پول‌های نامشروع در انتخابات رصد می‌شود

کدخبر: 2345107

دبیر ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی قوه قضاییه در قزوین گفت: تبلیغات نامتعارف انتخاباتی و هزینه‌های آن رصد می‌شود.

محمدباقر الفت دبیر ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: هرجا که انتخابات برگزار شود ممکن است برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، مفسدان اقداماتی از قبیل هزینه‌های نامشروع در انتخابات انجام دهند که خرید رای، تطمیع، تحریک و تشویق مردم به رای دادن، جعل شناسنامه و جعل تعرفه‌ها از جمله آنهاست.

الفت افزود: برای مقابله با قانون شکنی‌ها در انتخابات، تبلیغات نامتعارف و هزینه‌های انتخاباتی رصد می‌شود و در همین زمینه قانونی حسابرسی می‌کنیم.

او اضافه کرد: آن‌هایی که مبالغی را می‌خواهند در انتخابات هزینه کنند بدانند که حتما مورد رصد هستند، برگزاری محفل‌ها، شام دادن‌ها، پوستر‌ها و بیلبورد‌های نامتعارف همه رصد می‌شود.

دبیر ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی قوه قضاییه گفت: همچنین حتما افرادی که دچار جهش‌های رای آوری می‌شوند رصد خواهند شد.

الفت افزود: گاهی برخی افراد شهر را آذین بندی می‌کنند و با بیلبورد‌های نامتعارف خود جوی ناهنجار ایجاد می‌کنند، وقتی تبلیغات اینگونه غیر معمول باشد مردم را مرعوب خواهد کرد به طوری که فکر می‌کنند این داوطلب وقتی این گونه هزینه کرده پس حتما دارای اقتدار هم هست به همین منظور از روی ترس به آن فرد رای می‌دهند.

بیشترین جرایم انتخاباتی در حوزه تبلیغات غیر قانونی است

دبیر ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی قوه قضاییه گفت: در کشور ما مثل مابقی کشور‌های دنیا مهمترین و بیشترین جرم انتخاباتی تبلیغات غیرقانونی است.

الفت افزود: بعد از این عنوان، تبلیغات خارج از موعد قانون است چه قبل از شروع زمان قانونی تبلیغات و چه بعد از پایان آن ۲۴ ساعت دوران سکوت تبلیغات که به زمان برگزاری انتخابات می‌رسیم.

او با اشاره به استفاده از فضای مجازی در تبلیغات انتخاباتی اضافه کرد: با توجه به اینکه در کشور زیر ساخت‌های فضای مجازی در سطح بالایی ایجاد شده است و روز به روز هم روش‌های استفاده، کانال و شبکه‌های آن گسترش می‌یابد، اما در زمان انتخابات مطالبی در آن درج می‌شود که در خور و شان ملت شریف ایران نیست.

دبیر ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی قوه قضاییه گفت: داوطلبانی که به دنبال برقراری نظم از طریق قانون گذاری هستند، بعضا با رفتار‌های نابهنجاری در زمیان تبلیغات مواجه می‌شوند، سعی ما بر این است که قبل از شروع رسمی تبلیغات جلوی این اتفاق‌ها را بگیریم.

الفت افزود: آن‌هایی که می‌خواهند برای داوطلبی تبلیغ کنند باید از آن فرد مورد نظر اطلاعات بدهند و وضعیت آن فرد را شفاف را برای مردم توضیح دهند و اعتماد شهروندان را جلب کنند.

او اضافه کرد: اقدامات سلبی که علیه سایر داوطلبان انجام می‌شود غیرقانونی است و قوه قضاییه حتما پیگیری می‌کند.

دبیر ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی قوه قضاییه گفت: نیروی انتظامی با قدرت فضای مجازی را رصد می‌کند و شناسایی‌های دقیق و سریع انجام می‌دهد و سعی بر این است که دست افراد قانون شکن را از این ابزار کوتاه کنیم.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: