آمریکا خروج کامل از افغانستان را پذیرفته است

کدخبر: 2344844

آمریکا و طالبان پس از ۱۰ دور مذاکره و یک توقف طولانی، دور یازدهم گفت‌وگوها درباره چگونگی نهایی شدن توافق صلح را از هفته گذشته آغاز کرده‌اند و با اما و اگرهای بسیار، این مذاکرات همچنان ادامه دارد.ریاست تیم‌های مذاکره کننده را ملابرادر معاون سیاسی رهبر طالبان و زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان برعهده دارند.

آمریکا و طالبان پس از 10 دور مذاکره و یک توقف طولانی، دور یازدهم گفت‌وگوها درباره چگونگی نهایی شدن توافق صلح را از هفته گذشته آغاز کرده‌اند و با اما و اگرهای بسیار، این مذاکرات همچنان ادامه دارد.ریاست تیم‌های مذاکره کننده را ملابرادر معاون سیاسی رهبر طالبان و زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان برعهده دارند.

گفتنی است که مذاکرات آمریکا و طالبان برای رسیدن به یک توافق سیاسی بین طرفین مهرماه سال 97 در قطر آغاز شد و پس از 10 دور گفت‌وگو دو طرف روی چهار محور موافقت کردند.این محورها شامل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، کاهش خشونت‌ها، استفاده نکردن از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها و نیز آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است.

دولت افغانستان با آغاز دور یازدهم مذاکرات آمریکا و طالبان تاکید دارد در این مذاکرات درباره کاهش خشونت‌ها یا آتش‌بس هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است اما نمایندگان آمریکا تاکید کرده‌اند که طالبان باید خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند.از سوی دیگر، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز گفته که این گروه توافق کرده تا در روزهای منتهی به امضای توافق با آمریکا حملاتش را کاهش دهد تا زمینه خروج امن نیروهای آمریکایی فراهم شود اما این به معنی آتش‌ بس نخواهد بود.

درباره اوضاع سیاسی و روند مذاکرات صلح افغانستان، با «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان و عضو تیم مذاکره کننده این گروه در قطر گفت‌وگو شده که در ادامه می‌خوانید.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در افغانستان در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرده که آمریکا خواستار قطع روابط کامل ایران با طالبان و آمادگی طالبان برای پذیرش حضور تعدادی از نیروهای آمریکایی برای بقا در افغانستان است. نظر شما درباره این اظهارات چیست؟ این ادعا که آمریکا خواستار قطع روابط امارت اسلامی با ایران و پذیرش حضور تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان شده است، حقیقت ندارد.در حالی که علاوه بر آن نیز، در توافق نامه آمریکایی‌ها به صراحت با خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان موافقت کرده‌اند.

ما به عنوان یک نیروی آزادی بخش اسلامی تقاضای هیچ طرفی را نمی‌پذیریم که با کشورهای همسایه مانند جمهوری اسلامی ایران روابط نداشته باشیم.

ایران، کشور اسلامی و‌همسایه ماست، با آن ها مشترکات زیادی داریم. روابط ما بر اساس سیاست‌های درست، متین وثابت استوار است وادامه خواهد یافت.

موضع امارت اسلامی افغانستان در‌خصوص تروریسم دولتی آمریکا در ترور سردار سلیمانی چیست؟ طالبان، تروریسم دولتی از جمله حمله اخیر آمریکا در عراق و هرجای دیگر را محکوم می کند.

ما همواره به عنوان سیاست اصولی، حملات شبانه و بمباران‌های آمریکا علیه غیرنظامیان را در افغانستان، عراق و سوریه و دیگر کشورها محکوم کرده‌ایم و آن را نقض اصول حقوق بشری می‌دانیم.

برخی منابع از جمله دولت پاکستان اعلام کردند که شما آماده کاهش خشونت هستید و رهبری طالبان با آتش‌بس یک هفته‌ای تا 10 روزه موافقت کرده است.

نظر شما در این باره چیست؟ اظهارات وزیر خارجه پاکستان مربوط به خود ایشان است و جنبه عملی ندارد. ما متعهد به دستور و هدایت رهبر طالبان هستیم.

چندی قبل هیئتی از دفتر سیاسی عازم کشورشده بود تا با رهبر و دیگر مقامات عالی رتبه امارت اسلامی درباره کاهش خشونت مشاوره و دستورات لازم را دریافت کند و حالا این هیئت با دریافت راهنمایی‌های لازم بازگشته است که بر همین اساس با آمریکایی‌ها درحال مذاکره هستیم تا درباره زمان امضای توافق نامه به نتیجه برسیم.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: