حداد عادل: شیعیان برای مدرسه‌داری در سطح جهان اسلام بی‌پناه هستند

کدخبر: 909163

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این مطلب گفت: امروز عربستان سعودی در همه جای جهان اسلام برای تولید وهابی و تکثیر اندیشه‌های وهابیت سرمایه‌گذاری کرده است

به گزارش «نسیم»، دکتر غلامعلی حداد عادل عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دبیر هیأت امنای کانون مدارس اسلامی، در گردهمایی اعضای این کانون با بیان اینکه باید تمام تلاش خودمان را برای اصلاح آموزش و پرورش بگذاریم، اظهار داشت: رسیدن به تمدن اسلامی، مطلوب ماست و باید بدانیم که این راه ناگزیر از آموزش و پرورش می‌گذرد .

وی افزود: امروز آموزش و پرورش کشورمان با مسائل مختلفی روبرو است؛ مسائل اقتصادی آموزش و پرورش را رنج می‌دهد و این تغییر ساختار، بار سنگینی روی دوش آموزش و پرورش گذاشته است .

حدادعادل تصویب "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" در شورای عالی انقلاب فرهنگی را گامی بزرگ دانست و گفت: باید برای اجرای سند تحول به آموزش و پرورش کمک کنیم؛ فکر خوب یک چیز است و اجرای آن چیز دیگری است؛ چه بسا اندیشه‌های درست که با اجرای نادرست نابود شده‌اند .

عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: فکر می‌کنم "مدارس اسلامی" که جمع کثیری این مدارس را اداره می‌کنند، می‌توانند و باید پیشگام در اجرای صحیح سند تحول باشند؛ مقداری از سند تحول برنامه‌ریزی‌های کلان می‌خواهد که به عهده وزارت آموزش و پرورش است و یک مقداری را هم هر مدرسه می‌تواند درون خود انجام دهد .

حدادعادل با ارائه پیشنهادی مبنی بر برگزاری همایش سالانه کانون مدارس اسلامی در سال آینده و اختصاص آن به موضوع اجرای سند تحول بنیادین گفت: آشنایی بیشتر خودمان با مضامین این سند و نقد و پیشنهادات و راهکارهای اجرای سند تحول، می‌تواند از جمله اقدامات این همایش باشد،‌اما باید این موضوع را از تعارف و حرف کلی در بیاوریم تا یکی از برنامه‌های کانون مدارس اسلامی شود .

وی با بیان اینکه می‌توانیم یک نمایشگاه از دستاوردهای مدارس اسلامی را به صورت سالانه برگزار کنیم، تصریح کرد: در این نمایشگاه هر مدرسه می‌تواند غرفه‌ای داشته باشد و در آن غرفه روش‌های تربیتی خود را در حد ممکن تعریف کند .

حدادعادل در توضیح این مطلب گفت: اگر بتوانیم سالانه در یک فضای مناسبی مانند مصلای تهران حدود 100 تا 200 غرفه داشته باشیم تا هر مدرسه تجربیات و نوآوری‌های خود را عرضه کند، هم مدارس اسلامی از یکدیگر می‌آموزند و هم دیگر مدارس آموزش و پرورش که عضو کانون نیستند با این تجربیات آشنا می‌شوند .

* مدرسه مکتبی هدفدار را بدون "منبع درآمد مستقل از شهریه" نمی‌توان اداره کرد

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مدارس غیرانتفاعی این روزها در آموزش و پرورش مشکلات زیادی دارند، گفت: امروز به دشواری می‌توان یک مدرسه مکتبی هدفدار را بدون یک منبع درآمد مستقل از شهریه اداره کرد .

وی افزود: اگر هیچ عاملی و علتی مانند گرانی، افزایش شهریه و اجاره و افزایش دستمزد معلمان هم نباشد، همین کاهش زاد و ولد کافی است تا مدارس به سمت انقباض بروند .

حداد عادل ادامه داد: یک روزی تعداد دانش‌آموز در کشور 19 میلیون نفر بوده است و امروز حدود 12 میلیون دانش‌آموز شده است که یکی از مشکلات مدرسه‌داری است و باید برای تمام اینها فکر کنیم و برای اینها راه‌حل ایجاد کنیم .

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارها گفته‌ام کانون مدارس اسلامی رقیب آموزش و پرورش نیست، خاطرنشان کرد: ما همه وجودمان را باید به این نظام و انقلاب بدهیم و در خدمت تمام ارکان انقلاب باشیم و هر کاری که می‌کنیم باید برای کمک به این نظام باشد؛ ما از آنها نیستیم که حساب خودمان را از حکومت و انقلاب جدا کرده باشیم و همه خودمان را سرنشینان یک کشتی می‌بینیم .

وی افزود: امروز توجه به تعلیم و تربیت توسط نهادهای غیردولتی و یا دولتی، یک امر جهانی است؛ یعنی یک مسابقه جهانی برای فتح آینده در عرصه تعلیم و تربیت در دنیا مشاهده می‌شود .

* تلاش عربستان برای تکثیر وهابیت در منطقه

حداد عادل با بیان اینکه عربستان سعودی در همه جای جهان اسلام برای تولید وهابی و تکثیر اندیشه وهابیت سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: حدود هفت یا هشت ماه پیش در پاکستان بودم و می‌گفتند فقط در یک منطقه در پاکستان، عربستان سعودی 150 میلیون دلار برای تعلیم و تربیت سرمایه‌گذاری کرده است؛ در ایالات مسلمان‌نشین چین نیز سرمایه‌گذاری زیادی شده است .

وی افزود: در عالم مسیحیت هم واتیکان چند هزار مدرسه در دنیا تحت عنوان (دون بوسکو) دارد که با پشتیبانی معنوی و مالی کلیسا اداره می‌شود .

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه امروز موجی پیدا شده است که منشأ آن استکبار جهانی و صهیونیسم است، گفت: این موج در داخل جهان اسلام متوجه مبارزه با تشیع شده است و به طرق مختلف سعی می‌کند این اندیشه و هویت شیعی را محدود و نابود کند .

حداد عادل تصریح کرد: نسل‌کشی که صحبت آن است با یک برنامه وسیعی نسبت به شیعه محسوس است؛ داعش، عراق و سوریه را که زمینه گرایش به تشیع وجود داشته است، برای درگیری انتخاب کرده و در پاکستان چه بر سر شیعیان پاکستان می‌آید؛ در پاکستان امروز برگزاری مجلس اربعین یا عاشورای سید‌الشهدا (ع) کار بسیار دشواری شده است یعنی به اندازه این گروه‌های تکفیری و انتحاری برای شیعیان خطرناک شده‌اند که قبل از هر اقدامی باید به فکر مسائل امنیتی باشند .

* شیعیان برای مدرسه‌داری در جهان اسلام بی‌پناه هستند/ نباید نسبت به مسلمانان مظلوم بی‌اعتنا باشیم

وی با بیان اینکه در همه جای جهان اسلام شیعیان از نظر مدرسه‌داری بی‌پناه هستند، تصریح کرد: شیعیانی که در دنیا پراکنده هستند، امروز چشم امید‌شان به جمهوری اسلامی ایران دوخته شده است؛ فکر می‌کنند بالاخره کشوری وجود دارد که اعتقاد آنها حاکم است و می‌توانند ذهناً، قلباً و روحاً به آنجا تکیه کنند .

حدادعادل تأکید کرد: امروز وظیفه ما در تعلیم و تربیت محدود به داخل کشور خودمان نیست و نمی‌توانیم نسبت به مسلمانان و شیعیان مظلوم دیگر که تحت فشار در جهان اسلام هستند بی‌اعتنا باشیم .

وی ادامه داد: این یک فصل مشترکی است که به ما امید دارند و خدا انتظار دارد و ما را مسئول شناخته است و به برکت امنیت و انقلاب اسلامی باید ذکات آن را بپردازیم؛ با وجود اختلافات نژادی و زبانی باید جهانی فکر کنیم؛ چون یک جهان از ما انتظار دارد .

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه باید ارتباط خودمان را با وزارت آموزش و پرورش بیشتر کنیم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که آفت تعلیم و تربیت و دانشگاه این است که وقت را به جای کار صرف موضوعات جناحی کنیم؛ باید برای همکاری با آموزش و پرورش و برون‌مرزها آماده باشیم .

وی تصریح کرد: جمع ما (اعضای کانون و صاحبان مدارس اسلامی) نسبت به 60 سال پیش به اندازه زمین تا آسمان ارتقاء کیفی پیدا کرده است؛ رشد علمی و فنی و امکانات در این مدارس فرق کرده است و یک سرمایه است و باید در اختیار دیگران قرار دهیم .

ارسال نظر: