بهار امسال فقط ۳۸.۵ میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص پیدا کرد!

کدخبر: 1027751

در فصل بهار امسال تقریبا فعالیت‌های عمرانی در سطح کشور خوابیده بوده مگر آن که پیمانکاران با امید به دریافت پول از دولت در سایر فصول، فعالیت‌های خود را انجام داده باشند

به گزارش «نسیم» بانک مرکزی در جدیدترین آمار منتشر شده از کاهش میزان پرداخت‌های عمرانی کشور در فصل بهار امسال خبر داد. بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت بودجه عمومی دولت در سه‌ماهه اول امسال، در این مدت فقط 38.5 میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص پیدا کرده که رقم بسیار ناچیزی است و فقط هزینه اجرای چند پروژه کوچک را تامین می‌کند. این در حالی است که طبق قانون بودجه، دولت مکلف شده امسال بیش از 47000 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص دهد. در فصل بهار امسال؛ پرداخت‌های عمرانی تقریبا صفر بود در همین مدت دولت 35 هزار و 919 میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری خود کرده است، یعنی 932 برابر پرداخت‌های عمرانی. مسئولان دولتی پیش از این به طور تلویحی از وضعیت نامناسب تخصیص بودجه عمرانی در سال جاری سخن گفته بودند، اما تاکنون آمار رسمی در این باره منتشر نشده بود و تصور نمی‌شد که بودجه عمرانی سه‌ماهه امسال تا این حد پایین باشد. به عبارتی در فصل بهار امسال تقریبا فعالیت‌های عمرانی در سطح کشور خوابیده بوده مگر آن که پیمانکاران با امید به دریافت پول از دولت در سایر فصول، فعالیت‌های خود را انجام داده باشند. البته میزان تخصیص بودجه عمرانی در سه‌ماهه اول امسال نسبت به رقم سال گذشته حدود 6 میلیارد تومان بیشتر بوده، اما فصول بهار این دو سال را می‌توان بدترین سال‌های تخصیص بودجه عمرانی در 15 سال اخیر دانست.

تخصیص بودجه عمرانی در فصل بهار سال‌های 93 و 94 حتی از ارقام مدت مشابه در دولت اصلاحات در یک دهه پیش هم (با صرف نظر از کاهش چند برابری ارزش پول در این سال‌ها در اثر تورم) کمتر است. مسئولان دولتی علت کاهش پرداخت‌های عمرانی را مشکلات درآمدی ناشی از ادامه تحریم‌ها و همچنین کاهش قیمت نفت عنوان می‌کنند. در هر صورت آمار کاهش پرداخت‌های عمرانی در فصل بهار امسال گویای ادامه شرایط رکود در اقتصاد کشور است.

منبع: مشرق

ارسال نظر: