از شهادت سپهبد سلیمانی تا سیلی سخت و کشته‌های عین الاسد

انتقام سخت ادامه دارد

کدخبر: 2345099

پاسخ واقعی ایران به ترور سلیمانی هنوز در راه است و حمله موشکی فقط استتاری بود برای فراهم کردن فضای انکار برای پاسخی که ایران از طریق نیابتی‌ها و به شیوه‌ای نامتقارن در ماه‌های آینده خواهد داد. این پاسخ به جای حمله‌ای یک‌باره دارای مراحل مختلف و روند تدریجی و مداوم خواهد بود.

نسیم آنلاین ؛ محمد حسین عظیمی:‌ صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی در حمله هلی‌کوپتری آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله همراه با شهید سلیمانی، ابومهدی المهندس، قائم مقام بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند.

وعده انتقام سخت

بلافاصله بعد از شهادت سپهبد سلیمانی، رهبرمعظم انقلاب در پیامی خطاب به ملت ایران بیان داشتند: «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.»

مراسمات مردمی برای گرامیداشت سردار سلیمانی در شهرهای مختلف ایران بصورت خودجوش و مردمی برگزار شد. از روز یکشنبه 15دی ماه که پیکرمطهر شهید‌سلیمانی وارد ایران شد تا روز سه‌شنبه که تشییع شهدا در کرمان انجام گرفت، نزدیک به پنجاه میلیون نفر در شهرهای اهواز، مشهد، تهران، قم، کرمان، اصفهان، یزد، شیراز و... به برگزاری مراسم و تشییع پیکر شهید سلیمانی پرداختند. همچنین در کشورهای مختلفی از جمله پاکستان، هند، عراق، لبنان و سوریه و... مراسمات بزرگداشت شهدا برگزار گردید. در این مراسمات محور شعارهای مردم تاکید بر انتقام سخت از آمریکا بود.

سخنرانان این مراسمات نیز همگی بر انتقام سخت از آمریکا تاکید داشتند. سردار حاجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما گقت: «انتقام شهید سلیمانی با 4 شلیک موشک و سقوط یک پایگاه حتی با کشتن ترامپ هم پایان نمی پذیرد یعنی این‌ها ارزش خون این شهید را ندارد و تنها چیزی که می‌تواند خون‌بهای شهید سلیمانی باشد، ازاله کامل آمریکا از منطقه است. شر آمریکا باید از سر ملت‌های مظلوم منطقه کم شود.»

سردار وحیدی در مراسم پاسداشت شهید سپهبد قاسم سلیمانی در شیراز گفت: «انتقام ما بسیار سخت، طولانی‌مدت و نابودکننده خواهد بود.»

همچنین سردار سلامی در مراسم تشییع پیکر شهدا در کرمان در واکنش به شعارهای انتقام مردم گفت: «حرف آخر را اول می‌زنم، انتقام می‌گیریم، انتقام می‌گیریم، سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام‌کننده.»

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده ی جدید سپاه قدس نیز در مصاحبه‌ای درباره‌ی انتقام سخت گفت: «قول ما این است که اولا راه شهید سیلمانی را با همان استحکام پیش می‌بریم. ما به ازای شهات ایشان در گام‌های متعدد ازاله آمریکا از منطقه و استمرار حرکت رسیدن به حکومت جهانی امام زمان (ع) است که به کمتر از این قائل نیستیم و با پشتیبانی مقام معظم رهبری حاصل خواهد شد. قول انتقام ایشان را خداوند تبارک و تعالی داده و حتما کارهایی انجام خواهد گرفت.»

شیخ نعیم قاسم (معاون سیدحسن نصرالله) گفت: «نصرالله انتقام خون سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران را که به دست آمریکا در عراق به شهادت رسید، خواهد گرفت.»

سیدحسن نصرالله نیز در مراسمی که به مناسبت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس جانشین فرمانده الحشد‌الشعبی و هم‌رزمانشان در ضاحیه بیروت برگزار شد، تاکید کرد: «قصاص عادلانه، پایان یافتن حضور آمریکا در سراسر منطقه است. ما شهروندان آمریکایی را قصاص نمی‌کنیم بلکه فقط ارتش آمریکا را که مرتکب این جنایت شده قصاص خواهیم کرد. وقتی عمودی آمدند و افقی برگشتند، خواهند فهمید که منطقه و انتخابات را از دست داده‌اند.»

هادی العامری نیز در مراسم وداع با پیکر ابومهدی المهندس خطاب به او گفت: «به تو اطمینان می‌دهم که خروج همیشگی نیروهای آمریکایی از عراق بهای خون پاک تو باشد و حاکمیت ملی کاملا محقق شود.»

قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق عراق نیز گفت: «انتقام خون حاج ابومهدی المهندس و دوستانش را خواهیم گرفت. به کمتر از خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق راضی نخواهیم شد. نیروهای آمریکایی باید هر چه سریعتر خارج شوند در غیر این صورت آنها را نیروهای اشغالگر خواهیم دانست و براین اساس با آنها برخورد می کنیم.»

شکست میانجی گری و تهدیدات آمریکا

روزهای 14 و 15دی ماه، تعدادی از مقامات کشورهای همسایه از جمله قطر و عمان به ایران آمدند. المیادین می‌گوید «تهران به هیأت عمانی اعلام کرده است که به هیچ میانجی‌گری توجه نخواهد داشت . » همچنین روز 17دی ماه، روحانی در یک مکالمه یک ساعته با مکرون به بررسی تحولات بعد از شهادت سردار سلیمانی پرداختند.

همچنین اخباری از پیام ترامپ، بلافاصله بعد از به شهادت رساندن سردار سلیمانی منتشر شد که در آن ترامپ تهدید کرده بود: «درصورتی‌که نسبت به ترور سردار سلیمانی عملیات انتقامی صورت گیرد، مقام عالی‌رتبه‌ی شما را هدف قرار خواهیم داد.»

ترامپ همچنین در پیامی که در توییتر منتشر شد، تهدید کرد: «اگر ایران به آمریکایی‌ها یا مواضع آمریکا حمله کند، 52 موضع ایران را در نظر گرفته‌ایم. این نقاط دارای ارزش و اهمیت بالایی برای ایران و فرهنگ ایرانی هستند. به این اهداف و خود ایران، سریعا و به شدت حمله خواهد شد. آمریکا دیگر هیچ تهدیدی را برنمی‌تابد!»

همچنین پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) هشدار داد: «در صورتی که ایران بخواهد در انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی به آمریکایی‌ها یا منافع آن‌ها حمله کند امکان دارد که ارتش آمریکا تعداد بیش‌تری از رهبران این کشور را هدف قرار دهد.»

سیلی سخت موشکی به عین الاسد

بالاخره شامگاه روز چهارشنبه 18دی ماه وعده‌ی انتقام سخت سپاه با شلیک 13موشک به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد آغاز شد. البته همزمان پایگاهی در نزدیکی فرودگاه اربیل نیز مورد حمله‌ی موشکی قرار گرفت. بعد از این حملات سپاه پاسداران در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به پایگاه عین‌الاسد را بر عهده گرفت. در بخشی از این بیانیه آمده: «زمان تحقق وعده صادق فرا رسید و به اذن خداوند متعال بامداد امروز در پاسخ به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیروهای متجاوز آمریکایی و انتقام ترور ناجوانمردانه و شهادت مظلومانه فرمانده قهرمان و فداکار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیات موفق بنام عملیات شهید سلیمانی با رمز مقدس یازهرا (س) با شلیک ده ها فروند موشک زمین به زمین پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین الاسد را درهم کوبیدند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «به دولت های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند، اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدا اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت.»

چند ساعت بعد از حمله‌ی ایران به پایگاه عین الاسد رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم که بصورت مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد درباره‌ی وقایع روزهای اخیر و حمله به پایگاه عین‌الاسد اعلام کردند: «بحث انتقام و مانند این حرف‌ها، بحث دیگری است؛ حالا یک سیلی‌ای دیشب به اینها زده شد؛ این مسئله‌ی دیگری است. آنچه در مقام مقابله مهم است - این کارهای نظامیِ به این شکل، کفایت آن قضیّه را نمی‌کند- این است که بایستی حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه منتهی بشود؛ تمام بشود. آنها در این منطقه جنگ آوردند، اختلاف آوردند، فتنه آوردند، ویرانی آوردند، خراب شدن زیربناها را آوردند. البتّه هر جا در دنیا قدم گذاشتند، همین جور عمل کردند؛ فعلاً منطقه‌ی خودمان جلوی چشم ما است. اصرار هم دارند که همین فساد و همین ویرانگری را نسبت به ایران عزیز و جمهوری اسلامی هم داشته باشند؛ مدام اصرار میکنند؛ این مسئله‌ی مذاکره و نشستن پشت میز و مانند اینها، مقدّمه‌ی دخالتها و حضورها است؛ این باید به پایان برسد. این منطقه قبول نمیکند حضور آمریکا را در کشورهای منطقه؛ ملّتهای منطقه قبول نمیکنند، دولتهای برخاسته از ملّتها قبول نمیکنند؛ بدون تردید. اینکه حالا بحث مهمّ دیگری است در یک ناحیه‌ی دیگری.»

جنگ الکترونیک ایران و کنترل پهبادهای آمریکایی

سردار حاجی‌زاده نیز در کنفرانس خبری بعد از این حمله بیان داشت: «پایگاه‌های آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم تیری به ‌سمتشان شلیک نشده بود، با این اوصاف توقع مقابله بود و خود را برای یک نبرد آماده کرده بودیم و طبیعتاً ضربات بعدی ما سنگین‌تر می‌بود و حتماً با وسعت بیشتری بنا داشتیم انجام دهیم که با خویشتن‌داری آنها جنگ ادامه پیدا نکرد. ما 13موشک به‌سمت پایگاه‌های عراق شلیک کردیم اما چندصد موشک را آماده شلیک کرده بودیم. ما در این عملیات دنبال کشتن کسی نبودیم، اگرچه حتماً ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند، می‌توانستیم طوری عملیات را طراحی کنیم که در گام اول 500 کشته داشته باشند و اگر جواب می‌دادند، در گام‌های دوم و سوم، 4 تا 5 هزار کشته می‌دادند.»

وی در این نشست خبری گفت: «همه موشک‌ها به هدف اصابت کرد و حتی یک تیر به‌سمت موشک‌های ما شلیک نشد، آمریکایی‌ها در آماده‌باش کامل بودند و 12 فروند هواپیمای شناسایی آنها با نگرانی مراقبت می‌کردند.»

سردار حاجی‌زاده در ادامه به یکی از وجوه برجسته عملیات موشکی شهید سلیمانی اشاره و تصریح کرد: «15دقیقه بعد از عملیات یک عملیات جنگ الکترونیک بزرگ انجام شد و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا برای لحظاتی از کنترل آنها خارج شدند و این اقدام ضربه روحی بزرگی به آنها زد که بسیار از آن سراسیمه شدند. در طراحی انجام‌شده یک موج به‌عنوان موج اول طراحی شد، اما در ادامه عملیات با توجه به نحوه اقدام دشمن ممکن بود این اقدام محدود به پایگاه‌های آمریکایی‌ها در عراق یا سایر پایگاه‌ها در منطقه گردد. عین‌الاسد بزرگترین و دورترین پایگاه به خاک جمهوری اسلامی ایران بود و ما در این عملیات از موشک‌های فاتح313 تا موشک‌های قیام را برای انهدام اهداف از پیش تعیین‌شده استفاده کردیم.»

همچنین ظریف در نامه‌ای که در نشست شورای امنیت سازمان ملل قرائت شد، بیان داشت: «اقدام هشتم ژانویه ما علیه یک پایگاه هوایی در عراق که از آن حملات بزدلانه علیه شهید سلیمانی صورت گرفته بود، یک اقدام متناسب در پاسخ به یک حمله تروریستی و منطبق بر حق ما در دفاع مشروع بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل بود.»

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در حساب توئیتری خود، اقدام هوشمندانه سپاه در حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکایی را مورد تحسین قرار داده و مطلبی را منتشر کرد: «از عملیات موفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تحقق وعده صادق تشکر و حمایت می‌کنیم. به همان جایی که حمله از آن صورت گرفته بود پاسخ مشروع داده شد. ما به دنبال جنگ نبوده‌ایم اما هر تجاوز دیگری پاسخ سخت‌تر و کوبنده‌ترخواهد گرفت.»

حسن روحانی نیز در پیامی در توییتر نوشت: «سردار سلیمانی قهرمانانه با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه و جهان جنگید. اگر مبارزات او با تروریسم نبود، امروز پایتخت‌های اروپا با خطرهای بسیاری مواجه می‌بود. شما دست این مبارز قهرمان را از بدن جدا کردید، ما پای شما را از منطقه قطع خواهیم کرد و آن روز، پاسخ نهایی ما خواهد بود.»

سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز در پی عملیات مقتدرانه دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سردمداران کج‌فهم رژیم تروریستی ایالات متحده آمریکا هشدار داد: «عملیات غرورآفرین شب گذشته تنها بیانگر گوشه‌ای از توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به اقدام تروریستی رژیم امریکا در به شهادت رساندن شهید بزرگوار سردار سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی می‌باشد و از این پس هرگونه شرارت جدید امریکا با پاسخی قوی‌تر، کوبنده‌تر و با وسعت بیشتر مواجه خواهد شد.»

امیر حاتمی وزیر دفاع در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد گفت: «این یک انتقام سخت بود و با توجه به اراده محکم و قاطعی که در نیروهای مسلح برای انتقام وجود داشت، شب گذشته با شلیک ده‌ها موشک ساخت جمهوری اسلامی این مسئله رخ داد.»

ترامپ:‌ همه چیز خوب است!

بعد از این حمله ترامپ در توییتی اعلام کرد: «همه چیز خوب است! موشک هایی از ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شد. ارزیابی‌ها از آمار کشته‌ها و زخمی‌ها و خسارات این حمله هم‌اکنون در جریان است. تا به حال همه چیز خوب بوده.» و ساعاتی بعد اعلام کرد: «هیچ آمریکایی‌ای در حمله شب گذشته رژیم ایران آسیب ندیده.»

همزمان ژنرال مارک میلی (رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا) گفت: «حملات موشکی ایران با هدف کشتن خدمه نظامی آمریکا و وارد کردن خسارات عمده به پایگاه الاسد انجام شد.» او به خبرنگاران گفت: «با توجه به آنچه که دیده‌ام و می دانم، معتقدم که هدف (حملات) وارد کردن خسارات عمرانی، انهدام وسایل نقلیه، تجهزات، هواپیما و کشتن خدمه نظامی بود. این ارزیابی شخصی من است.»

آمریکایی‌ها در روزهای نخست پس از حملات موشکی به هیچ رسانه‌ای اجازه ورود به پایگاه ندادند و ۳روز بعد از آن هم تصویربرداری به مکان‌های از پیش تعیین شده و کادرهای بسته خلاصه شد.

اعلام قطره چکانی کشته های عین الاسد

با گذشت یک هفته از عملیات موشکی ایران، روزنامه واشنگتن‌پست هم کم‌کم به سخن آمد و در گزارشی اذعان کرد: «در نتیجه این حملات موشکی، دست‌کم دو نظامی آمریکایی از پنجره یک برج مرتفع به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز بیهوش شدند.»

پس از آن نیز وبگاه دیفنس‌وان در تاریخ بیست‌وهفتم دی گزارش داد: «دست‌کم ۱۱ نظامی آمریکایی در حمله به عین‌الاسد آسیب دیده و به بیمارستان‌های نظامی آمریکا در کویت و آلمان منتقل شده‌اند.» چند مقام ارتش آمریکا و پنتاگون در گفت‌وگو با این وبگاه تصریح کردند: «این نظامیان در هفته جاری به بیمارستان‌های نظامی آمریکا در کویت و شهر لنداشتول آلمان منتقل شده و بابت ضربه مغزی تحت مداوا یا معاینات بیشتر قرار گرفته‌اند.»

ترامپ در نشست خبری پایانی خود در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس، در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها از زخمی شدن نظامیان آمریکایی در حمله موشکی به عین‌الاسد مدعی شد: «شنیدم که آنها سردرد گرفتند و یک سری چیزهای دیگر که می‌توانم بگویم خیلی جدی نبود.»

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعتراف کرد که علاوه بر ۱۱نظامی آمریکا که قبلاً اعلام شد در حمله موشکی ایران به عین‌الاسد زخمی شده‌‌اند، نظامیان دیگری هم هستند که برای طی روند درمان به خارج از عراق منتقل شده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: «نزدیک به دو هفته پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و مقام‌های پنتاگون اعلام کردند که هیچ‌کس [در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد] آسیب ندیده، پنتاگون اکنون گفته که شمار بیشتری از نظامیان آمریکایی برای انجام درمان‌های پزشکی و معاینات به خارج از عراق منتقل شده‌اند.»

پایگاه المعلومه نیز به نقل از سند صادره از سوی وزارت دفاع آمریکا نوشت: «در حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار، ۱۳۹نظامی کشته و ۱۴۶نفر مجروح شدند.»

به گزارش این پایگاه خبری، بر پایه سندی که از نامه‌نگاری «جیمز هوگان» (از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا) با «بنی تامپسون» (رئیس کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا) فاش شده، هوگان رسما خسارت وارد شده به پایگاه عین‌الاسد را تایید کرده است. برخلاف آنچه که رسانه‌ها اعلام می‌کنند، آمریکا در جریان حمله موشکی سپاه، تلفات سنگینی را متحمل شده است.

علاوه بر کشته و زخمی شدن ۲۸۵ نظامی آمریکایی، خسارت زیادی به ۱۵ پرنده، شامل بلک هاوک، ۲هواپیمای باربری، سه پهپاد MQ-1 و سه خوابگاه نظامیان وارد شده است.

نیوزویک نیز در مطلبی چنین نوشت: «پاسخ واقعی ایران به ترور سلیمانی هنوز در راه است و حمله موشکی فقط استتاری بود برای فراهم کردن فضای انکار برای پاسخی که ایران از طریق نیابتی‌ها و به شیوه‌ای نامتقارن در ماه‌های آینده خواهد داد. این پاسخ به جای حمله‌ای یک‌باره دارای مراحل مختلف و روند تدریجی و مداوم خواهد بود.»

ارسال نظر: