۱۳۹۸، دو ماهواره ظفر ۱ و ۲ دانشگاه علم و صنعت با حضور ذاکری رئیس دانشگاه، براری رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتاق تمیز این دانشگاه به منظور آماده سازی برای پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران شد.

ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در ابتدای مراسم با اشاره به ماهواره‌های نوید، مبین و ظفر ۱ که پیش از این در این دانشگاه ساخته و پرتاب شده بود، گفت: ماهواره اول ماهواره نوید بود که به مدت ۵۳ روز پس از پرتاب در فضا فعال بود. ماهواره دوم ماهواره مبین است که در اسفند ۹۲ تکمیل شد و اولین ماهواره‌ای بود که دارای GPS فضایی و دوربین ۱۰۰ متری بوده است. مبین ماهواره‌ای از کلاس نوید بوده که توانایی ارسال و دریافت پیام برای ۱۶ کاربر در جهان را داشت و ماهواره سوم ماهواره ظفر است که توانست۱۶ کاربر را به ۲۵۶ کاربر برساند. از ویژگی‌های ظفر اول اینکه دوربین این ماهواره به ۲۵ متر ارتقا پیدا کرده و، اما ظفر دوم دارای دوربین ۱۶ متری رنگی است.

او افزود: نکته حائز اهمیت که طی روند ۱۲-۱۳ ساله دانشگاه علم و صنعت در خصوص ساخت ماهواره اتفاق افتاده این است که موضوع طراحی ماهواره در دانشگاه نهادینه شده است.

ذاکری با بیان اینکه امروز ما بیش از ۸۰ نخبه جوان متعهد را در اختیار داریم، تصریح کرد: تمام ویژگی‌هایی که درباره ماهواره ظفر ارائه شد قابلیت تحقق و عملیاتی شدن دارد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود: از مهمترین نکاتی که در خصوص ماهواره‌های ظفر باید به آن توجه کرد این است که ما یک مسیر پلتفرم گونه را پیش گرفته ایم، به این معنا که سیستم‌های جدید با دقت‌های بالاتر بر اساس همین طراحی که صورت پذیرفته با درصدی اختلاف را جایگزین می‌کنیم.

او ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که این ماهواره‌ها تمام برآیند‌های تست را برای اولین بار در کشور عملیاتی کردند. امیدواریم که از نظر فناوری، دانش و رعایت اصولی که در استاندارد‌های جهانی مورد توجه قرار می‌گیرد، این ماهواره زمانی که در مدار قرار می‌گیرد بتواند کارگروه‌هایی را که برایش تعریف شده با موفقیت به انجام برساند.

ذاکری با تاکید بر اینکه ما این قله را به سمت اوج در حرکت هستیم، اظهار کرد: ما رو به قله پیش می‌رویم و تاکنون میزان قابل توجهی از این مسیر را طی کرده ایم، اما برای اینکه بتوانیم به ماهواره‌هایی با دقت یک متر و زیر یک متر برسیم باید مسیر‌های دیگر را هم طی کنیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت در ادامه تاکید کرد: سازمان فضایی برای این موضوع نقشه راه‌های زیادی دارد. امیدواریم با محصول ارائه شده و نتایجی که تقدیم ملت ایران می‌شود این مطالبه مردمی به وجود بیاید و دستگاه‌های حاکمیتی و قانون گذار سرعت روند کار را تسریع کنند تا این جوانان شجاع و با شهامت با توکل بر خدا بتوانند این قله‌ها را فتح کنند.

ذاکری با اشاره به نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: امروز روز بسیار بزرگی برای ماست به ویژه اینکه ما در نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه علم و صنعت هستیم، دانشگاهی که کار‌های بسیار بزرگی را به کشور ارائه کرده است. امروز به صورت رسمی ماهواره ظفر را با حضور رئیس سازمان فضایی به این سازمان تحویل می‌دهیم.

بنا به گفته وزیر ارتباطات، ماهواره‌های ظفر تست‌های موفق خود را پشت سر گذاشته اند و امروز راهی پایگاه فضایی می‌شوند تا به زودی فرآیند قرارگیری آن‌ها در مدار طی شود.

گفتنی است؛ این ماهواره و ماهواره بر هر دو یک گام تحقیقاتی مهم برای کشور محسوب می‌شوند. تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره و ارسال پیام ارتباط صوتی به صورت یک طرفه بین دو کاربر از جمله وظایف این ماهواره است.

ارتفاع این ماهواره سه محوره ۵۳۰ کیلومتر است و در مدار LEO دایروی با باند فرکانسی s&f قرار می‌گیرد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: