محمدرضا کائینی

در باب "یادداشت دیروز"

کدخبر: 2022764

به نظر می رسد که این جماعت در مواجهه با یادداشت ِ این قلم، تسویه حساب با سخنی دیگر را می جویند. سخنی که علی مطهری -که از قضا مورد اقبال این جماعت است- به نقل از رهبر معظم انقلاب بیان داشته و یادداشت دیروز ترجمانی از آن بوده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » یادداشت اخیر محمدرضا کائینی ، پژوهشگر تاریخ معاصر با عنوان آقای کروبی! قدر "حصر" را بدانید! بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. وی طی یادداشت جدیدی درباره واکنش یکی از شبکه‌های مجازی به مطلب مذکور نوشت:

یادداشت چند خطی صاحب این قلم در یکی از شبکه های مجازی که با فاصله ای اندک در سایت « نسیم آنلاین » منتشر شد،بازتابی گسترده دربسیاری از پایگاههای خبری وکانال های تلگرامی داشت. بسیاری از دوستان و آشنایان و حتی ناآشنایان، در تماس ها و پیام های خود نگارنده را مورد لطف خویش قرار دادند که از آنان سپاسگذارم. دراین میان اما، شاهد واکنش هایی اندک و بسیار محدود نیز بودم که توضیح درباره آنها را خالی از لطف نمی دانم: 1- برخی دوستان گمان برده بودند که که ما با مقایسه محصورین امروز با محصورین دیروز، شان و مرتبت آنان را در حد مرجعیت ارتقاء داده یا گفتار و کردار آنان را هم عیار مراجع دانسته ایم! این انگاره درست نیست، چه اینکه منطقیین هماره گفته اند که «قیاس در تمامی موارد مقرِب نیست، که از جنبه هایی مبعِد است» یا اینکه «مثل همه چیزش مانند ممثل نیست». بدیهی است که محصورین امروز، در جایگاهی بس نازل تر از «مرجعیت» قرار دارند. 2- عده ای دیگر و از سر غوغازیستی، نگاشته حقیر را «انتقام متحجرین و منافقین ضد خلق از امام و یاران امام!» خوانده و بیشتر اسباب مطایبه و خنده مخاطب را فراهم آورده اند. به این دوستان کم شمار که عنوانی بس فراختر از قامت خویش یعنی «جمعیت اطلاعات 36 میلیونی!» را یدک می کشند عارضم که در طول 27 سال پس از رحلت حضرت امام خمینی(قده) و به اذعان بسیاری از صاحب نظران، بهترین یادمان های مطبوعاتی آن حضرت توسط نگارنده تدوین یافته و هنوز نیز بسیاری از مطالب مربوط به آن بزرگ در رسانه های گوناگون -با یا بی ذکر نام- توسط اینجانب تهیه می شود. از این روی منتسب کردن چنین چیزی به بنده، بیشتر موجب مضحکه است. به نظر می رسد آنچه دستاویز این جماعت در این انتساب شده، واپسین خط از آن یادداشت یعنی این فقره بوده که: «باز خدا پدر این سید را بیامرزد که نجیبانه شما را «نانجیب» می خواند، اگر در آن دوران طلایی بودید، با چند کلمه فرمان همه تان را آویزان می کردند». اگر خواننده این کلام قدری به فن استدلال آشنایی داشته باشد، حتما شنیده است که «اثبات شی ء، نفی ماعدا نمی کند» بدین معنا که اگر رهبری کنونی نظام نجیبانه از اجرای مجازات افساد فی الارض بر سران فتنه دریع ورزیده است، نمی توان گفت که رهبری قبلی با اجرای حد مفسد فی الارض بر امثال آنان، نجابت را فرونهاده است. هنر اینگونه برداشت ها، تنها از حاملان عنوان «اطلاعات 36 میلیونی!» برمی آید. 3- نگارنده هیچگاه عادت نداشته که در گفتار و نوشتار خویش، وجهه و سخن دیگران را برای اثبات سخن خویش به خدمت گیرد، لیک اکنون به نظر می رسد که این جماعت در مواجهه با یادداشت ِ این قلم،تسویه حساب با سخنی دیگر را می جویند. سخنی که علی مطهری -که از قضا مورد اقبال این جماعت است- به نقل از رهبر معظم انقلاب بیان داشته و یادداشت دیروز ترجمانی از آن بوده است: «من قبلا در باره بصیرت صحبت کرده ام و اینکه نباید راه شهدا و راه انقلاب را گم کنیم. جرم اینها بزرگ است و اگر امام بودند، شدیدتر برخورد می کردند. اگر اینها محاکمه شوند، حکمشان خیلی سنگین خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهید بود. ما اکنون به اینها ملاطفت کرده ایم»

ارسال نظر: