محجوب: اگر توانستند به جیب کارگر پول بریزند شعار مصرف کالای ایرانی تحقق پیدا می‌کند

کدخبر: 2201606

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ضعیف‌ترین عامل در قیمت تمام شده کالا دستمزد کارگری است، گفت: اگر توانستند به جیب کارگر پول بریزند کلان اقتصاد ملی دچار تحول می‌شود و شعار مصرف کالای ایرانی تحقق پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، علیرضا محجوب در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت هفته کارگر برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تغییرات و محدودیت‌های حقوق کارگران، گفت: کارگران به واسطه قراردادهای موقت قدرت چانه‌زنی قراردادی را ندارند و چانه‌زنی عمومی می‌ماند که در اینجا در این چانه‌زنی عمومی افراد مسلط و با تجربه‌ای وجود دارند اما در آنچه شورای عالی کار انجام داده مقاومت دولت بیش از کارفرما بود یعنی دولت از کارفرما سخت‌گیرتر بود، در این باره آقای ربیعی هم همکاری کرد. وزرای اقتصاد و صنعت دولت را مجاب کردند و دولت در این باره تصمیم‌گیری کرد. کارفرمایان می‌گفتند ۸ درصد افزایش و آنها می‌گفتند ۱۰ یا ۱۲درصد.

نماینده مردم تهران افزود: آقای روحانی هم در این باره همکاری کردند. در پیام نوروزی ایشان هم این همراهی را دیدیم که کارگر ایرانی و کالای ایرانی این بار با هم مطرح شد. بدنه دولت در این باره بیش از کارفرما مقاومت داشت اما وزرای صنعت و اقتصاد گفتند راهی نیست و دولت را مجاب کردند. این دولت امسال یک قدم جلوتر از دولت‌های قبل برداشت و یک سهم از آن پنج سهم را اضافه کرد.

محجوب با تاکید بر اینکه در قیمت تمام شده کالا، ضعیف‌ترین عامل دستمزد کارگری است، بیان کرد: میانگین دستمزد در این باره برای کارگران پنج درصد و ۵۶ صدم درصد در قیمت تمام شده نقش داشتند. علت اینکه کالای داخلی بر روی زمین می‌ماند این است که کارگران و مزد بگیران قدرت خرید ندارند. اگر توانستند به جیب کارگر پول بریزند کلان اقتصاد ملی ما دچار تحول می‌شود و شعار مصرف کالای ایرانی اتفاق می‌افتد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مشکلات ارزی چه تاثیری بر وضعیت تولیدکنندگان می‌گذارد؟ گفت: خانه کارگر با اقتصاددانان و صاحب‌نظران در این باره مشورت کرد. ما معتقدیم حجم نقدینگی افزوده شده است، بنابر اعتقاد صاحب‌نظران این نقدینگی زاییده دولت نیست یعنی دولت آقای روحانی این حجم نقدینگی را افزایش نداده ولی خود قربانی این موضوع است اما چه کسی پشت صحنه است که موجب شده دولت قربانی شود.

ادامه دارد...

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: