معاون سازمان حج و زیارت در گفتگو با «نسیم آنلاین» عنوان کرد:

اگر شرایط عزتمند فراهم باشد، حج ۹۶ برگزار می شود

کدخبر: 2036477

حمید محمدی درباره حج سال آینده اظهار داشت: اگر شرایط حضور عزتمندانه حجاج فراهم شود حتما برای حج سال آینده برنامه ریزی خواهیم کرد، البته اگر این امکان فراهم شود که زائرانی که امسال نتوانستند به حج بروند سال آینده اعزام شوند استقبال می کنیم ولی حتما شرایطی که امسال داشتیم سال آینده نیز پیگیری می کنیم.

معاون سازمان حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، گفت: برگزاری مراسم حج روالی دارد و هر ساله نیز طبق آن عمل میشد، مقامات سعودی اوایل ربیع الاول مسؤلان ایرانی را برای امضای تفاهم نامه دعوت می کردند که امسال نیز این اتفاق افتاد، اما بلافاصله با قطع رابطه سیاسی این دعوت مسکوت ماند.

حمید محمدی ادامه داد: مقامات سعودی برای دومین بار اعلام کردند که 19 اسفند ماه هیئت ایرانی می تواند برای مذاکره و انعقاد قرارداد به عربستان برود که در آن زمان هم ویزای هییت ایرانی علی رغم قول سعودی ها صادر نشد و جلسه هیئت ایرانی با مقامات سعودی برای سومین بار به 26 فروردین موکول شد.

معاون سازمان حج افزود: در دور اول مذاکرات قرار شد سعودی ها بحث صدور ویزا، خدمات کنسولگری و سایر شروط ایران را حل کنند و یک هفته بعد دوباره هیئت ایرانی دوباره به عربستان برود که این اتفاق نیفتاد و 45 روز طول کشید تا هیئت ایرانی دوباره به عربستان برود.

محمدی اظهار داشت: البته بحث ویزا و پرواز هواپیمایی کشور در این مدت حل شد ولی مهمترین موضوع که همان امنیت زائران ما بود، باقی مانده بود که در نهایت نیز اتفاقی نیفتاد.

وی با اشاره به 11 بندی که سعودی ها در تفاهم نامه گنجانده بودند، افزود: این 11 بند از همان ابتدا در تفاهم نامه وجود داشت و ما نیز نسبت به آن اعتراض داشتیم و این مهم را به صورت مکتوب به آنها اعلام و درخواست کردیم که باید اصلاح شود که چنین اتفاقی نیفتاد.

معاون سازمان حج تصریح کرد: در دور جدید مذاکرات نیز تاکیدمان این بود که با توجه به فاجعه منا و سقوط جرثقیل بحث تامین امنیت زائران باید به صورت شفاف در تفاهم نامه آورده شوند، از سوی چون کنسولگری عربستان در کشورمان فعال نبود عملا باید راهکاری برای صدور ویزا در نظر گرفته می شد و چون 64 هزار ایرانی در عربستان می روند حتما باید راهکار جدیدی برای خدمات کنسولگری هم در نظر گرفته می شد و این مسائل توقعات به حق ما بود و سعودی ها نیز در جریان این انتظارات بودند.

محمدی گفت: بحث صدور ویزا و پروازها در مذاکرات مان حل شد، ولی بحث خدمات کنسولگری زمانی اعتبار پیدا می کرد که وزارت خارجه عربستان موافقت نامه را امضا می کرد که چنین اتفاقی نیفتاد و هر مطلبی بدون اشاره توافق نامه عربستان و کشور ثالث اصلا اعتبار و ضمانت اجرایی ندارد و چنین توافق نامه ای نیز امضا نشد. وی گفت: البته سعودی ها شروط ایران را زبانی قبول کردند ولی این ضمانت نامه اجرایی ندارد، چرا که می شود شروط پذیرفته شود ولی در تفاهم نامه قید نشود.

معاون سازمان حج درباره نقش وزارت خارجه ایران در مذاکرات تصریح کرد: بحث حج جز وظایف ذاتی سازمان حج و زیارت است و چون موضوع دو کشور نبوده، بنابراین وظیفه ما بود که چنین مسئله ای را پیگیری کنیم.

وی درباره حج سال آینده اظهار داشت: اگر شرایط حضور عزتمندانه حجاج فراهم شود حتما برای حج سال آینده برنامه ریزی خواهیم کرد، البته اگر این امکان فراهم شود که زائرانی که امسال نتوانستند به حج بروند سال آینده اعزام شوند استقبال می کنیم ولی حتما شرایطی که امسال داشتیم سال آینده نیز پیگیری می کنیم. معاون سازمان حج افزود: ما به خاطر دغدغه هایی به حق حجاج انتظاراتی را از طرف سعودی داشتیم و توقع داشتیم انتظارات در متن تفاهم نامه آورده شود ولی وقتی چنین اتفاقی نیفتاد طبیعی است که ما اطمینانی از تامین کامل امنیت حجاج مان نداشتیم.

محمدی در پایان به دیه شهدای فاجعه منا اشاره و خاطر نشان کرد: سعودی ها قول بررسی این موضوع را دادند، ولی هنوز دیه جانباختگان مسجدالحرام علی رغم اینکه دستور صریح پادشاه عربستان هم هست، پرداخت نشده است و توضیح شان تناقض آماری است که درباره شهدای فاجعه منا وجود دارد و ما در حال پیگیری این مهم هستیم، قطعا بعد از پرداخت دیه جانباختگان مسجدالحرام به سراغ دیه شهدای فاجعه منا می روند و ما قطعا این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

ارسال نظر: