داخلی سازی و رشد تولید، قیمت خودرو را کاهش نداد

کدخبر: 2345201

با گذشت پنج ماه از آخرین موعد تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه که قبلاً توسط مسؤولان وزارت صنعت اعلام شده بود، هم‌چنان شاهد دپوی خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان و انتظار خریداران برای تحویل خودرو هستیم.

در حالی که مسئولان وزارت صنعت تیر امسال وعده داده بودند که خودروهای ناقص کف کارخانه‌های خودروسازی حداکثر تا یک ماه و نیم یعنی تا شهریورماه تکمیل شوند، این اتفاق هنوز عملیاتی نشده و همچنان شاهد وجود خودروهای ناقص در کف کارخانه‌ هستیم.

طبق جدیدترین آمار مربوط به خودروهای ناقص دپو شده کف کارخانه‌های خودروساز، به گفته محمد شهپری، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان، در حال حاضر تعداد خودروهای کف سایپا به صفر رسیده و خودروهای کف ایران‌ خودرو نیز حدود 15 هزار دستگاه است.

به این ترتیب همچنان در کف کارخانه، خودروی ناقص و دپو شده وجود دارد و وعده وزیر صنعت برای تکمیل این خودروها عملی نشده است.

اوایل امسال اعلام شد که تولید حدود 180 هزار خودرو در ماه‌های گذشته توسط ایران خودرو و سایپا معطل چند قطعه است و در کف کارخانه رسوب کرده‌اند. این اتفاق باعث شد تا تأخیر زیادی در تحویل خودرو به مشتریان اتفاق بیفتد و همین امر نارضایتی خریداران را به همراه داشت. در این راستا جلسات مختلفی برای تکمیل خودروهای ناقص توسط مسئولان وزارت صنعت و مدیران خودروساز برگزار و قرار شد قطعات ناقصی از طرق مختلف به ویژه تولید داخل تأمین شوند به طوری که به گفته مقیمی، معاون وقت وزیر صنعت خودروهای ناقص طی یک ماه و نیم یعنی نهایتاً تا ابتدای شهریور ماه تکمیل شوند.

مقیمی گفته بود: بخشی از قطعات کسری از داخل و بخشی نیز از طریق واردات تأمین خواهد شد و این خودروها وارد بازار می‌شوند. هم اکنون نیز برنامه خودروسازان طوری تنظیم شده که خودروهای تولیدی روز در همان زمان تولید تبدیل به خودروی تحویلی شوند و دیگر هیچ خودرویی در کف کارخانه‌ها انباشت نخواهد شد.

در نهایت، وعده مقیمی عملی نشد و حالا هم که معاون وزیر خود به عنوان مدیر عامل ایران خودرو منصوب شده همچنان رسوب خودروهای ناقص در این کارخانه‌ ادامه دارد.

رضا رحمانی، وزیر صنعت نیز اوایل شهریور گفته بود:‌ تعدادی از خودروسازان که قطعاتشان وارداتی بوده، اکنون با مشکل در تولید و عمل به تعهداتشان روبرو شده اند، اما سازمان حمایت پیگیر مشکلاتشان است و واردات قطعات مورد نیاز آنها در اولویت قرار دارد.

وی گفته بود:‌ تعهدات این خودروسازان که معوق مانده بیش از صد هزار دستگاه است و اکنون برخی قطعاتشان تامین شده، بخشی دیگر ال. سی. مربوطه گشایش یافته و ارز هم به طرف خارجی منتقل شده، اما به دلیل تحریم ها قطعات به ایران نرسیده است.

داخلی سازی و رشد تولید، قیمت خودرو را کاهش نداد

برگزاری میز داخلی‌سازی در صنعت خودرو از جمله اقداماتی بود که توسط وزارت صنعت برگزار شد تا علاوه بر تأمین قطعات ناقصی خودروهای تولیدی، عاملی برای کاهش قیمت تمام شده خودرو باشد.

در همین خصوص،‌ رضا رحمانی، وزیر صنعت پیشتر وعده داده بود که با افزایش تولید و عرضه خودرو، شاهد کاهش قیمت خودروها خواهیم بود. وی گفته بود: با داخلی‌سازی ۳ قطعه میز اول ۲۰ هزار خودرو از کف پارکینگ خارج و تحویل مردم شده است که این رقم قابل توجه است.

مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت نیز در این مورد در پاسخ به پرسشیکه برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو و امضای تفاهم‌نامه‌های داخلی‌سازی قطعات، چه آثار ملموسی برای مردم دارد و آیا باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود؟ گفته بود: نتیجه این اتفاقات، افزایش اشتغال برای مردم است علاوه بر این، کاهش وابستگی به واردات و افزایش عمق ساخت داخل نیز ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، وقتی داخلی‌سازی افزایش یابد شاهد کاهش ارزبری خودرو خواهیم بود و در نتیجه هزینه‌ای برای خرید دانش فنی پرداخت نخواهد شد. این مسأله باعث پایین آمدن قیمت خودرو خواهد شد.

به این ترتیب بر اساس صحبت‌های چند ماه پیش وزیر صنعت مبنی بر داخلی‌سازی 3 قطعه خودرو و با توجه به اینکه قطعاً طی ماه‌های اخیر نیز داخلی‌سازی بخش دیگری از قطعات صورت گرفته، انتظار می رود که این موارد باعث کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو و در نتیجه پایین آمدن قیمت کارخانه‌ای خودروها شود اما تاکنون شاهد کاهش قیمت خودرو در شرکت‌های خودروساز نبوده‌ایم و این وعده مسئولان وزارت صنعت نیز به سرانجام نرسیده است.

از سویی، با استناد به صحبت مسئولان وزارت صنعت و همچنین طبق آمار فعالان صنعت خودرو،‌ تیراژ تولید خودروهای داخلی نیز روندی افزایشی داشته است به طوری که به گفته شهپری عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان، در حال حاضر تولید روزانه سایپا حدود 2 هزار دستگاه و در ایران‌ خودرو بیش از 2 هزار دستگاه است.

این رشد تیراژ تولید در حالی اتفاق افتاده که برخلاف صحبت وزیر صنعت، عاملی برای کاهش قیمت کارخانه‌ای خودروها نبوده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: