حضور فرمانده منطقه یکم نداجا بر روی عرشه ناوشکن هند

کدخبر: 2035223

فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش به همراه هیئت همراه و استاندار هرمزگان بر روی عرشه ناوشکن هندی "گانگا" حضور یافتند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، امیر دریادار دوم آزاد فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش به همراه هیئت همراه و استاندار هرمزگان بر روی عرشه ناوشکن هندی گانگا با کارکنان ناوگره اعزامی از کشور هند دیدار کردند.

در این مراسم آقای "سائوراب کومار" سفیر کشور هندوستان درایران به سخنرانی پرداخت و گفت :ما اهمیت زیادی برای ایران قائل هستیم و نخست وزیر هند در تاریخ 22 و 23 ماه جاری میلادی از ایران بازدید و مذاکراتی با بالاترین مقام های ایرانی داشت.

وی افزود:ما باید روابطمان را پیش ببریم و گسترده کنیم و بازدید کشتی های هندی یک روز بعد از سفر نخست وزیر هند اتفاقی نیست و انعکاس دهنده اهمیت روابط دفاعی و همکاری دریانوردی بین ایران و هند است و امیدوارم این دو کشتی در زمان کوتاه استقرار در بندرعباس روابط دوستانه و دفاعی را به بالاترین سطوح برسانند.

وی خاطرنشان کرد: تعاملات ما در زمینه دریایی در چند سال گذشته افزایش یافته و مشتاق افزایش بیشتر آن هستیم.

همچنین امیر دریادار دوم آزاد فرمانده منطقه یکم نداجا دراین مراسم گفت: به فرمانده ناوگروه خسته نباشید عرض می کنم که دریای طولانی را طی کردند و به این جا آمدند و به ناوگروه هندی خوش آمد مجدد عرض می‌کنم که در فاصله زمانی یک سال برای دومین بار مهمان ما هستند.

وی افزود: این روابط قطعاً بیانگر تعاملات بین دو کشور است و وقتی به تاریخ دو کشور و همچنین نیروی دریایی دو کشور نگاه می کنیم در میابیم که روابط بسیار محکمی داشته‌اند.

دریادار دوم آزاد خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،ما درگیر جنگ تحمیلی ناخواسته شدیم ولی علی‌رغم اینکه کشور ما درگیر جنگ بود، با کشور هند رابطه داشیم و ناوگروه‌های ما از کشور هند بازدید می‌کردند، شما می دانید کشوری که درگیر جنگ باشد تعاملات سیاسی آن دچار اختلال می‌شود، به خصوص بعد از وقوع انقلاب و این بر روی سیستم نظامی آن نیز تاثیر گذار خواهد بود اما با توجه به همه مشکلات، ناوگروه های ما برای گسترش روابط از بنادر این کشور بازدید می کردند و این از گذشته تا به امروز نیز ادامه دارد.

وی افزود: با گذشت زمان، اهمیت این منطقه روز به روز برای جهان مشخص تر می شود، در این حوزه و در کشور چین، تقریباً دو سوم جمعیت جهان زندگی می‌کنند و نه تنها اقتصاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند بلکه اقتصاد سایر کشورها ی جهان به این منطقه وابسته است.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش گفت: این زیر ساخت های تعیین کننده، نیازمند امنیت است، این اقتصاد و این تجارت و بازرگانی حتما باید از ناحیه دریا انجام شود و 70 درصد اقتصاد دنیا وابسته به این منطقه است، چه در بخش صادرات و چه در بخش واردات، پس این حق را داریم تا این منطقه را مثلث طلایی بنامیم و منافع آن را حق خودمان بدانیم و هر چه ما بیشتر در دریا حضور داشته باشیم و موثرتر باشیم و تعامل بیشتری داشته باشیم از اعمال سیاست‌های کشورهای فرامنطقه‌ای در این منطقه جلوگیری خواهیم کرد.

دریادار آزاد در پایان خاطر نشان کرد: یک ایران قوی و مستقل برای همه کشور های منطقه منفعت دارد و از طرفی یک هند پیشرفته نیز برای منطقه مفید خواهد بود.

در ادامه جاسم جادری استاندار هرمزگان ضمن خیر مقدم به مهمانان هندی به سخنرانی پرداخت و گفت:استان هرمزگان مهمترین و استراتژیک ترین استان ایران است و به دلیل وجود تنگه استراتژیک هرمز و 5 کشور حاشیه خلیج همیشه فارس ،نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ایران در این ساحل زیبا مستقر است و همیشه این نیروی راهبردی منادی صلح در منطقه بوده است

وی افزود: حضور نیروی دریایی ارتش هند و نخست وزیر این کشور درایران نشانه برادری و نزدیکی این دو کشور است و من امیدوارم که ان شا ا... این تفاهمات و توافقات در صحنه دیپلماسی بین هند و ایران، مقدمه همکاری بین ایران و سایر کشور های منطقه نیز باشد و امیدوار هستم که ان شا الله بین استان هرمزگان و یکی از استان های هند روابط خواهر خواندگی برقرار کنیم .

در این مراسم از وابستگان نظامی کشورهای برزیل، روسیه، قزاقستان، چین نیز دعوت به عمل آمده بود.

ارسال نظر: