آیا واقعا باید با دنیای خوشمزه شکلات خداحافظی کرد؟

کدخبر: 2346839

آیا واقعا قرار است ما آینده‌ای بدون شکلات را تجربه کنیم؟ دانشمندان در جواب این سئوال پاسخ روشنی داده‌اند.

احتمال از بین رفتن شکلات در ۴۰ سال آینده، خبری است که به یک‌باره عاشقان شکلات، این خوراکی پرطرفدار را هراسان و غمگین کرد. به همراه این خبر، دلایلی دال بر این‌که تغییرات آب و هوایی باعث از بین رفتن درخت کاکائو خواهد شد نیز انتشار داده شده است. اما با ما همراه باشید تا از صحت و سقم این قضیه باخبر شوید.

آیا واقعا باید با دنیای خوشمزه شکلات خداحافظی کرد؟

این روز‌ها خبر خطر انقراض درختان شکلات به سرعت در فضای مجازی انتشار پیدا کرده است. حتی در بعضی کشور‌ها مردم شروع به فروش تیشرت‌ها و ماگ‌هایی با طرح نوشته: «لطفا زمین، تنها کُره‌ی دارای شکلات را نجات دهید.» کرده‌اند. اما آیا واقعا قرار است ما آینده‌ای بدون شکلات را تجربه کنیم؟ دانشمندان در جواب این سئوال پاسخ روشنی داده‌اند: «نه.»

داستان پشت این تیتر خبری پرحاشیه

همه چیز از آن‌جایی شروع شد که در Business Insider مقاله‌ای با هشدار‌هایی در خصوص شکلات چاپ شد. در این مقاله اشاره شده بود که اگر طبق روند فعلی هم‌چنان زمین گرم‌تر بشود و شرایط آب و هوایی بهم بریزد، درختان کاکائو تا سال ۲۰۵۰ در معرض خطر انقراض قرار خواهند گرفت.

در ادامه این مقاله توضیح داده شد که دانشمندانی از دانشگاه UC Berkley کالفرنیا در حال هم‌کاری با کمپانی Mars هستند تا جلوی این تهدید را بگیرند. در طی مصاحبه‌ای که با این افراد صورت گرفته مشخصا عنوان کردند که خبر پخش شده در مقاله چاپ شده، دارای اطلاعات نادرست بوده است و قرار نیست نسل شکلات در طول چهل سال منقرض شود.

خبر همکاری دانشمندان با کمپانی مارس به دلیل مقاوم کردن درخت کاکائو صحت دارد، اما نه به دلیل بالا بردن مقاومت این درختان نسبت به گرما، بلکه برای مقاوم کردنشان در برابر بیماری‌ها و آفات. سال‌هاست که نوعی قارچ، درختان کاکائو در آمریکای جنوبی را درگیر کرده است. دانشمندان در تلاشند تا با نوعی دستکاری ژنتیکی، بتوانند مقاومت این درختان را بالا ببرند.

شکلات و تغییرات آب و هوایی

اما خبر تاثیرپذیری شکلات از گرم شدن هوا، به نحوی که نسل آن رو به انقراض برود از کجا درآمد؟ در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۴ بحث شده بود که با شرایط فعلی برداشت تجاری کارخانه‌های شکلات سازی و طبق همین روند گرم شدن زمین، در ساحل عاج و غنا، تا سال ۲۰۵۰ کشت کاکائو به پایان خواهد رسید.

محققان بر سر این نکته که تغییرات اقلیمی نوعی خطر تهدید کننده برای کاکائو محسوب می‌شود، هم‌عقیده‌اند. کاکائو غالبا در آفریقای غربی تولید می‌شود. افزایش دما می‌تواند بر روی زمین‌های مناسب برای کشت این گیاه اثر منفی بگذارد. در نتیجه با کاهش زمین‌های کشت، این گیاهان ضعیف شده و بیماری‌ها بر آن‌ها غالب خواهند شد. دانشمندان معتقدند که با تمام این اوصاف هنوز خطر انقراض کاکائو را تهدید نمی‌کند.

بیش از نیمی از شکلات دنیا منحصر به ساحل عاج و غنا است، اما شکلات در کارائیب، هند و استرالیا نیز تولید می‌شود؛ بنابراین نگران خداحافظی با این اغذیه لذیذ و دوست داشتنی نباشید. همچنین نباید این نکته را به فراموشی سپرد که افزایش دما و پروسه گرم شدن زمین، در تولید شکلات، همانند سایر محصولات زراعی، اثر منفی می‌گذارد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: