هدف ترامپ از شهادت سردار سلیمانی باج دادن به بولتون بود

کدخبر: 2345258

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهوری آمریکا با شهادت سردار سلیمانی به بولتون باج داد تا علیه وی در ماجرای اوکراین‌گیت افشاگری نکند.

روزنامه نیویورک تایمز قسمت‌هایی از کتاب جدید جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید را منتشر کرد که طی آن، وی اعتراف می‌کند ترامپ در آگوست ۲۰۱۹ به مشاورانش در کاخ سفید گفته بود که قصد دارد به مسدود کردن کمک ۳۹۱ میلیون دلاری نظامی آمریکا به اوکراین ادامه دهد تا مقامات دولت کی‌یف مجبور شوند به تحقیقات از جو بایدن نامزد دمکرات‌ها و رقیب انتخاباتی او کمک کنند.

این افشاگری البته پاسخ توئیتری ترامپ را در پی داشت تا جایی که وی بولتون را متهم کرد برای فروش کتاب جدیدش که هنوز منتشر نشده، چنین اتهام‌هایی را به وی نسبت می‌دهد.

اما داستان انتشار این کتاب و واکنش تند ترامپ گمانه‌زنی‌هایی را پیرامون تحولات اخیر خاورمیانه به‌ویژه شهادت سردار قاسم سلیمانی به دست ارتش تروریستی آمریکا به وجود آورده است.

ادعا می‌شود که وکیل بولتون با انتشار بیانیه‌ای تائید کرده که وی در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹، نسخه‌ای از کتاب خود را برای کاخ سفید ارسال کرده بود.

این اقدام این فرضیه را مطرح می‌کند که بولتون قصد داشته قبل از افشاگری، به ترامپ فرصتی برای فکر کردن به عاقبت کار خود بدهد و احتمالاً با توجه به ایران‌ستیزی بولتون و تلاش آشکارش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته برای تطمیع مشاور سابق، دقیقاً ۴ روز بعد در تاریخ ۳ ژانویه (۱۳ دی) عملیاتی نظامی علیه ایران و به طور خاص سردار سلیمانی انجام دهد. جالب آنکه درحالیکه تقریباً همه از خودسری ترامپ به خشم آمده بودند، بولتون در پیامی توئیتری از این قضیه ابراز خرسندی کرد.

اگرچه این اقدام ترامپ در نهایت بولتون را راضی نکرد و وی همچنان خواهان انتشار کتاب و مایل به ادای شهادت در باب پرونده موسوم به اوکراین‌گیت است، اما دست‌کم این موضوع که ترامپ حین عملیات علیه سردار سلیمانی، از قصد بولتون برای افشاگری باخبر بوده، امری محرز است.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: