کلارا آموس:

تفسیر متون مقدس می‌تواند عاملی برای صلح یا خشونت باشد

کدخبر: 2110976

مسئول گفت‌وگو با ادیان ابراهیمی در شورای جهانی کلیساها، گفت: تفسیر متون مقدس می‌تواند به عامل صلح در جهان و یا ابزاری برای توجیه خشونت تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کلارا آموس، مسئول گفت‌وگو با ادیان ابراهیمی در شورای جهانی کلیساها امروز صبح در افتتاحیه نهمین دور گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و تمدن های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای جهانی کلیساها در ابتدای سخنانش با بیان اینکه تفسیر درست می‌تواند زندگی بخش و صلح آفرین باشد، گفت: در اجلاس هفتم بیانات آیت‌الله محقق داماد را به یاد می‌آورم که از مولانا نقل می‌کردند که قرآن می‌تواند نردبانی به بهشت یا طنابی به قعر چاه باشد. ما می‌توانیم این مسئله را درباره انجیل هم داشته باشیم. تفسیر دقیق از متون با امکان صلح و یا خشونت مرتبط است. مطمئن هستم در این دوره سخنرانی‌های خوبی خواهیم داشت. حوادث هفته گذشته در آمریکا و اروپا نشان می‌دهد که مسئله فقط دانشگاهی نیست. بنابراین اگر نپذیریم به عنوان یک دیندار بخشی از مشکل هستیم نمی‌توانیم بگوییم بخشی از راه‌حل هم هستیم.

وی افزود: من معتقدم که مسئله تفسیر دقیق با پتانسیلی که دارد می تواند منجر به صلح بشود یا ابزاری برای قدرت و توجیه خشونت بشود.

آموس با تاکید بر اهمیت این موضوع افزود: جالب است که بسیاری از ملاقات‌هایی که در سال‌های اخیر تسریع شده است، نشان می‌دهد که هر دو سازمان ارزش این رابطه را می‌دانند. در اینکه بعضی وقت ها انتقاد می‌شود که این نشست‌ها تاثیری ندارد، اشتباه است و شاهدش اینکه ما بیانیه‌ای خواهیم داشت ‌و حتی معتقدم ما می‌توانیم تاثیر این نشست را به جامعه ببریم. ما می‌توانیم این مقالات را به صورت مشترک منتشر کنیم که پیشتر جدا منتشر می شد. همین طور تصدیق می‌کنم جلسات ما نقش مهمی در جوامع ما داشته است.

وی تاکید کرد: بسیاری از تاملات صلح‌آمیز در انجیل وجود دارد. من می‌توانم تفسیری برای کاهش خشونت انجام دهم. مسائل و مناقشاتی که بین مسیحیان و یهودیان وجود دارد، می‌تواند تجدیدنظر شود. همچنین نباید فقط یک آیه از قرآن یا انجیل یا هر متن مقدس دیگری را به صورت ایزوله خواند بلکه باید در ارتباط با هم، و در کانتکست آن متون مقدس دیده شوند. در مسیحیت و اسلام زندگی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند مبنای تفسیر متن مقدس باشد. من فکر می کنم اینچنین دیدگاهی هم در اسلام و هم در تشیع وجود دارد.

مسئول گفت‌وگو با ادیان ابراهیمی در شورای جهانی کلیساها افزود: در تاملات «نالایا» از مهمان‌نوازی در اسلام سخن گفته می‌شود. در مسیحیت گفته می‌شود که ما ناقص هستیم و نمی‌توانیم همه چیز را درباره خدا بدانیم. ما در تفسیر باید این نکته را بدانیم که باید در مقابل متن خاضع باشیم و یافته خود را یقینی ندانیم. اگر امید و ترس از خدا را با هم داشته باشیم و متون را با این دو بخوانیم تفسیری که ارائه می‌دهیم می‌تواند از خشونت در جهان جلوگیری کند و می تواند برای ایجاد جهانی عاری از خشونت به ما کمک کند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: