یک فعال کارگری: دولت دلایل و مؤلفه‌های کافی برای دفاع از کاهش نرخ بیکاری ندارد

کدخبر: 937603

حاج‌اسماعیلی در گفتگو با «نسیم» تأکید کرد: دولت باید بگوید با وجود نرخ رشد اقتصادی که اعلام می‌کند و خودش نتوانسته از این نرخ رشد دفاع کند و مدعی است شغل همراه آن نبوده، چطور نرخ بیکاری کاهش یافته است

حاج‌اسماعیلی، یک فعال کارگری در گفتگو با «نسیم» درباره نرخ بیکاری تک‌رقمی 9.5 درصدی تابستان 93 که مرکز آمار ایران اعلام کرده است، اظهار داشت: طی 3، 4 سال اخیر ما یک مشکل اساسی در خصوص بحث بیکاران و اشتغال داشتیم و این‌که بازار کار کشور علاوه بر این‌که دچار محدودیت‌های عمده بوده، رکود در بازار کار را شاهد بوده‌ایم.

حمید حاج‌اسماعیلی افزود: آن جمعیتی که به صورت ضربتی و سریع در بازار کار به عنوان اشتغال شکل می‌گیرد، به طور معمول در بنگاه‌های کوچک جمع می‌شوند.

وی تصریح کرد: بعد از محدودیتی که برای کشور از طریق تحریم‌ها ایجاد شد و به خصوص همراهی و همگامی هدفمندی یارانه‌ها با آن، ضربه شدیدی را بنگاه‌های کشور دیدند؛ به خصوص بنگاه‌های کوچک دچار مشکل اساسی شدند.

این کارشناس بازار کار عنوان کرد: با آماری که خود دولت اعلام کرده و آنچه که ما در دادگاه‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار شاهد بودیم، نزدیک به 50 درصد بنگاه‌های کوچک در ایران تعطیل شدند و بقیه بنگاه‌های به کمتر از ظرفیت 50 درصد رسیدند. این در حالی است که 50 درصد جمعیت شاغلان کشور در حوزه مشمولان قانون کار، مربوط به بنگاه‌های کوچک است.

حاج‌اسماعیلی با بیان این‌که برنامه‌های اشتغال در کوتاه‌مدت، یعنی 5/ 1 تا سه سال در بنگاه‌های کوچک شکل می‌گیرد، گفت: اگر کسی از دولتی انتظار داشته باشد که در یک دوره 4 ساله دولت بخواهد کار خاصی را در حوزه اشتغال و بیکاری انجام دهد، به طور معمول به بنگاه‌های کوچک معطوف می‌شود.

وی افزود: دولت باید بپذیرد انتقادی که در زمینه آمار نرخ بیکاری وجود دارد، جدی است.

این کارشناس بازار کار در گفتگو با «نسیم» با طرح این پرسش که دولت با چه منطقی نرخ بیکاری را کاهشی اعلام می‌کند، اظهارداشت: ما اعتقاد داریم که جمعیت کشور به لحاظ کارجویان افزایش یافته است. در عین حال، زنان در ایران رفته رفته و هر سال با جمعیت و مشارکت بیشتری به سن کارجویان و جمعیت فعال اضافه می‌شوند.

حاج‌اسماعیلی ادامه داد: تغییر فرهنگی، تغییر سیاسی، تغییر اجتماعی و تغییر رفتارهای جمعیتی در ایران زنان را هر روز بیشتر در خیل کارجویان قرار داده است، بنابراین کاهنده بودن جمعیت فعال به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

وی عنوان کرد: در عین حال، مشکلاتی که در بازار کار ایجاد شده، باعث شده افراد زیادی شغل خود را از دست دهند.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: دولت شرایط خوبی را طی یک‌سال گذشته ایجاد کرده است. ما هم قبول داریم ثبات در بازار کار و آرامش در کشور و جلوگیری از افزایش نرخ تورم ایجاد شده، اما غیر این‌ها کار خاصی را دولت انجام نداده است.

حاج‌اسماعیلی با بیان این‌که بعضی وقت‌ها ممکن است ما جمعیت فعال را در حوزه دلالی و واسطه‌گری بخواهیم مطرح کنیم، متذکر شد: توجه داشته باشید در کشور ما به طور معمول بازار سکه و ارز این جمعیت را به عنوان کسانی که به غیر از شغل‌های رسمی وارد این کارها می‌شوند و منبع درآمدی برای آنها به وجود می‌آید، جذب می‌کند.

وی افزود: دولت طی یک‌سال گذشته این دو بازار را مهار کرده، بنابراین منبع درآمدی برای این کارجویان و بیکاران نبوده است.

این فعال کارگری تصریح کرد: دولت باید بگوید با وجود نرخ رشد اقتصادی که اعلام می‌کند و خودش نتوانسته از این نرخ رشد دفاع کند و مدعی است شغل همراه آن نبوده، چطور نرخ بیکاری کاهش یافته است.

حاج‌اسماعیلی در ادامه گفتگوی خود با نسیم عنوان کرد: من فکر می‌کنم دولت دلایل و مولفه‌های کافی را برای دفاع از کاهش نرخ بیکاری و رشد اقتصادی در کشور نتوانسته اعلام کند و این پرسش باقی است که در عین حال که اعتقاد داریم مولفه‌های اقتصادی مانند زنجیر به یکدیگر وابسته هستند و یکدیگر را متاثر می‌کنند که برآیند آن باید اشتغال باشد که در جامعه محسوس نیست، چه کنیم اعتنا و اعتماد به آمار در ایران ایجاد شود.

این فعال کارگری با بیان این‌که این موضوع نگرانی‌های زیادی را در پی دارد، چراکه می‌تواند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کشور را دچار مشکل کند، متذکر شد: ما سال‌هاست که به‌عنوان یک بیماری با موضوع اختلاف‌نظر در آمارها روبه رو هستیم.

حاج‌اسماعیلی ادامه داد: برنامه پنجم توسعه رو به اتمام است و بیشتر از 70 درصد آن معطل مانده و اجرا نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به نقطه‌ای برسیم که این همه ابهام در زمینه آمارها وجود نداشته باشد و اعتماد و اطمینان به آمارها را به مردم برگردانیم.

ارسال نظر: