انتقاد رئیس جمهور آذربایجان از غرب بابت نابرابری در توزیع واکسن

کدخبر: 2370146

رئیس جمهور آذربایجان از کشورهای غربی بابت سهم ناعادلانه واکسن کووید ۱۹ انتقاد کرد.

"الهام علی‌اف"، به تلویزیون دولتی آذربایجان گفت بحران بین برخی کشورها بر سر واکسن‌های کووید ۱۹ نگران‌کننده است.

علی‌اف با ارجاع به بحران بین انگلیس و اروپا، گفت اتحادیه اروپا، انگلیس را به توزیع ناعادلانه واکسن‌هایی که تولید کرده‌اند، متهم کرده است.

وی یادآور شد: عنوان شده که ۱۳ درصد شهروندان بریتانیایی و ۲ درصد شهروندان اتحادیه اروپا واکسن زده‌اند. در این شرایط، ۷۵ درصد جمعیت در انگلیس تا ژوئیه، و در اتحادیه اروپا تا اکتبر واکسینه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای توسعه‌یافته نمی‌توانند این واکسن‌ها را منصفانه تقسیم کنند و همدیگر را متهم می‌کنند، کشورهای دیگر باید چه فکری بکنند؟ چه کسی به کشورهای فقیر و مردم کشورهای در حال توسعه‌ کمک می‌کند؟ هیچ‌کس در این باره فکر نمی‌کند.

وی گفت: آذربایجان به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد تا ۲۰۲۲، به انتقاد از این مسئله ادامه خواهد داد. علی‌اف همچنین افزود مبارزه برای واکسیناسیون ممکن است افزایش یابد و منجر به نتایج غم‌انگیزی شود.

وی اظهار کرد: مبارزه برای واکسن، به ویژه در میان کشورهای ثروتمند، به صورت منفی بر تولیدکنندگان واکسن اثر می‌گذارد. علی‌اف ضمن تأکید بر اینکه این شرایط بی‌اعتمادی را در بین کشورها افزایش داده، گفت بسیاری کشورها شهروندان خود را از این واکسن‌ها محروم می‌کنند.

علی‌ اف گفت آن‌ها شاهد "یک دوره رسمی نئواستعماری یا استعمار اعلام نشده" هستند و این شرایط را "خودخواهی و بی‌تدبیری" توصیف کرد.

آذربایجان در ۱۹ ژانویه اولین مرحله کارزار واکسیناسیون خود علیه ویروس کرونا را با کارکنان بهداشتی آغاز کرد.

این کشور برنامه دارد به تدریج ۴ میلیون دوز واکسن کرونا دریافت کند و هدف دارد ۴۰ درصد جمعیت کشورش را با گرفتن دوزهای بیشتر واکسن در آینده، واکسینه کند.

طبق آمار دانشگاه جانز هاپکینز مستقر در آمریکا، همه‌گیری کووید ۱۹ از زمان ظهور در دسامبر ۲۰۱۹ تاکنون، جان بیش از ۲ میلیون نفر را در ۱۹۲ کشور و منطقه گرفته است. بیش از ۱۰۳ میلیون مبتلا و بیش از ۵۷ میلیون بهبود در سراسر جهان گزارش شده است.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: