در نشست‌ خبری عنوان شد

عارف درباره "فریدون": هر کسی تخلف کند باید برخورد شود؛ انقلاب با کسی تعارف ندارد

کدخبر: 2084298

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره پرونده حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور گفت: هر کسی تخلفی کند باید با وی برخورد شود؛ انقلاب ما با کسی تعارف ندارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و رئیس فراکسیون امید صبح امروز (س‌ شنبه 5 بهمن) در نشست‌خبری که دفتر مرکزی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، با تبریک دهه‌فجر و تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، اظهار کرد: ایشان در همه عرصه‌ها یار امام و رهبری بودند و نقش کلیدی در انقلاب داشتند.

وی با اشاره به حادثه پلاسکو و شهادت تعدای از آتش‌نشانان، گفت: حادثه پلاسکو یک هشدار جدی برای همه مدیران است و باید از این حادثه با نگاه پیشگیرانه در برابر حوادثی که در کمین ماست، درس بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بعد از زلزله بم انجمن علمی فرماندهی کنترل تشکیل شد، گفت: حادثه پلاسکو نیاز به تخصص‌های مرتبط در شورای شهر را روشن کرد و انتظار ما از همه جریان‌ها این است که شوراها را به سمت تخصصی شدن پیش ببرند.

عارف در این نشست‌خبری با بیان اینکه ارزیابی ما این است که نقاط ضعفی در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وجود دارد، گفت: ما تلاش می‌کنیم این نقاط ضعف برداشته شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور گفت: هر کسی تخلفی کند باید با وی برخورد شود و انقلاب ما با کسی تعارف ندارد.

رئیس فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: برخورد با فساد جزو اولویت‌های فراکسیون امید است و باید به صورت مسئله ملی با آن برخورد کرد.

عارف در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوری‌اش‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: مبنای ما خرد جمعی است و تصمیم بر حضور یا عدم حضور با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است.

وی ادامه داد: در دوره آینده هم تصمیمات این شورا ملاک عمل خواهد بود، من هم به عنوان یک خدمتگزار کوچک در خدمت مردم هستم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نظر شخصی خودم این است که مسیر سال 92 را ادامه دهیم و باید از آقای روحانی حمایت کرد، اما هنوز شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وارد مصادیق نشده است.

عارف در پاسخ به سؤالی درباره عبور از روحانی توسط اصلاح‌طلبان اظهار کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات 94 با توجه به ضرورت‌ها تشکیل شد و مهمترین راهبرد ما ادامه مسیر 92 بود و در دوره جدید هم این شورا با دو ماموریت انتخابات شوراها و انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل شد.

وی افزود: در جلسه اخیر کارگروهی تشکیل شد که موضع شورا را اعلام کند و مهمترین دستاورد ما حفظ مسیر سال 92 بود که همین مسیر را ادامه می‌دهیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس درباره عدم انسجام بین اعضای لیست امید هنگام ورود به مجلس و ناکامی عارف در انتخابات هیئت‌رئیسه، گفت: اصلاح‌طلبان لیست امید پشت ما را خالی نکردند، همه کسانی که در لیست امید بودند ما را یاری کردند، اما بخش قابل توجهی از لیست امید برای اولین بار وارد مجلس شدند و انسجام بخشی میان آنان زمان می‌برد.

عارف افزود: درباره هیئت‌رئیسه ملاحظاتی مطرح شد که نمی‌خواهم وارد شوم، ولی افرادی که میثاق‌نامه را امضاء کردند به آن عمل نکردند که البته اقلیت بودند و اکثر افراد حمایت‌شان را از ما اعلام کردند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام همیشه انسجام خوبی داشته و تصمیمات این مجمع با اجماع بود که بیانگر ظرفیت اعضاست. دوره فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اسفندماه تمام می‌شود و احتمالا در دور جدید رئیس مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر برنامه ششم توسعه یا قانون بودجه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شود، جلسات تشکیل می‌شود؟ گفت: در این صورت نیاز است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مشخص شود و طبعا باید فردی مدیریت جلسات را بر عهده بگیرد. این مسئله در شئونات رهبری است و کشور ما شخصیت‌های برجسته‌ای دارد که می‌تواند این مسیر را ادامه دهد.

عارف درباره اختلافات میان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای سیاست‌گذاری گفت: شورای عالی وقتی تشکیل شد یکی از دستاوردهای کشور بود؛ من در همان زمان هم خواهش کردم اصول‌گرایان هم به انسجام برسند و به صورت مجموعه منسجم شرکت کنند.

رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه نمی‌گوییم همه تصمیمات دور قبل مورد حمایت اعضا بود، تصریح کرد: برخی احزاب نسبت به لیست گلایه داشتند، ما در تهران پروسه ائتلاف را دنبال می‌کردیم و به خاطر ائتلاف با حامیان دولت مجبور به حذف چند نفر شدیم.

وی با بیان اینکه احزاب منتقد شورای سیاست‌گذاری نظرشان این است که این شورا موجب تضعیف احزاب می‌شود، گفت: ما در جلسات مختلف این موضوع را بررسی کردیم و به نتیجه نرسیدیم. رویکرد ما در شورا تقویت احزاب است. خوشبختانه 5 الی 6 حزب اولیه وارد شورا شدند و یکی دو حزب مانده که ما فعلا آنها را عضو شورا می‌دانیم و امیدواریم آن احزاب هم به شورا ملحق شوند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره ورود دولت به اختلاف بین شورای هماهنگی و شورای سیاست‌گذاری و جلسه اخیر علی یونسی با احزاب منتقد، گفت: ما از هر فردی که برای حل اختلاف ورود کند، تشکر می‌کنیم، اما آقای یونسی هیچ ماموریتی از سمت شورا نداشته و کارگروه تعامل شورای سیاست‌گذاری در این مسیر کمک کند.

عارف درباره نقش آیت‌الله هاشمی در میان اصلاح‌طلبان و وضعیت روحانی بعد از فوت مرحوم هاشمی، گفت: طبعا آقای هاشمی نقش محوری داشت، اما ما یک جریان منسجم هستیم و موضع ما حمایت از دولت بوده و دولت را کمک می‌کنیم و شعارهای آقای روحانی هم با شعارهای اصلاح‌طلبان همپوشانی داشت. حامیان دولت تنها اصلاح‌طلبان نیستند و آمادگی داریم با این طیف برای شورا همکاری کنیم.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی متعلق به یک جریان نبود و یک چهره فراجناحی بود و نقش کلیدی بر عهده داشت و پدر معنوی اصلاح‌طلبان و جریان اعتدال به شمار می‌رفت.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره حضور افراد متخصص در شورای شهر، اظهار کرد: ما شوراها را پارلمان محلی می‌دانیم و دولت باید تا مرز شهرها وارد شود و مدیریت شهر با شورای اسلامی شهر و روستا باشد. ما برنامه تهران فردا را تدوین کرده‌ایم که اگر در تهران پیروز شدیم این برنامه را در تهران خواهیم داشت و برای به نتیجه رسیدن کار شوراها باید افراد متخصص در آن باشند.

رئیس فراکسیون امید مجلس درباره تخریب‌ها علیه دولت گفت: تخریب‌ها همیشه بوده، اما مردم ما درک‌شان بالاست. تخریب‌ها در درازمدت اثری ندارد. برخی رسانه‌ها در انتخابات گذشته لیست‌هایی را متهم به وابستگی به خارج کردند، اما نتیجه عکس داد؛ ما رعایت اخلاق را شرط حضور می‌دانیم.

عارف خاطرنشان کرد: مهمترین چالش آقای روحانی حضور مردم است و باید تلاش کنیم مردم در انتخابات حضور پیدا کنند. اگر مردم حضور پیدا کنند انتخابات پرشورتر از اسفند 96 خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره لایحه برنامه ششم توسعه اظهار کرد: دولت به این لایحه نگاه ویژه‌ای داشت و متاسفانه می‌خواست نگاه خودش را جا بیاندازد و لایحه‌ای که دولت داد براساس همین نگاه بود. این نگاه با سیاق برنامه‌نویسی ناسازگاری کمی داشت. در جلسه‌ای که با دولت داشتیم، تاکید کردیم که دولت لایحه را پس بگیرد، اما دولت این کار را نکرد. زمانی که لایحه بررسی می‌شد حضور دولت، حضوری قوی نبود و کلیات با رای ضعیفی رای آورد.

عارف افزود: ما در دیداری که با آقای روحانی در شهریورماه داشتیم، پیشنهاد کمیسیون مشترک را دادیم و آقای روحانی قبول کرد، اما هنوز از طرف دولت اقدامی نشده و اگر این تشکیل می‌شد در لایحه برنامه هم بهتر عمل می‌کردیم.

وی درباره عدم تحقق برخی شعارهای آقای روحانی، گفت: ما باید ببینیم قبل از سال 92 گفتمان اصلاحات کجا بود؟ ما با رویکرد و حضور در حاکمیت براساس مشترکاتی که با رقبا داریم، حضور یافتیم و بر رویکردی که از سال 92 شروع کردیم، مصر هستیم که ادامه می‌دهیم. باید از دولت حمایت کنیم. دولت دستاوردهای ارزشمندی داشت و روند فعلی،‌ روند خوبی است و خواهش‌مان این است که جوانان شرایط را درک کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران درباره طرح تحقیق و تفحص از شهرداری، خاطرنشان کرد: ما در جلسه با آقای قالیباف به این نتیجه رسیدیم که مشکلات را حل کنیم و نباید مسائل را با هم مخلوط کرد. کارگروهی از سمت دوستان تشکیل دادیم که به ما می‌گویند چه کار کنیم و هماهنگ در مجلس جلو می‌رویم. طرح تحقیق و تفحص هنوز بحث نشده و بعد از برگزاری جلسه با فراکسیون تصمیم می‌گیریم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره معرفی یک کاندیدا در کنار روحانی برای انتخابات 96 گفت: شورای سیاست‌گذاری با یک کاندیدا حضور پیدا می‌کند. در مورد رد صلاحیت آقای روحانی باید بگویم که بعید است چنین اتفاقی بیفتد، مگر اینکه وی خودش نخواهد شرکت کند، البته ما نمی‌توانیم افرادی که از جناح اصلاحات می‌خواهند بیایند منع کنیم، اما آنچه می‌توانم بگویم این است که کاندیدای واحد ارائه خواهیم کرد.

عارف در پاسخ به سؤالی درباره شاخص‌های شورای سیاست‌گذاری برای ارزیابی نامزدهای شورای شهر، تصریح کرد: ما تجربه موفقی را از مجلس داشتیم و از میان 65 نفر با وسواس 30 نفر را انتخاب کردیم. مبنای ما همان شاخص‌های مجلس است؛ یک دسته شاخص‌های عمومی داریم و یک دسته شاخص‌های تخصصی و یک دسته شاخص‌های خاص مناطق و حوزه‌ها.

وی با بیان اینکه چینش لیست براساس سهم احزاب نیست، گفت: با این حال امتیاز خوبی به عضویت در احزاب دادیم. همچنین امتیاز بالایی به جوانان و زنان خواهیم داد. ما در مصادیق هیچ حوزه‌ای دخالت نمی‌کنیم، بلکه بر عهده شورای اصلاح‌طلبان در شهرهاست و اگر اختلافی پیش آمد به شوراهای استانی واگذار می‌شود، اما ارائه لیست تهران بر عهده هیئت رئیسه شورای سیاست‌گذاری است که بعد از عید وارد بررسی لیست می‌شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره جایگزینی ناطق‌نوری به جای هاشمی‌رفسنجانی، اظهار کرد: آقای ناطق‌نوری ویژگی‌های بسیاری دارند. در دوران جدید ایشان جایگاهی والاتر از یک جریان دارد و نقش تاثیرگذاری خواهند داشت و انتظار حضور جدی‌تر از ایشان می‌رود.

رئیس فراکسیون امید مجلس درباره معرفی محمدعلی نجفی به عنوان آلترناتیو در کنار آقای روحانی برای انتخابات 96 گفت: احزاب می‌توانند نظرشان را داشته باشند، اما تصمیم را شورای سیاست‌گذاری می‌گیرد. این مواضع یا مواضع فردی و یا مواضع حزبی است، ولی هنوز شورا در مصادیق ورود نکرده است.

وی درباره منشور حقوق شهروندی و ضمانت اجرا نداشتن این منشور، خاطرنشان کرد: موضع گفتمان اصلاحات حاکمیت و اجرای تمام اصول قانون اساسی به خصوص فصل سوم است. باور داریم که فصل سوم اصولی مترقی دارد که باید اجرا شود. حقوق شهروندی را که آقای روحانی مطرح کرد در کمیته حقوقی فراکسیون امید بررسی شد و با هماهنگی دولت می‌توانیم برای تبدیل آن به لایحه کمک کنیم.

ارسال نظر: