هشدار راغفر به دولت: افزایش ۳۵ هزار میلیارد تومانی بودجه جاری رکود و بیکاری را تشدید می‌کند

کدخبر: 1028805

این اقتصاددان در گفتگو با «نسیم»: اختصاص تنها ۳۸ میلیارد تومان بودجه عمرانی در ۹۰ روز ابتدایی سال، تبعات منفی زیادی دارد/ احتمالا دولت در شش ماه آینده، از خدمات عمومی کسر خواهد کرد

حسین راغفر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از کاهش بودجه عمرانی در سه ماهه نخست امسال اظهار کرد: اختصاص تنها 38.5 میلیارد تومان بودجه عمرانی در فصل بهار آثار منفی زیادی بر روند اشتغالزایی در کشور دارد و به طولانی تر شدن اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی در کشور خواهد انجامید.

وی خاطرنشان کرد: سالهای گذاشته مبالغ هنگفتی در زمینه طرحهای عمرانی هزینه شده بود و در حال حاضر چندین هزار پروژه نیمه تمام دولتی وجود دارد، که مبالغ زیادی از منابع ملی را قفل کرده است. اگر دولت منابعش را برای راه اندازی این پروژه ها مصرف کند، هم اشتغال ایجاد می شود و هم لااقل چند تا از این پروژه ها به سرانجام می رسند و هدف نهایی ایجاد این پروژه ها که آبادانی کشور بوده، محقق می شود.

این استاد دانشگاه با انتقاد از افزایش بودجه جاری کشور گفت: افزایش 35.9 هزار میلیارد تومانی بودجه جاری می تواند اثرات تورمی زیادی داشته باشد، اما اگر بودجه عمرانی افزایش پیدا می کرد هم ارزش افزوده زیادی به وجود می آمد و اشتغال خوبی ایجاد می شد، که متاسفانه دولت توجهی به این مسئله نمی کند.

راغفر با اشاره به میزان اعتبار تخصیص داده شده برای بودجه عمرانی در کشور گفت: ممکن است این 38.5 میلیاردی که به بخش عمرانی تخصیص داده شده، اصلا واقعیت نداشته باشد، بلکه دولت با این بودجه بخشی از بدهی های خود را پرداخت کرده باشد و به اسم بودجه عمرانی بودجه ای را صرف کرده باشد، که اما معلوم نیست در کجا این بودجه ها هزینه شده است، زیرا حتی نشانه های کمی از پیشرفت پروژه های عمرانی در شش ماه اخیر هم دیده نمی شود.

وی در تشریح اثرات افزایش بودجه جاری کشور در فصل بهار گفت: با افزایش 35.6 هزار میلیارد تومانی بودجه جاری که بهار امسال را به یکی از پرخرجترین بهارهای چند سال اخیر تبدیل کرده است، دولت در پاییز و زمستان با کسری بودجه زیادی رو به رو خواهد شد و احتمالا بازهم در شش ماه آتی بودجه عمرانی را کسر خواهد کرد که این مسئله رشد و آبادانی و اشتغال کشور را مورد تهدید قرار خواهد داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) افزود: احتمالا دولت در شش ماه آینده سال از خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش و پرورش کسر خواهد کرد، بنابراین خدمات و رفاه عمومی در جامعه آسیب جدی خواهد دید.

راغفر در خصوص اثرات کاهش بودجه عمرانی گفت: کاهش بودجه عمرانی مطمئنا به اشتغال آسیب خواهد زد و کاهش تقاضا در بخش مسکن را به وجود خواهد آورد. این اتفاقی است که در تابستان امسال به خوبی شاهد آن بودیم و می دیدیم علی رغم این که مردم در سالهای گذشته در تابستان استقبال خوبی از بازار مسکن داشتند، امسال تابستان بازار مسکن کشور در وضعیت بسیار بدی قرار داشت. در نهایت باید گفت دولت با این رفتاری که با بودجه 94 انجام داد، نباید امیدی به خروج از رکود داشته باشیم.

ارسال نظر: