چرا اتومبیل اقتصادی نیسان جوک در ایران پرهزینه است؟

کدخبر: 2356080

نیسان هم مانند دیگر کمپانی‌های خودروساز ژاپنی، همواره از محبوبیت ویژه‌ای در ایران برخوردار بوده، اما حضور چندان پررنگی در کشور ما نداشته است. در بخش سدان تنها تینا و ماکسیما را برای دوره‌ای کوتاه در کشور داشتیم و در بخش شاسی‌بلندها نیز مدل‌های قشقایی، مورانو و پیکاپ به ایران وارد شدند.

نسیم آنلاین : نیسان هم مانند دیگر کمپانی‌های خودروساز ژاپنی، همواره از محبوبیت ویژه‌ای در ایران برخوردار بوده، اما حضور چندان پررنگی در کشور ما نداشته است. در بخش سدان تنها تینا و ماکسیما را برای دوره‌ای کوتاه در کشور داشتیم و در بخش شاسی‌بلندها نیز مدل‌های قشقایی، مورانو و پیکاپ به ایران وارد شدند. هرچند که همین مدل‌های محدود نیز با وجود واردات نه چندان طولانی‌مدت، بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. در این میان نباید وانت نیسان‌های مونتاژ داخل را هم فراموش کرد. اما بالاخره پس از سال‌ها، فرصت کوتاه پسابرجام اجازه داد تا مجددا ایرانیان از محصولات این برند محبوب بهره‌مند شوند و چه محصولی بهتر از جوک برای این ورود دوباره؟

فرار از طراحی‌های قدیمی با نیسان جوک

نیسان جوک آنقدر در جهان موفق بود که در بهترین انتخاب بودنش برای ورود به کشورمان شکی نبود. به خصوص با طراحی کاملا متفاوتش برای ایرانیانی که سال‌ها با طراحی‌های قدیمی و کسالت‌بار داخلی درگیر بودند. همین چهره متفاوت در کنار قیمت نسبتا مناسب خودرو (جوک در دنیا نیز خودرویی ارزان و اقتصادی در سگمنت خود محسوب می‌شود) باعث شد تا دردسرها و مشکلاتی که ممکن است برای صاحبش فراهم آورد، کمتر دیده شود. به نوعی خریداران ایرانی از تولیدکننده قشقایی و ماکسیما انتظار نقص و عیب نداشتند. اما آیا این انتظارات در مورد نیسان جوک، انتظار به جایی بود؟

یک اتومبیل ضعیف در سبد نیسان

یکی از انتظاراتی که از تولیدات نیسان نمی‌رود، ضعف موتور است، بخصوص برای کراس‌اوورهای این کمپانی. مدل‌های اسکای پک و پلاتینیوم جوک دارای این ضعف هستند و مناسب استفاده شهری بوده و راننده را در مسیرهای برون شهری و بخصوص سربالایی‌ها دچار دردسر می‌کنند. البته این مشکل را در مدل اسپرت که به موتور توربو مجهز است، کمتر می‌بینیم. این مدل نیز گران‌تر از مدل‌های پایه است و به نسبت افزایش قیمتش آنطور که باید عمل نمی‌کند. همچنین سیستم تعلیق خودرو مناسب حتی مصارف شهری هم نیست و انتقال ضربات به داخل کابین بیش‌ازحد است. از دیگر مشکلات فنی جوک می‌توان به معضل گیربکس و سوئیچ و استارت آن اشاره کرد که مالک را خیلی زود دچار هزینه‌های بالا می‌کند. همچنین عملکرد گیربکس اصلا در حد و اندازه‌های نیسان نیست. مشکل دیگر قطعات داخل کابین است. معمولا با پرداخت مبلغی حدود ۵۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان (اردیبهشت ۹۹)، انتظار نداریم در داخل کابین

متریال کم کیفیت از جنس پلاستیک خشک ببینیم. اما این اشکال را در نیسان جوک مشاهده می‌کنیم. با این قیمت برای یک اتومبیل، این موضوع‌ها شاید مثل شوخی باشد، اما واقعیت دارد. برای بررسی دقیق‌تر قیمت جوک می‌توانید به این منبع مراجعه کنید.

غیر از مشکل متریال، با معضل فضای کم کابین هم مواجه‌ایم. چرا که شما کراس‌اووری می‌خرید که کابینی در اندازه یک کوپه دارد. باورش سخت است، اما پیشنهاد می‌شود، اگر در خانواده، فردی قد بلند دارید سراغ این اتومبیل نروید. مخصوصا که صندلی‌های عقب این خودرو به نسبت خشک و بدفرم هستند. مشکل صندلی‌ها فقط در بخش عقب نیست، بلکه صندلی‌های ردیف جلو نیز از ارگونومی خوبی برخوردار نیستند و در رانندگی‌های طولانی مدت سرنشین و راننده را خسته و کلافه می‌کنند.

بازار نسبتا بی‌جان نیسان جوک

نیسان جوک از اتفاقات خوب پسابرجام بود. این خودرو نیز مانند بسیاری از پسابرجامی‌ها بعد از اعمال مجدد تحریم‌ها با معضل خدمات پس از فروش مواجه شد. درواقع شرکت وارد کننده و نمایندگی نیسان قادر به دادن خدمات مناسب نیست و مالکان جوک را با دردسرهای زیادی مواجه کرده است. علاوه بر این باید به کمبود قطعات یدکی جوک و به دنبال آن گران شدن غیرعادی آن‌ها هم اشاره کرد. معضلی که باز هم ناشی از تحریم‌هاست. این دو معضل اخیر، جوک را که در گروه تولیدات اقتصادی نیسان بوده، به خودرویی پرهزینه در ایران تبدیل کرده است. احتمالا همین دلایل باعث شده که ایرانیان عطای چهره جذاب خودرو را به لقایش ببخشند و مالکانش سراغ فروش این خودرو بروند. البته این اتومبیل مشتری چندانی هم ندارد، این را می‌توان از صدها آگهی نیسان جوک در دیوار و دیگر سامانه‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو متوجه شد. غیر منتظره هم نیست، چرا که خریدار به اندازه هزینه‌های بالای جوک خودروی خوبی را صاحب نمی‌شود. قیمت جوک در اثر تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار بیش‌ازحد غیر معقول و غیرمنطقی شده است. درست است که جوک یک محصول از کمپانی نیسان است، اما با نکاتی که ذکر شد درمی‌یابیم قیمت بالای آن اصلا قانع‌کننده نیست.

ارسال نظر: