بررسی تحولات میدانی حلب در گزارش «نسیم آنلاین»؛

از انهدام القاعده در حلب تا معامله آنکارا با داعش

کدخبر: 2074028

همزمان با بزرگترین عملیات القاعده در جنوب غرب حلب که به شکست مفتضحانه این گروه تروریستی منجر شد، عملیات نیروهای ملقب به سپر فرات در شمال حلب برای تصرف الباب، راز معامله آنکارا با داعش را بر ملا می‌کند.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » از سوریه پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در حلب حکایت از موقوع تحولات میدانی گسترده و عمیق در آینده نزدیک در این منطقه دارد.

حلب در شرایطی به مرکز ثقل تغییر معادلات در سوریه تبدیل شده که از اواسط مردادماه سال جاری شاهد شدیدترین درگیری‌ها در تاریخ نبرد سوریه در این منطقه بودیم با این وجود اکنون ارتش و نیروهای مقاومت توانسته‌اند با پشتیبانی هوایی روسیه مناطق بسیاری را از اشغال القاعده و سایر تکفیری‌های مستقر در این استان مهم سوریه خارج کرده، تعداد قابل توجهی از عناصر مسلح گروه‌های تکفیری را در مناطق شرقی حلب محاصره کنند.

محاصره تروریست‌ها در حلب باعث شده تا سازمان تروریستی القاعده از اواسط مرداد ماه سلسله عملیات‌هایی را برای شکست این محاصره در دستور کار سازمان رزم خود قرار دهد که البته این حملات تا اوایل هفته جاری هم ادامه داشت.

محاصره حلب که با عملیات ارتش و مقاومت در محور راموسه تثبیت شد باعث شد شرایط میدانی تروریست‌ها را در این جبهه استراتژیک تغییر کرده، فشار مضاعفی را برای بازگشایی معبری در جنوب غرب حلب به تکفیری‌ها تحمیل کند و همین مساله برخی از کارشناسان مسائل نظامی را به این جمعبندی رسانده اقدامات القاعده از آن پس نوعی خودکشی نظامی خواهد بود.

از سوی دیگر علاوه بر افزایش شدت درگیری‌ها در مناطق غربی و جنوب غرب حلب، ارتش و نیروهای مقاومت با انجام عملیاتی اقدام به پیشروی در شمال شرق این منطقه و تعریض خط دفاعی ریف شمالی حلب کردند که می‌توان برداشت‌های مختلفی را از این اقدام ارتش و مقاومت داشت.

حسین حاتم از مسئولان اعلام مقاومت در سوریه در گفتگو با خبرنگار نسیم آنلاین با اشاره به اهمیت تعریض خط دفاعی در ریف شمال شرقی حلب اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات در جبهه حلب بحث منطقه و گذرگاه مهم الباب در ریف شمالی این استان است.

حسین حاتم خاطر نشان کرد: تروریست‌های ارتش آزاد به پشتیبانی ترکیه بعد از عملیات جرابلس و ادامه تجاوز و اشغالگری آشکار در مناطق شمالی به منطقه‌ای رسیدند که به ناچار در مقابل ارتش و مقاومت، داعش و نیروهای کرد قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه منطقه الباب برای هر چهار نیروی مستقر در شمال حلب دارای اهمیت ویژه ای است افزود: در شرایط کنونی میتوان دو تحلیل از عملکرد ترک ها و اتفاقی که ممکن است در شمال حلب رخ دهد ارائه داد.

این مسئول اعلام مقاومت با اشاره به جایگاه و اهمیت منطقه الباب برای داعش خاطر نشان کرد: در شرایطی که کمک های ترکیه به این گروه تکفیری از هیچ یک از طرفین درگیر در سوریه پوشیده نسیت و مطمئنا ترک ها رو به روی داعش قرار نمی‌گیرند اما از طرف دیگر داعش الباب را مفت به کسی تحویل نمی‌دهد و همین موضوعات باعث می‌شود با توجه به اخباری که از اقدامات ترکیه در خصوص خروج نیروهای داعش از موصل منتشر می‌شد، نوعی معامله میان ترک‌ها و داعش را محتمل دانست؛ معامله‌ واگذاری الباب در مقابل خروج کادر رده بالای داعش به همراه خانواده‌های آن‌ها از موصل که میتواند سناریوی محتملی است که می‌تواند برای هردو سوی این معامله مفید باشد.

وی با اشاره به پیشروی‌های اخیر نیروهای ارتش و مقاومت در شمال شرق حلب گفت: اگر نگاهی به وضعیت نیروهای سپر فرات (ترکیه + تروریست‌های ارتش آزاد) در شمال حلب داشته باشیم می‌توان دید که در شرایطی که آنها تنها سه کیلومتر با الباب فاصله دارند، داعش شش منطقه مختلف در اطراف الباب را خالی کرده است؛ این در حالی است که از طرف دیگر ارتش و مقاومت با پیشروی در شمال شرق حلب اقدام به تعریض خطوط دفاعی خود در این مناطق کرده‌ند و به نظر می رسد هدف از این پیشروی‌ها افزایش عمق دفاعی شمال حلب در برابر هجوم احتمالی نیروهای وابسته به عملیات سپر فرات است.

حسین حاتم در ادامه با اشاره به اینکه همچنان آتش درگیری‌ها در غرب و جنوب غرب حلب زبانه می‌کشد گفت: عملیات سراسری القاعده در این منطقه که با نام ابوعمر سراقب و در چهار محور مختلف عملیاتی شد نه تنها برای آن‌ها محصولی نداشت بلکه بار دیگر تلفاتی سنگین را بر اتاق عملیات جیش الفتح تحمیل کرد.

وی خاطر نشان کرد: عملیات ابو عمر سراقب که بعد از عملیات "ملحمه الحلب" در دستور کار قرار گرفت در چهار محور "دانشکده هوایی"، "مجتمع1070 "، "مجتمع 3000 " و شمال "ضاحیه الاسد" به اجرا درآمد و از آن جایی که القاعده و مستشاران خارجی آن ها توان نیروهای منطقه، خط دفاعی غرب و جنوب غربی حلب را به خوبی سنجیده بودند دیگر از گردان های خط شکن استفاده نکرده و ابتدا انتحاری‌های خود را روانه خطوط ارتش و مقاومت کردند.

به گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین»، از سوریه؛ بعد از چهار روز درگیری نیروهای ارتش و مقاومت توانستند مجتمع 1070 را پاکسازی کرده و از جنوب به منطقه "تل بازو" برسند و در ادامه با الحاق این دو منطقه محله‌های قابل توجهی را آزاد و پاکسازی کنند. در این زمان تروریست‌ها همه توان خود را برای شکست محاصره حلب پای کار آوردند و محورهای عملیات را تغییر دادند که این ریشه در تاکتیک سیال تکفیری‌ها در سوریه و عراق دارد؛ در ادامه همین تغییر تاکتیک منطقه "منیان" و "ضاحیه الاسد" تحت شدیدترین حملات قرار گرفت و ساعاتی نیز به اشغال القاعده درآمد اما در ادامه ارتش و نیروهای مقاومت توانستند با عملیات‌های منظم و برنامه ریزی شده تلفات قابل توجهی را به تکفیری‌ها در این مناطق تحمیل کنند و با پاکسازی مناطق "حاجز الصوره" و "سوق الجبس" در دروازه‌های مناطق "راشدین" 4 و 5 قرار گیرند.

رسانه‌های منتسب به اتاق عملیات جیش الفتح نیروهای هم پیمان القاعده که در عملیات‌های غرب حلب شرکت داشته‌اند را شامل احرار الشام، جبهه النصره، نورالدین زنکی، جیش المجاهدین، الجبهة الشامیة، جبهه انصارالدین، اجناد الشام، فیلق الشام ، الویه صقور الشام، جیش التحریر، الحزب الاسلامی الترکستانی و تجمع فاستقم کما اُمرت معرفی می‌کردند که البته این گروه‌های تروریستی تلفات سنگینی را هم در این عملیات متحمل شدند.

در شمال حلب نیز تروریست‌های ملقب به سپر فرات با اشغال شهرک های "خالص", "هاجر", "شرقیه" , "ابیض" , "الشکیر" در فاصله سه کیلومتری الباب مستقر شدند البته در مقابل رسانه‌های دولتی سوریه با انتشار خبری مبنی‌بر پیشروی ده‌ها گردان محور مقاومت و ارتش سوریه در سمت شمال شرقی حلب مدعی شدند که این نیروها به چند کیلومتری منطقه الباب رسیده و آمادگی دارند به هر تجاوزی به شدت پاسخ دهند.

ارسال نظر: