رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با «نسیم آنلاین»: نتیجه حذف "ایران‌کد" و "شبنم"خسارت‌‌ بار بود

دولت با گذشت ۳ سال جایگزینی برای "ایران‌کد" و "شبنم" معرفی نکرد!

کدخبر: 2067832

افقهی گفت: این که ما طرحهایی را که به افزایش تسهیل در مراودات تجاری کشور کمک می کند را به طور ناگهانی کنار بگذاریم و هیچ جایگزینی را هم معرفی نکنیم، نتیجه و پیامدهای آن برای اقتصاد کشور خسارت بار خواهد بود.

بابک افقهی رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص حذف طرح ایران‌کد و شبنم و ارائه نکردن جایگزین برای آن با وجود گذشت 3.5 سال اظهار کرد: هر طرحی که باعث افزایش شفافیت در تجارت شود به شرطی که مانعی در سهولت کسب و کار ایجاد نکند، حتما پسندیده و مورد قبول است.

وی افزود: اگر طرحهایی مثل ایران کد و شبنم با سال‌ها کار کارشناسی در خود بدنه دولت به مرحله اجرا رسیدند و دارای نقایصی بودند می‌شد با برطرف کردن آن نقایص طرحها را بهتر کرد.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت گفت: اگر اساسا نظیر دیگری برای این طرحها وجود دارد که شفافیت و افزایش کنترل را در مبادی خروج و ورودی عمل بیاورد حتما باید آنها را انتخاب می‌کردیم. این که ما طرح‌هایی را که به افزایش تسهیل در مراودات تجاری کشور کمک می‌کند را به طور ناگهانی کنار بگذاریم و هیچ جایگزینی را هم معرفی نکنیم، نتیجه و پیامدهای آن برای اقتصاد کشور خسارت بار خواهد بود.

افقهی با انتقاد از حذف طرح‌های ایران‌کد و شبنم به «نسیم آنلاین» خاطرنشان کرد: با حذف این دو طرح نه تنها اتفاق خوبی در حوزه تجارت ما نیفتاد، بلکه گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ما در حوزه تجارت غیررسمی یا ورود کالای قاچاق به کشور دچار مشکلات بسیار زیادی شدیم. به طور مثال ما در طرح شبنم می‌خواستیم هزینه‌های قاچاق کالا را در سطح خرده فروشی افزایش دهیم به طوری که اصناف و مصرف کنندگان ما هم از طریق این طرح مطلع شوند و بدانند که با یک طرح سراسری قابلیت رصد کردن کالاهای قاچاق هست.

وی عنوان کرد: این که در آن زمان اختلالاتی ایجاد شد و برچسب‌‎ها در خارج از سیستم رسمی به فروش رفت این از مسائل و مشکلاتی بود که باید جلوی آن را می‌گرفتیم.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: این که آن طرح را به طور کل کنار بگذاریم و کار کارشناسی و تجربیاتی که در این طرح داشتیم را حذف کنیم آثار مطلوبی در حوزه اقتصاد ندارد. ما منتظر بودیم دولت با حذف این دو طرح، طرح جایگیزینی را ارائه کند که بهتر باشد و کسب و کار را تسهیل کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

افقهی گفت: داشتن طرحهای نظارتی برای جلوگیری از قاچاق حتی داشتن طرحهای ناقص بهتر از نداشتن طرح است. این دولتی هیچ طرحی ارائه نکرده است. وقتی شما طرحی برای مبارزه با قاچاق دارید که طرحها آسیبهایی دارد اگر آن را به طور کل کنار بگذارید از اجرای طرح ناقص آسیب بیشتری دارد که متاسفانه این اتفاق افتاد.

ارسال نظر: