خلیلیان: دشمن بی‌برنامگی دولت در اقتصاد را فهمیده و می‌خواهد امتیاز بیشتری از ما بگیرد

کدخبر: 982311

وزیر سابق کشاورزی در گفتگو با «نسیم» افزود: واردات محصولات کشاورزی ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته/ تعرفه ترجیحی و نمایشگاه پوشاک ترکیه نمونه بی‌توجهی دولت به اقتصاد مقاومتی است

صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم در گفتگو با «نسیم» در خصوص اهتمام دولت به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: دولت فعلی با توجه به نوع شکل گیری که داشت، بیشتر تمرکز خود را روی مسائل سیاست خارجی قرار داده و امیدوار است که با یک تفاهم هسته ای با غرب، تحریم ها برداشته شود.

وی افزود: استنباط دولت این است که برداشته شدن تحریم ها مشکلات اقتصادی را مرتفع می کند که این مسئله باعث شده که عملکرد به خصوصی از آن ها در حوزه اقتصاد مقاومتی نبینیم.

وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم با اشاره به شعارهای رئیس جمهور در دوران انتخابات به نسیم تصریح کرد: اگر به تبلیغات انتخاباتی آقای روحانی نگاه کنیم ، نتیجه ای جز تمرکز بر سیاست خارجی نمی بینیم، زیرا ایشان می گفت اگر قرار است چرخ سانتریفیوژها بچرخد باید چرخ زندگی مردم هم بچرخد.

خلیلیان ادامه داد: این نوع تبلیغ یک پیام واضحی را ارائه می کند که بر طبق آن بحث هسته ای و تحریم ها به مسائل و مشکلات داخلی اقتصاد کشور گره زده می شود.

وی با بیان این مطلب که " دولت برای گسترش برنامه هسته ای در داخل کشور اولویتی ندارد " خاطرنشان کرد: عمده فعالیت های هسته ای کشور به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمده است و دولت تنها به برداشته شدن کامل تحریم ها چشم دوخته است.

وزیر سابق جهاد کشاورزی با اشاره به عناصر و افراد حاضر در دولت تصریح کرد: عناصری که در دولت حضور دارند برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی آمادگی ندارند و اگر دولت قصد دارد که همت خودش را بر توانایی های داخل بگذارد و در چارچوب اقتصاد مقاومتی بخواهد فعالیت کند بایستی عناصر متناسب با آن را هم در دولت به کار بگیرد.

خلیلیان با انتقاد از واردات محصولات کشاورزی در یک سال گذشته گفت: شواهد ضعف دولت در اقتصاد مقاومتی را می توانیم در حوزه کشاورزی ببینیم که واردات این محصولات50 تا 100 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه به نسیم تصریح کرد: اخیرا در بحث روابط تجاری با ترکیه دولت معافیت های مالیاتی را به کالاهای وارد شده به ایران قائل شده که به جای اینکه به نفع تولید داخل باشد به نفع خارجی هاست و حجم واردات را از کشوری مانند ترکیه به سمت ایران بیشتر می کند.

وزیر سابق جهاد کشاورزی گفت: نمونه دیگری از بی توجهی به اقتصاد مقاومتی برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران است که آن هم در آستانه شب عید که تولید کنندگان داخلی به رونق بازار آن امید دارند بسیار تاسف آور است.

خلیلیان افزود: اگر قرار باشد یک چنین فضای تجاری را در اختیار شرکت های تجاری خارجی قرار دهیم، این به ضرر تولید کنندگان داخلی ماست و صدمات جبران ناپذیری به آن وارد می کند.

وی دید دولت را در اقتصاد تجارت خارجی واردات محور دانست و بیان کرد: دولت به جای اینکه همت خود را در جهت حمایت از تولید داخل بگذارند عمدتا توجه خود را بر واردات گذاشته است و در بسیاری از محصولات اساسی و کالاهای صنعتی ما با افزایش واردات به نحو بی رویه ای مواجه شدیم.

وزیر سابق جهاد کشاورزی دو بودجه ارائه شده توسط دولت یازدهم را در جهت عکس اقتصاد مقاومتی دانست و به نسیم عنوان کرد: در حال حاضر دولت دو بودجه به مجلس داده است که آثاری از اقتصاد مقاومتی در هیچ کدام از آن ها دیده نمی شود.

خلیلیان از نظام بودجه ریزی در کشور انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر بودجه هایی که دولت تدوین می کند تنها برای سرانه عادی کشور در نظر گرفته شده است و نشانی از اقتصاد مقاومتی در آن ها نمی بینیم.

وی با بیان این مطلب که " در حوزه اقتصاد مقاومتی با خلا برنامه مدون از سوی دولت رو به رو هستیم " بیان کرد: بدون وجود برنامه مدون از سوی دولت ارزیابی عملکرد آن ها دشوار است زیرا دولت مشخص نکرده است که چگونه قصد دارد تا لایحه خروج از رکورد را اجرا کند.

وزیر سابق جهاد کشاورزی با انتقاد از زمان ارائه لایحه حمایت از تولید به نسیم تصریح کرد: با توجه به زمان ارائه این لایحه تا زمان تصویب آن چهار سال این دولت عملا تمام می شود و دولت نمی تواند گام موثری در عرصه تولید بردارد.

خلیلیان اضافه کرد: دشمن بی برنامگی دولت در حوزه اقتصاد و قرار دادن تمرکز آن ها بر روی برداشتن تحریم ها را متوجه شده است و قصد دارد امتیازات بیشتری از کشور بگیرد و این هدف دولت یک اشتباه استراتژیک است.

ارسال نظر: