عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس: بدترین راه جبران کسری بودجه گران کردن دلار است

کدخبر: 942829

منصور اعتصامی در گفتگو با «نسیم»: نفت ۱۰۰ دلاری که در بودجه ۹۳ بسته شد مقداری با خوش‌بینی همراه بود؛ ما باید از تجربیات سال گذشته درس بگیریم و قیمت نفت سال ۹۴ را با احتیاط بیشتری پیشنهاد کنیم

دکتر منصور اعتصامی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «نسیم» در پاسخ به این سوال که با ادامه کاهش قیمت جهانی نفت میزان کسری بودجه چه میزان خواهد بود، گفت: قطعا با ادامه روند کاهش قیمت با کسری بودجه مواجه خواهیم بود که این رقم بیش از 15-10 درصد است.

اعتصامی درباره تمهیدات دولت برای مقابله با کسری بودجه احتمالی نیز توضیح داد: تنها راه مقابله با کسری بودجه اعتقاد به مفاهیم اقتصاد مقاومتی است ؛ دولت باید آموزه های اقتصاد مقاومتی را در اقتصاد ایران پیاده کند. وی اضافه کرد: به نظر من، کاهش هزینه های دولت بهترین راهکار برای ادامه سال جاری بدون ایجاد چالش های گسترده است.

وی اظهار داشت: دولت باید یک بازنگری کلی در هزینه کرد اعتبارات جاری دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌هایی که از هزینه دولت استفاده می‌کنند انجام دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در خصوص اینکه ممکن است یکی از راه‌‌های جبران کسری بودجه بودجه گرانی دلار باشد شما چه میزان احتمال میدهید دولت یازدهم چنین اقدامی را مرتکب شود به نسیم گفت: بعید می دانم این دولت بخواهد دست به چنین اقدامی بزند؛ دولت راستگویان قرار نیست با استفاه از روش‌های غیراقتصادی کسری بودجه را جبران کند.

وی با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت دهم تاکید کرد: دولت قبل با روش غیراصولی افزایش نرخ دلار خواست تا حدودی کسری بودجه خود را جبران کند که این بدترین راه بود و این امر باعث شد به تولید و معیشت مردم آسیب وارد شود. این کار دولت دهم منجر به افزایش تورم و نقدینگی سرگردان شد اما معتقدم این دولت بنا ندارد از این نوع اقدامات که کاملا غیراصولی است پیروی کند.

او تأکید کرد: تنها راه‌حل جبران کسری بودجه کاهش سطح هزینه‌ها است و این دولت باید این اقدام را از همین امروز انجام دهد.

اعتصامی در ادامه با بیان اینکه قیمت نفت در بودجه سال 93 بسیار خوش بینانه درنظر گرفته شده بود گفت: قیمت نفت 100 دلاری با ریسک همراه بود؛ البته این اتفاق افتاد و حالا ما باید از گذشته درس بگیریم و قیمت نفت را حداقل در بودجه سال 94 ، با احتیاط بیشتری در نظر بگیریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: "دولت می‌تواند با استفاده از روش تطبیقی و عقلایی نرخ نفت را در بودجه بدست بیاورد که در روش تطبیقی استفاده از یک روش آمارسنجی و در روش عقلایی بررسی بازار میتواند یک قیمت مناسب به ما ارائه دهد." وی اضافه کرد: من معتقدم کاهش قیمت جهانی نفت یک رفتار سیاسی بوده و منشا اقتصادی ندارد.

ارسال نظر: